هويت‌هاي جعلي در چت روم‌ها و فضاي مجازي/ ضرورت هوشياري كاربران بر حفظ اطلاعات شخصي

رئيس پليس فتا استان گفت: با گسترش روزافزون دانش و تکنولوژي و به تبع آن افزايش ميزان دسترسي شهروندان به اينترنت و فضاي مجازي، آسيب‌هاي اين حوزه نيز افزايش يافته كه هوشياري كاربران بر حفظ اطلاعات شخصي و عدم اعتماد به افراد در اين فضا امري ضروري و مهم است.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس،‌سرهنگ”حبيب‌الله رجبلي” در همايش ملي آسيب‌هاي نو پديد كه در دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان آزادشهر و با حضور اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: شبکه هاي اجتماعي و چت روم‌ها، يکي از رايج‌ترين ابزارهاي ارتباطي هستند؛ کاربران اينترنتي با استقبال از اين نوع ارتباطات، بدون رعايت نکات امنيتي اقدام به برقراري ارتباط با مخاطباني مي‌کنند که داراي هويت‌هاي ناشناسند.
وي گفت: اعتماد نابجا در ارتباطات شکل گرفته باعث بروز ناهنجاري‌هاي اجتماعي و جرايم اخلاقي و مالي مي شود.
رئيس پليس فتا گلستان در خصوص پيشگيري از اينگونه جرايم اينترنتي گفت: دنياي چت روم محيطي است که افراد قادر به پنهان کردن هويت خود هستند که نتيجه آن عدم رعايت موارد اخلاقي است و مي‌تواند باعث ايجاد سوء تفاهم شود.
وي ادامه داد: دروغ پردازي‌ها و ارسال تصاوير غيراخلاقي از جمله تهديدات فراروي مخاطبان چت روم هاست.
اين مقام انتظامي خاطرنشان كرد: انزواي اجتماعي و کاهش قدرت برقراري ارتباطات فيزيکي از ديگر پيامدهاي آن نيز است.
سرهنگ رجبلي با اشاره به اهميت حفاظت افراد از اطلاعات شخصي خود و عدم اشتراك آن در فضاي مجازي، تاكيد كرد: اطلاعات و عکس‌هاي خصوصي خود را در هيچ کجا از جمله در اين محيط‌ها در اختيار افرادي که نمي‌شناسيد قرار ندهيد و فريب عبارات جذاب را نخوريد.
وي بيان كرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از صفحات شخصي در فضاي مجازي و به‌خصوص فضاي مجازي موبايلي اقدام به فريب قربانيان خود كرده و با استفاده از جملات فريبنده و زيبا براي رسيدن به نيت شوم خود استفاده مي‌كنند.
رجبلي با تاكيد بر اين نكته كه كاربران اينترنت به هيچ وجه ارتباطات مجازي خود را به دنياي واقعي نكشانند، گفت: با هدف ازدواج و تشکيل خانواده وارد چت روم ها نشويد زيرا افراد با هر هويتي مي‌توانند در اين فضا فعاليت داشته باشند و خود را آن طور که شما مي‌پسنديد جلوه دهند.
وي اضافه كرد: استفاده از وعده ازدواج يكي از موثرترين هربه‌هاي افراد سودجو براي رسيدن به مقاصد نامناسبشان است و متاسفانه افرادي در سنين ازدواج در برخي موارد به اين وعده‌ها اعتماد كرده و به دليل اعتماد نابجا به طرف مقابل، خواسته‌هاي آنها را برآورده كرده كه آسيب فراواني را نيز در اين را متحمل مي‌شوند.
رئيس پليس فتا فرماندهي انتظامي استان گلستان در پايان ابراز داشت: كاربران مي‌توانند براي دريافت توصيه‌هاي پيشگيرانه پليس فتا به سايت www.cyberpolice.ir مراجعه كنند و همچنين در صورت بروز مشكل از طريق شماره تماس 2182282 با پليس فتا استان گلستان تماس بگيرند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *