دست به دست هم دهیم تا دست به دست هم دهند

طرح آینه شمعدون به دنبال جلب حمایت اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برای تأمین جهیزیه ٧٥ هزار نوعروس ایرانی است. نوعروسانی که به دلیل ناتوانی مالی در تأمین جهیزیه خود قادر به شروع زندگی مشترک‌شان نیستند.

به گزارش سادس به نقل از رویکرد  در زندگی هر دختری شاید ازدواج یکی از آن اتفاق های شیرینی باشد که دوست دارد شادی اش را با همه دوستان و آشنایانش تقسیم کند. ورود به یک زندگی جدید و ساختن دنیایی متفاوت از آنچه تاکنون داشته بی شک حس خوشایندی است که می تواند با همسر خود تجربه کند. اما گاهی در رسیدن به این احساسات خوشایند و اتفاقات شیرین برای زوج های جوان موانعی ایجاد می شود که شیرینی این مقطع از زندگی را بر آن ها تلخ می سازد و در این میان جامعه و عرف به واسطه رسم و رسوم ها و سنت هایش به مثابه چوبی لای چرخ و سنگی در راه عمل می کنند.

یکی از همان رسم و رسوماتی که همیشه در جامعه مورد بحث بوده قصه “جهیزیه “است.”جهیزیه” همان وسایل و ملزوماتی که در جامعه ایرانی تدارک و تهیه اش با عروس و خانواده اوست. در ظاهر شاید این مساله آنقدرها هم جدی و مشکل ساز نباشد اما داستان از جایی غم انگیز می شود که می بینیم در جامعه ما به واسطه حرکت خانواده ها به سمت تجمل گرایی و فاصله گرفتن از ازدواج های آسان و بی تکلف، دختران دم بخت زیادی به واسطه داشتن شرایط سخت زندگی و طعم تلخ نداری و عدم توانایی تهیه جهیزیه حتی به صورت حداقلی از ازدواج کردن می هراسند و در این حال یا از ترس آبرو و نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب برای تهیه جهیزیه قید ازدواج را برای همیشه می زنند و یا مدت زیادی طول می کشد تا بتوانند راهی خانه بخت شوند.

متاسفانه این روزها قصه جهزیه نوعروسان به ورطه چشم و همچشمی افتاده و رسوم غلط در این زمینه به حدی رسیده است که خانواده‌ها برای عقب نماندن از دیگران و عدم سرشکستگی، حاضر می‌شوند زیر بار قرض بروند و گاهی حتی خانه خود را بفروشند تا جهیزیه‌های آن‌چنانی تهیه کنند .اکنون تهیه جهیزیه لوکس تبدیل به نوعی فخر فروشی شده است.

با وجود همه این معضلات در این حوزه خوشبختانه طی سال‌های اخیر، در راستای فرهنگ سازی ازدواج آسان، طرح تهیه جهیزیه آسان نیز در برنامه بسیاری از خیریه‌ها گنجانده شده وآن‌‌ها به همت نیکوکاران با تأمین جهیزیه‌ای درخور یک زندگی مشترک، نگرانی و اضطراب را از خانواده‌ها دور می‌کنند و پیوندی را شکل می‌دهند.
طبق آمارهای کمیته امداد امام خمینی (ره) حدود ۷۵ هزار نوعروس بر اثر ناتوانی مالی قادر به شروع زندگی مشترک خود نیستند. و از طرفی در حال حاضر کمیته امداد، توانایی پاسخ به نیاز این تعداد نوعروس را ندارد لذا به همین منظور و ایجاد بستری برای مشارکت های مردمی طرحی گسترده با نام «آینه شمعدون»شکل گرفته و قرار است با همراهی و حمایت مردمی به بیش از ۷۵ هزار نوعروس جهیزیه داده شود.




در این طرح برای هر یک از نوعروسان، یک جهزیه کامل به ارزش ۵۰ میلیون ریال درنظر گرفته است، که با همکاری تولیدکنندگان داخلی؛ جهیزیه‌ای کامل شامل اقلام ضروری زندگی و با هزینه‌ای معادل ۳۰ میلیون ریال تهیه خواهد شد. خوشبختانه با مساعدت کمیته امداد، ۷۰ درصد این مبلغ (معادل ۲۰ میلیون ریال) تأمین شده و تأمین ۳۰ درصد مابقی آن (معادل ۱۰ میلیون ریال) وابسته به مشارکت مردمی است. در این طرح خیر که از نیمه ماه مبارک رمضان آغاز شده است؛ هر کسی می‌تواند شرکت کند.

مجری طرح آینه شمعدون با اشاره به تامین ۲۰۰ جهیزیه اینستاگرامی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در موج دوم، تامین ۲۰۰ جهیزیه است که فعالان شبکه‌های اجتماعی با مشارکت در این طرح ما را در تهیه آن یاری خواهند کرد.

نایینی اضافه کرد: در این طرح کاربران اینستاگرام با انتشار هر «پست» ۱۰هزار تومان در این طرح مشارکت کنند.

وی در خاتمه گفت: با انتشار ۲۰ هزار پست از سوی کاربران اینستاگرامی، ۲۰۰ جهیزیه اینستاگرامی تامین خواهد شد. کاربران می توانند با ثبت نام در @ayneshamdoon_ir_bot و ارسال عکس در این طرح شرکت کنند.

نکته قابل توجه این طرح مشارکت خوب مردم و استقبال از آن بود که تنها گوشه ای از این همه استقبال را می توانیم در انتشار پوسترهای اختصاصی “آینه شمعدون” در صفحات شخصی کاربران اینستاگرام ببینیم.

چگونه در آینه شمعدون سهیم شویم؟

در آینه شمعدون دو روش آسان جهت حمایت نقدی شما در نظر گرفته شده است:

۱. روش پرداخت نقدی از طریق سامانه USSD: شما میتوانید با شماره گیری # ۷۶۷* و انتخاب گزینه سوم (آینه شمعدون) در آینه شمعدون سهیم شوید.

۲. روش پرداخت نقدی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی: شما می‌توانید با ورود به سامانه اینترنتی ما به آدرس www.ayneshamdoon.ir از طریق درگاه درنظر گرفته شده در سایت، مبلغ مورد نظر خود را (بدون محدودیت در پرداخت) وارد نموده و در آینه شمعدون سهیم شوید. این نکته را هم باید اشاره کرد کسانی که علاقه دارند کمک‌های آن‌ها به تهیه جهیزیه نوعروسان هم استانی‌شان تعلق گیرد، این امکان در سایت برای آن‌ها فراهم شده و این افراد می‌توانند با انتخاب استان مورد نظر، کمک‌های خود را اهداء کنند.

آینه شمعدون را می‌توانید در این آدرس‌ها دنبال کنید و با ما ارتباط بگیرید:

1. سامانه اینترنتی  به آدرس www.ayneShamdoon.ir
۲. کانال ارتباطی در شبکه تلگرام Telegram.me/AyneShamdoon
۳. صفحه رسمی در شبکه اینستاگرام www.instagram.com/AyneShamdoon
۴. صفحه رسمی در شبکه آپارات www.aparat.com/AyneShamdoon

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *