طلبکاری ایران از طرف‌های مقابل بخصوص آمریکا به قوت خود باقی است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه اجرای موفقیت‌آمیز برجام خواست همه است، گفت: طلبکاری ما از طرف‌های مقابل بخصوص آمریکا در بدعهدهایی که کردند و در تاخیر و تعللی که در اجرای برجام داشتند، همیشه به قوت خود باقی است.

به گزارش سرویس سیاسی سادس، سیدعباس عراقچی معاون  امورحقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه ایران پس از پایان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون مشترک برجام هر سه ماه یکبار تشکیل می‌شود و وظیفه آن بررسی نحوه اجرای برجام و تعهداتی است که طرفین در برجام هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه مربوط به تحریم‌ها و رفع آنها متقبل شده‌اند.

وی با بیان اینکه هر دو موضوع (هسته‌ای و تحریم‌ها) ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد که در کمیسیون مشترک مرور می‌شود، عنوان کرد: در هر جلسه‌ای مواردی که از بدعهدی، بدقولی یا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل باشد را مطرح می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: طبیعی است در یک موضوع بسیار گسترده‌ای مثل رفع تحریم‌ها که عرصه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد مشکلات و موانع متعددی پیش می‌آید. در طول تقریبا یک سال و نیمی که از اجرای برجام می‌گذرد با این موانع مواجه بودیم، یکی‌ یکی حل کردیم و خیلی‌ها رفع و اصلاح شده است. هم طرف‌های آمریکایی و هم اروپایی خیلی از قوانینشان را این مدت تغییر دادند که اجرای تعهداتشان و روابط اقتصادی با ایران را تسهیل کنند.

وی افزود: هر بار که کمیسیون را تشکیل می‌دهیم موانع و مشکلات مختلفی هست که مطرح می‌شود، که به نوعی حل و فصل می‌شود یا ادامه می‌یابد.

*طلبکاری ما کماکان هست

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه طلبکاری ما از طرف‌های مقابل بخصوص آمریکا در بدعهدی‌ها، تاخیر و تعللی که در اجرای برجام داشتند، همیشه به قوت خود است و مرتبا روی آن کار کرده و سعی می‌کنیم اصلاح کنیم، اظهار داشت: در کمیسیون امرو بحث‌های مفصلی در این خصوص انجام شد.

وی گفت: در حوزه هسته‌ای مرور کاملی بر آخرین وضعیت موجود شد، هم در حوزه غنی سازی هم در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین در بحث اراک و فردو بررسی و مرور شد. خوشبختانه در اراک تحول مثبتی صورت گرفت و روز یکشنبه قرارداد با چین امضا شد و کمیسیون مشترک از این قرارداد خیلی استقبال کرد و همینطور بحث مفصلی درباره سایر حوزه‌های همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هم با اعضای 1+5 و هم با سایر کشورها صورت گرفت.

عراقچی با اشاره به سمیناری که اخیراً با اتحادیه اروپا در حوزه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای داشتیم، عنوان کرد: این سمینار بسیار خوبی بود و کمیسیون مشترک هم خیلی تقدیر کرد و بر ادامه این گونه همکاری‌ها تأکید نمود.

وی گفت:‌ در خصوص فردو و تاسیس یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای در فردو، ایده‌های مختلفی که وجود داشت بررسی شد و قرار شد کارشناسان در قالب گروه‌های کاری به کارشان ادامه دهند. درباره سایر مسائلی که هست نحوه کار آژانس و اینکه چگونه می‌شود تسهیل کرد که مسائل خوب پیش برود، نیز گفت‌وگو شد.

*خرسندی اعضا از پایبندی ایران به تعهداتش/اجرای موفقیت‌‌آمیز برجام خواسته همه است

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه همه اعضای کمیسیون مشترک از اینکه ایران به تعهداتش کاملا پایبند بوده و در گزارشات آژانس مرتبا منعکس شده، ابراز خرسندی کردند، افزود: همه اعضا تاکید کردند که به تعهداتشان در برجام ادامه خواهند داد و همه تأکید کردند لازم است تعهدات برجام در یک فضای سازنده و همراه با حسن نیت باید اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای موفقیت آمیز برجام خواست همه است.

* رایزنی‌ها درباره خرید کیک زرد ادامه دارد

عراقچی درباره خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان که با مخالفت انگلیس مواجه شده نیز اظهار داشت: بعد از برجام یکی از امکاناتی که ایجاد شده خرید مواد هسته‌ای از کانال‌های کاملا قانونی است که از جمله آنها مواد اولیه، اورانیوم طبیعی یا کیک زرد شناخته می‌شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه بیش از 360 تن کیک زرد وارد کشور و خریداری شده است، عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی برای برنامه‌های آتی، به دنبال خرید میزان دیگری از اورانیوم طبیعی یا کیک زرد بود که بحث‌ها در این خصوص هنوز ادامه دارد.

وی گفت: رایزنی‌ها در مورد اینکه چه مقدار نیاز هست و برای چه مدت ادامه خواهد داشت و ما کماکان به این بحث ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان) امروز به مدت سه ساعت و نیم در وین برگزار شد. هیأت‌ ایرانی همچنین طی دو روز حضورش در وین رایزنی‌های دوجانبه‌‌ای را با هیأ‌ت‌های روسیه، چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آمریکا داشت.

عراقچی همچنین روز دوشنبه چهارم اردیبهشت دیداری با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *