هویت‌های جعلی در چت روم‌ها و فضای مجازی/ ضرورت هوشیاری کاربران بر حفظ اطلاعات شخصی

رئیس پلیس فتا استان گفت: با گسترش روزافزون دانش و تکنولوژی و به تبع آن افزایش میزان دسترسی شهروندان به اینترنت و فضای مجازی، آسیب‌های این حوزه نیز افزایش یافته که هوشیاری کاربران بر حفظ اطلاعات شخصی و عدم اعتماد به افراد در این فضا امری ضروری و مهم است.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری پلیس،‌سرهنگ”حبیب‌الله رجبلی” در همایش ملی آسیب‌های نو پدید که در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان آزادشهر و با حضور اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی و چت روم‌ها، یکی از رایج‌ترین ابزارهای ارتباطی هستند؛ کاربران اینترنتی با استقبال از این نوع ارتباطات، بدون رعایت نکات امنیتی اقدام به برقراری ارتباط با مخاطبانی می‌کنند که دارای هویت‌های ناشناسند.
وی گفت: اعتماد نابجا در ارتباطات شکل گرفته باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و جرایم اخلاقی و مالی می شود.
رئیس پلیس فتا گلستان در خصوص پیشگیری از اینگونه جرایم اینترنتی گفت: دنیای چت روم محیطی است که افراد قادر به پنهان کردن هویت خود هستند که نتیجه آن عدم رعایت موارد اخلاقی است و می‌تواند باعث ایجاد سوء تفاهم شود.
وی ادامه داد: دروغ پردازی‌ها و ارسال تصاویر غیراخلاقی از جمله تهدیدات فراروی مخاطبان چت روم هاست.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: انزوای اجتماعی و کاهش قدرت برقراری ارتباطات فیزیکی از دیگر پیامدهای آن نیز است.
سرهنگ رجبلی با اشاره به اهمیت حفاظت افراد از اطلاعات شخصی خود و عدم اشتراک آن در فضای مجازی، تاکید کرد: اطلاعات و عکس‌های خصوصی خود را در هیچ کجا از جمله در این محیط‌ها در اختیار افرادی که نمی‌شناسید قرار ندهید و فریب عبارات جذاب را نخورید.
وی بیان کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از صفحات شخصی در فضای مجازی و به‌خصوص فضای مجازی موبایلی اقدام به فریب قربانیان خود کرده و با استفاده از جملات فریبنده و زیبا برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند.
رجبلی با تاکید بر این نکته که کاربران اینترنت به هیچ وجه ارتباطات مجازی خود را به دنیای واقعی نکشانند، گفت: با هدف ازدواج و تشکیل خانواده وارد چت روم ها نشوید زیرا افراد با هر هویتی می‌توانند در این فضا فعالیت داشته باشند و خود را آن طور که شما می‌پسندید جلوه دهند.
وی اضافه کرد: استفاده از وعده ازدواج یکی از موثرترین هربه‌های افراد سودجو برای رسیدن به مقاصد نامناسبشان است و متاسفانه افرادی در سنین ازدواج در برخی موارد به این وعده‌ها اعتماد کرده و به دلیل اعتماد نابجا به طرف مقابل، خواسته‌های آنها را برآورده کرده که آسیب فراوانی را نیز در این را متحمل می‌شوند.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گلستان در پایان ابراز داشت: کاربران می‌توانند برای دریافت توصیه‌های پیشگیرانه پلیس فتا به سایت www.cyberpolice.ir مراجعه کنند و همچنین در صورت بروز مشکل از طریق شماره تماس ۲۱۸۲۲۸۲ با پلیس فتا استان گلستان تماس بگیرند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *