دفن مستقیم پسماندهای شهری از سال 86 متوقف شده است


سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه در جمع آوری زباله شهر تهران از روش های نوین بهره می‌گیرد تاکید کرد: دفن مستقیم پسماندهای شهری از سال 1386 متوقف شده است.

به گزارش سادس در پی اظهارات رییس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با سادس، سازمان مدیریت پسماند شهر تهران توضیحاتی را به شرح زیر ارایه کرده است:
 

«مساله مدیریت پسماند از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند نیز همواره با اولویت ارتقای سلامت شهروندی و شاخص‌های زیست محیطی سعی در بهبود سیستم مدیریت پسماند شهر تهران دارند. برهیمن اساس با تکیه بر آموزش شهروندی محوریت طرح تفکیک پسماند از مبداء در چند سال اخیر در کنار به کارگیری روش‌های نوین مدیریت پسماند خدمات مفیدی را به شهروندان ارائه داده‌اند که به اختصار به آن اشاره می‌گردد.

*تکمیل سامانه پردازش و جداسازی پسماندهای شهری با ظرفیت 7500 تن در روز با هدف جداسازی پسماندهای تر و خشک و عدم دفن مستقیم زباله

*تکمیل سامانه پردازش بیولوژیک بخش آلی (تر) پسماندهای شهری با احداث 40 هکتار سایت تخمیر و خرید و به کارگیری 7 دستگاه تاپ ترن با هدف کاهش رطوبت شیرابه پسماندهای تر در فرآیند تخمیر هوازی.

*احداث سامانه پسماندسوز با ظرفیت پذیرش 200 تن پسماند در روز و تولید 3 مگاه وات برق در ساعت.

همچنین درخصوص تلنبار 90 درصد پسماندهای شهر تهران که در آن خبرگزاری وزین از قول رییس اداره محیط زیست شهر تهران درج شده بود به استحضار می‌رساند،؛ فرآیند پردازش پسماند در مجتمع آرادکوه به شرح ذیل می‌باشد:

از  میانگین 7500 تن پسماند پذیرش شده در روز؛ 5 درصد مواد بازیافتی که شامل پلاستیک، پت، شیشه و فلز و… می‌باشد که پس از تفکیک خطوط پردازش به صنایع بقازیافتی انتقال می‌یابد.

– 55 درصد مواد آلی که شامل پسماندهای غذایی، میوه و سبزیجات است که پس از هوادهی و تبخیر شیرآبه تبدیل به کود کمپوست می‌گردد که مورد مصرف واقع می‌شود.

-40 درصد مواد باقیمانده دارای ارزش حرارتی بالا می‌باشد که میزان 10 درصد آن به سامانه پسماندسوز جهت تولید انرژی الکتریسیته انتقال و مابقی در سلول دفن بهداشتی دپو و نگهداری می‌گردد.

این سازمان در نظر دارد با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در آینده‌ای نزدیک نسبت به احداث دو سامانه پسماندسوز با ظرفیت 3200 تن در روز و تولید انرژی بیش از 50 مگاوات در ساعت اقدام نماید.

شایان ذکر است سازمان مدیریت پسماند در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه از سال 1386 با به کارگیری روش‌های نوین مدیریت پسماند در راستای اهداف زیست محیطی اقدام و از دفن مستقیم پسماندهای شهری جلوگیری نموده است.

در ادامه درخصوص تفکیک، بازیافت و مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمران به استحضار می‌رساند؛ بیش از 6 سال است که برای کلیه عاملان پسماندهای ساختمانی و عمرانی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران مجوز بارگیری و طبق مصوبه مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی مصوب سال 1390 شورای محترم اسلامی شهرداری تهران مصالح و ضایعات ارزشمند ساختمانی در محل تخریب ساختان توسط مجری، مالکین و یا پیماکاران، تفکیک شده و صرفا پسماندهای کم ارزش از محل خارج می‌شود با این حال در مقصد تخلیه نیز تفکیک این پسماند به طور کامل صورت می‌گیرد.

در کلیه پروژه‌های عمرانی شهر تهران با بهره‌گیری از امکانات مدرن، استحصال شن و ماسه از پسماندهای عمرانی در محل کارگاهی صورت گرفته و  در همان پروژه با لحاظ نکات فنی استفاده مجدد می‌گردد، همچنین ساخت کارخانه‌های بازیافت مدرن نخاله‌های ساختمانی در شهر تهران و با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست احداث می‌باشد.

با در نظر گرفتن محدوده قانونی شهر تهران اکثر محل‌هایی که تخلیه غیر مجاز در آن صورت می‌گیرد خارج از حوزه استحفاظی شهر تهران می‌باشد و می‌بایست از سوی سایر شهرستان‌ها و سازمان محیط زیست مدیریت شود.

در انتها لازم به ذکر است که سازمان مدیریت پسماند طی سالین اخیر همکاری بسیار نزدیکی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته و آن سازمان نیز در جریان فعالیت‌های انجام و در دست اقدام قرار گرفته است.»

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *