الحق ! که آزموده را دوباره آزمودن خطاست؛

آبان ماه سال 83 بود که در ایران جشن خودکفایی گندم برگزار شد، (حجتی وزیر جهاد کشاورزی روحانی در همان سال وزیر جهاد کشاورزی خاتمی هم بود) ولی این موضوع دیری نپایید چون در ایران به خاطر مشکلاتی مانند خشکسالی و البته تبعاتی که تلاش برای خودکفایی گندم وجود داشت، این موضوع متوقف شد.
به گزارش سرویس اقتصادی سادس، خودکفایی گندم در دو دولت که به قیمت واردات دیگر محصولات کشاورزی تمام شد

 goo.gl/47D7FE

 15 اردیبهشت 96 جهانگیری، معاون اول روحانی در مناظره:
آزموده را دوباره آزمودن خطاست

 15 اردیبهشت 96 روحانی در مناظره:
آیا امروز به خودکفایی در گندم، نرسیده‌ایم؟

 منبع: ایسنا yon.ir/A0C5T

ماجرای خودکفایی گندم در دولت خاتمی و روحانی

آبان ماه سال 83 بود که در ایران جشن خودکفایی گندم برگزار شد، (حجتی وزیر جهاد کشاورزی روحانی در همان سال وزیر جهاد کشاورزی خاتمی هم بود) ولی این موضوع دیری نپایید چون در ایران به خاطر مشکلاتی مانند خشکسالی و البته تبعاتی که تلاش برای خودکفایی گندم وجود داشت، این موضوع متوقف شد.
تلاش برای خودکفایی گندم باعث ایجاد بحران شدیدی در بخش خوراك دام شد، چون ميل به كشت گندم به منزله خداحافظی با كشت جو بود
از سوی دیگر، وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که به واسطه افزايش تحريم‌ها آن‌قدر مبادلات تجاری سخت و گران شد كه ديگر واردات خوراك دام نیز انجام نمی‌شد. حاصل آن شد كه انبارهای خوراك دام يكی يكی خالی شدند و هر روز دام‌های بيشتری به کشتارگاه می‌رفتند.
نتیجه چنین وضعیتی آن شد که يونجه، جو، كلزا و ديگر خوراك دام و طيور در کشور کاهش یافت و گران شد که این موضوع اگر به اندازه نرخ ارز بر اقتصاد ايران تاثير نداشت، كمتر از آن هم تاثير نداشته است .
از سوی دیگر، به دنبال كاهش خوراك دام و طيور خيلی زود قيمت گوشت قرمز و مرغ افزايش پيدا كرد و بعد نیز قيمت تخم‌مرغ و انواع محصولات لبنی گران شد .
ولی گرانی و ایجاد شدن بحران در همین مرحله متوقفق نماند. در مرحله بعدی به دليل ارزان‌تر بودن آرد و گندم نسبت به خوراك دام و تمايل دامداران به استفاده از آرد و گندم به جای خوراك دام برای دام‌های خود، دولت تصميم گرفته گندم و آرد را برای نان را گران‌تر كند. يعنی چرخه‌ بعدی تاثير خوراك دام به نان نیز رسید.
افزايش قيمت آرد و نان، منجر به افزايش قيمت انواع شيرينی، ماكارونی، بيسكويت و اقلام ديگری که از آرد استفاده می‌كردند نیز شد
از نگاه خیلی‌ها، همگی اين اتفاقات ناشی از تصميم ایران برای خودكفايی گندم بود كه به آن نیز نرسيديم و حتی مجبور شدیم که از آمريكا هم گندم وارد كنيم .

 منبع: اقتصاد نیوز yon.ir/57vQj

 15 اردیبهشت 95
با توجه به محدودیت زمین های کشاورزی و آب، خود کفایی گندم به قیمت واردات دیگر محصولات کشاورزی تمام می شود

 منبع: اقتصادنیوز yon.ir/xDpLw

 22 آذر 95 پس از ۱۰ سال برگزار شد؛
جشن خودکفایی گندم با حضور روحانی

 منبع: ایسنا yon.ir/CbuGJ

 1 دی 95
اصرار بر خودکفایی گندم، باعث واردات سایر محصولات کشاورزی شد

 منبع: ایلنا yon.ir/N6WS1

 5 اسفند 95
بر اساس آمار گمرک در 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری قریب به 29 هزار و 662 تن، گندم “دامی”، به ارزش دلاری 6235067 و ارزش ریالی  189021566217  وارد کشور شده است

 منبع: باشگاه خبرنگاران yon.ir/Xl9Rw

 29 فروردین 96 دکتر احمدی نژاد در گفتگو با ماهنامه نبض اقتصاد:
چاه‌های غیرمجاز در زمان دولت آقای خاتمی مطرح شد؛برای خودکفایی گندم به هر قیمتی افزایش سطح زیرکشت در دستور قرار گرفت.
در سال 95 هم گندم وارد کشور شد و به دولت به اسم گندم داخلی فروخته شد؛برای کشاورزی تولید 14.5 میلیون تن گندم با بهره‌وری فعلی مقرون به صرفه نیست و کشت محصولات دیگر سود بیش‌تری دارد

 منبع: دولت بهار yon.ir/4LrYn

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *