گوترش برای آزادی «جاسوس آمریکایی» به روحانی نامه نوشت

یک رسانه آمریکایی می گوید دبیرکل سازمان ملل در نامه ای محرمانه از رئیس جمهوری ایران خواسته تا به آزادی شهروند دو تابعیتی که به جرم جاسوسی زندانی است، کمک کند.

به گزارش سرویس اخبار خارجی سادس، «فارین پالیسی» مدعی است «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در خفا تلاش می کند تا دولت ایران را به آزادی «باقر نمازی» شهروند دوتابعیتی که به جرم جاسوسی بازداشت شده است، ترغیب کند.

در همین راستا، گوترش در نامه ای محرمانه خطاب به «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، بهانه های بشردوستانه را پیش کشیده و از وی خواسته تا نمازی ۸۱ ساله که کارمند بازنشسته یونیسف است را آزاد کند.

گفتنی است تلاش های پنهانی گوترش به منزله تجلی منافع غیر قابل رؤیت سازمان ملل برای دولت واشنگتن است. از سوی دیگر اقدام وی می تواند در راستای تلاش برای به دست آوردن دل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باشد که دائم از قصد خود برای کاهش قابل توجه بودجه سازمان ملل سخن می گوید.

علاوه بر باقر نمازی، پسر وی «سیامک نمازی» نیز به جرم مشابه در زندان است.

سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی «کرسنت»، در سال ۱۳۹۴ سال و در جریان سفر به ایران بازداشت شد.

از سوی دیگر، اقدام گوترش برای آزادی باقر نمازی به دنبال افزایش زمزمه هایی مبنی بر تلاش ترامپ برای آزادی آن‌ دسته از شهروندان ایالات متحده که در کشورهای دیگر به زندان افتاده‌اند، توجیه پذیر است.

شبکه «سی‌بی‌اس» پیشتر گزارش داده بود در پی بازگرداندن «اوتو وارمبیر» دانشجوی آمریکایی زندانی در کره شمالی، که در اغما بود و اندکی پس از بازگشت به خاک آمریکا درگذشت، تلاش‌ها برای آزادی نمازی‌ها، به‌ویژه به خاطر سالخوردگی و وضعیت سلامت باقر نمازی، بعد تازه‌ای گرفته‌است.

به گفته این شبکه، «دینا پاول» معاون مشاور امنیت ملی ترامپ، در اقدامات و تلاش‌های اخیر برای آزادی زندانیان آمریکایی در خارج از آن کشور، نقش کلیدی دارد.

پیشتر نیز یک مقام ارشد دولت آمریکا به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته بود ترامپ شخصا و مستقیما خواستار به‌کارگیری تمام تلاش‌ها برای بازگرداندن هر تعداد ممکن از آمریکایی  های بازداشتی در خارج از آن کشورشده‌است و این دقیقا چیزی است که در جریان نمازی نیز وجود دارد و ما می‌خواهیم آن‌را به تمامی موارد مربوط به ایران و فرای آن گسترش دهیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *