دشت سجزی اصفهان یکی از کانون‌های به‌شدت بحرانی کشور است ‌

سادس/اصفهان مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرودگاه اصفهان را به‌عنوان نقطه آسیب‌پذیر در این منطقه دانست و گفت: دشت سجزی اصفهان یکی از کانون‌های به‌شدت بحرانی کشور است، این منطقه در فصول گرم با وزش بادهای شرقی، غربی، استان اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی، صبح امروز (پنجشنبه ۲۲ تیرماه) در بازدید از کانون‌های گردوغبار دشت سجزی با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد:  در حال حاضر ۳ میلیون هکتار مناطق تالابی در کشور داریم که طبق مطالعات انجام شده، بیش از نیمی از آنها معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار غبارخیز است. البته این آمار مربوط به ۲ سال پیش است و اکنون قطعا بالای ۶۰ درصد مناطق تالابی با توجه به خشکی حادث شده غبارخیزی دارند که تالاب گاوخونی نیز یکی از آنها است.

وی با تاکید بر اینکه دشت سجزی اصفهان یکی از کانون‌های به‌شدت بحرانی کشور است، افزود: این منطقه در فصول گرم با وزش بادهای شرقی، غربی، استان اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما از دهه ۵۰ و ۶۰ اقدامات مختلفی توسط نهادهای متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی در این منطقه انجام شده است و اکنون حدود ۱۰ هزار هکتار عملیات موفق بیولوژیکی با گونه‌های مختلف کار شده که نقش مهمی در جلوگیری از توسعه گردوغبار به سمت شرق اصفهان داشته است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فرودگاه اصفهان را به‌عنوان نقطه آسیب‌پذیر در این منطقه دانست و گفت: همچنین جاده ترانزیت و صنایع مختلف، به علت گردوغبار آسیب می‌بینند. حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز با شدت‌های مختلف در کشور وجود دارد و سطح مناطق غبارخیز در استان اصفهان به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار می‌رسد.

وی با اعلام اینکه ما برای تمام دستگاه‌های عضو و تمام استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی‌ به سال ۱۴۱۰ را طراحی کردیم، توضیح داد: میزان گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلبون تن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون است و به هر حال اگر حجم کل را محاسبه کنیم شاید ۲۰ برابر این حجم گردوغبار منتشر می‌شود.

طهماسبی، اعلام کرد: میزان اعتبارات مقابله با گردوغبار کشور در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان است، البته این بودجه غیر از اعتباری است که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان منابع طبیعی کشور دارند و خاص کانون‌های فوق بحرانی است که با مشارکت مردم و نهادهای ذی‌ربط و به تفکیک دستگاه‌ها و استان‌ها توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در داخل دیگر هیچ‌گونه کمبودی راجع به شناخت و برنامه در حوزه گردوغبار نداریم، امسال هم کنفرانسی با دعوت از ۵۴ کشور و ۱۹ نهاد بین‌المللی در تراز وزیران و دبیران اجرایی نهادهای بین‌المللی در نیمه دوم شهریور در ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *