جزئیات بزرگترین عملیات ضد جاسوسی جهان از سوی نیروهای امنیتی ایران

بزرگترین عملیات ضد جاسوسی جهان از سوی نیروهای امنیتی ایران علیه آمریکا رخ داد.

بزرگترین عملیات ضد جاسوسی جهان از سوی نیروهای امنیتی ایران علیه آمریکا در اواخر جنگ رخ داد که در این عملیات افراد در نیروهای مسلح تا سطح بالا در دستگاه اقتصادی، سیاسی و افراد عملیاتی در جاههای مختلف کشور شناسایی شدند.

محورهای مصاحبه چندی پیش حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و معاون ضد جاسوسی سابق وزارت اطلاعات با هفته‌نامه “مثلث” درباره فعالیت ها ضد جاسوسی وزارت اطلاعات به شرح ذیل است: در دوران تشکیل وزارت که تقریباً در سال‌های ابتدایی انقلاب بود، ضدانقلاب، فشارها، ترورها و. . . مسائل حادی بود اگرچه شدت آن پایین آمده بود، {چون وزارت در سال ٦٣ تشکیل شد و ترورها بیشتر در سال‌های ٦٠-٦١ بود} اما همچنان ادامه داشت. البته من در ابتدای تشکیل وزارت حضور نداشتم و در سال ٦٦ وارد شدم. آن زمان یک شرایط خاصی بود، همان فضای انقلاب سایه‌ای سنگین بر وزارت داشت؛ تا زمانی که جنگ به پایان رسید.

پس از جنگ نیز باز به دلیل شرایط پس از جنگ کارهای زیادی باید انجام می‌شد به همین دلیل تحرکات زیادی در وزارت انجام گرفت. در واقع هر دوره موفقیت‌های قابل توجه داشته و هر مدیری با یک گرایش خاص یک بخش را توسعه داده است. مثلاً در دوره ابتدای تشکیل وزارت اطلاعات ساختار و تشکیلات تغییر کرد. با آن وضعیت معنوی و روحی آقای ری شهری طبیعتاً یک فضای ملتزم اخلاقی تقریباً حاکم بود، فضای خوبی بود مخصوصاً این‌که پایه وزارت بر آن مبنا گذاشته شده که مسئله ارزشمندی است.

در دوره بعد روحیه عملیاتی و تحرکات بیشتر را ما مشاهده می‌کنیم. منتهی در دوره بعد از آن من دیگر در وزارت نبودم و نمی‌توانم در مورد آن قضاوت‌های خیلی دقیقی را انجام دهم. شرایطی که شبکه جاسوسی عراق خیلی فعال و قدرتمند عمل می‌کرد من دیدم این عرصه‌ای است برای کمک به جنگ. خدا توفیق داد و ما دستاوردهای بزرگی داشتیم.

تیم‌ها شبکه‌ها و عناصر فعالیت‌های مختلف عراق را خنثی کردیم و افراد زیادی دستگیر شدند. همزمان شبکه جاسوسی آمریکا و اسرائیل بسیار فعال بود. بزرگ‌ترین عملیات روی آمریکایی‌ها در آن تاریخ انجام شد و ما بزرگ‌ترین دستگیری را از آمریکایی‌ها در آن تاریخ داشتیم که بزرگ‌ترین عملیات ضدجاسوسی جهان شناخته شد.

در واقع در سطح عملیات ضدجاسوسی بسیار بزرگی بود که افراد در نیرو‌های مسلح تا سطح بالا در دستگاه اقتصادی سیاسی و افراد عملیاتی در جاهای مختلف کشور شناسایی شدند و موفقیت بزرگی برای ما بود که مشمول عنایت مقام معظم رهبری هم قرار گرفتیم.

تقریباً موضوع که نتیجه رسید حضرت امام رحلت فرمودند و حضرت آقا شدند رهبر. ما گزارش را خدمت ایشان که دادیم همه عوامل را تشویق کردند. لوح و جایزه دادند که اسناد و عکس و تصاویر آن موجود است. این یک اقدام بسیار ارزشمند و بزرگ بود. پس از آن من رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی شدم که در واقع یک کار تحلیلی بود.

یک سال و چند ماه هم در آنجا بودم و بعد از آن رفتم اطلاعات خارجی. یک دوره طولانی رئیس اطلاعات خارجی بودم. تا به امروز طولانی‌ترین مدت را در اطلاعات خارجی بر عهده داشتم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *