کوتاهی برخي نمايندگان و استانداران در ورود قاچاق

سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارزبا با بيان اينكه 7 ميليارد دلار از 13 ميليارد دلار برآورد قاچاق سال 95 از طريق كوله بري و ته لنجي وارد كشور مي‌شود از كوتاهي برخي نمايندگان مجلس و استانداران استان‌هاي مرزي در اصلاح اين رويه انتقاد كرد…

به گزارش سرویس اقتصادی سادس، سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارزبا با بيان اينكه 7 ميليارد دلار از 13 ميليارد دلار برآورد قاچاق سال 95 از طريق كوله بري و ته لنجي وارد كشور مي‌شود از كوتاهي برخي نمايندگان مجلس و استانداران استان‌هاي مرزي در اصلاح اين رويه انتقاد كرد و گفت:دهها بار تذكر كتبي و شفاهي داديم اما نماينده مجلس به دنبال رأي خود و استاندار به فكر بلند نشدن صداي اعتراض است.

به گزارش جوان قاسم خورشیدی سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در سال 93، 19/5 ميليارد دلار و سال 94 حدود 15/5 ميليارد دلار و سال 95 بين 12 تا 13 ميليارد دلار برآورد قاچاق صورت گرفته است.

90 درصد سود كوله‌بري در جيب قاچاقچيان
خورشيدي به سود كلان قاچاقچياني كه كوله بران را فقط براي كارگري و نقل و انتقال كالاي قاچاق مورد سوء استفاده قرار مي‌دهند اشاره كردو گفت: 3/6 ميليارد دلار از قاچاق كالاهاي نهايي مصرفي در سال 95 از طريق كوله‌بري بوده، اين در حالي است كه 90 درصد سود كوله‌بري در جيب قاچاقچيان حرفه‌اي مي‌رود و 10 درصد بين 61 هزار كوله‌بر توزيع مي‌شود.

نمايندگان و استانداران و قاچاق
سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه 3/8 ميليارد دلار قاچاق نيز از طريق رويه ته‌لنجي وارد كشور مي‌شود، در پاسخ به اين سؤال كه چرا شاهد اين حجم قاچاق هستيم و با آن برخورد نمي‌شود، گفت: بايد اين را از نمايندگان استان‌هاي مرزي پرسيد كه بايد جلوي آن را بگيرند، اما مي‌گويند نارضايتي ايجاد مي‌شود، ولي توليد از همين دو موضوع زمين خورده و از صرفه خارج شده است، اما نماينده مجلس رأي خود را مي‌بيند.
وي تأكيد كرد: استاندار مي‌خواهد تا زماني كه مسئوليت دارد، صداي اعتراض از كسي بيرون نيايد، اين دو قلم به اشتغال كشور ضربه وارد كرده است. مسئولان محلي، مسئول رسيدگي به اين موضوع هستند و دهها بار شفاهي و كتبي به آنها اعلام كرده‌ايم كه جلوي اين مباحث گرفته شود.

دولت مسئول مبارزه با قاچاق است
اين مقام مسئول در پاسخ به اين سؤال كه مسئولان محلي يعني دولت؟ تأكيد كرد: بله، يعني دولت اين موضوع وظيفه دولت است، ما ستاد هستيم و يك نهاد فرابخشي حاكميتي، بنابراين مسئولان بايد با آن برخورد كنند. خورشيدي افزود: رسانه‌ها بايد كمك كنند تا در سال جاري جلوي دو رويه ته‌لنجي و كوله‌بري با شيوه كنوني كه بيش از 7 ميليارد دلار قاچاق كالا را تشكيل مي‌دهد، گرفته شود و اكنون يك لايحه در دولت و دو لايحه در اين رابطه در مجلس است.

قاچاق به هسته سخت خود رسيد
حجم قاچاق كالا و ارز در سال 95 حدود 50هزار ميليارد تومان برآورد شده‌، اين در حالي است كه كاهش حجم قاچاق در اين سال نسبت به سال ماقبل چندان چشمگير نبوده است، به طوري كه خط مقاومت حجم قاچاق كالا حدود 13تا 14ميليارد دلار است و قاچاق به هسته سخت خود رسيده است. عمده قاچاق كالا و ارز به شكل واردات است و آمارها نشان مي‌دهد حجم قاچاق كالاو ارز در سال 95 نسبت به سال ماقبل تنها يك تا 2 ميليارد دلار كاهش يافته است.

روش‌هاي قاچاقچيان كالا براي تخريب اقتصاد ايران
روش‌هايي كه قاچاقچيان واردات محور براي ورود غيرقانوني كالا به داخل كشور استفاده مي‌كنند، روش‌هاي متنوعي است كه بخشي از اين روش‌ها عبارتند از:
1- اظهار اطلاعات نادرست يا كم اظهاري ميزان واردات كالا در زمان عبور كالا از گمركات كشور و ارائه رشوه‌هاي سنگين به مسئولان و كاركنان گمرك 2- استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني مناطق آزاد تجاري جهت وارد كردن كالاي قاچاق به سرزمين اصلي وكوتاهي گمركات در كشف كالاي قاچاق3- استفاده از ظرفيت ترانزيت داخلي كالا كه در كمتر كشوري چنين حفره بزرگي وجود دارد ( انتقال كانتنرهاي كالا از يك منطقه جغرافيايي و دستكاري و تغيير محتويات داخل كانتينر در داخل مرز)
4- ورود كالا از مبادي غير رسمي (‌زميني، هوايي، آبي‌) و انتقال آن با استفاده از روش‌هاي غير متعارفي چون كوله بري
5- جمع‌آوري كالاهاي بازارچه‌هاي مرزي و انتقال انبوهي از كالاهايي كه ترتيبات گمركي را طي نكرده‌اند به بازارهاي اصلي داخل كشور
6- ورود كالاهاي همراه مسافر از مناطق و بازارچه‌هاي مرزي چون كيش، قشم، بانه و… به داخل كشور ( اين در حالي است كه كالاهاي موجود در بازارچه‌هاي مرزي ترتيبات گمركي را طي نكرده‌اند). معيشت بسيار ضعيف مرزنشينان كشور و همچنين نگاه امنيتي به اسكان مردم در نزديكي مرزها، سياستگذار و قانونگذار را بر آن داشته تا تسهيلاتي براي آنها قائل شوند. يكي از اين تسهيلات، امكان واردات كالا بدون نياز به ترتيبات رسمي است. به همين منظور حدود 50 بازارچه‌ مرزي در مرزهاي كشور وجود دارد كه مرزنشينان مي‌توانند محصولات مورد نياز خود را از آنجا خريداري و وارد كشور كنند. اين مسئله نيز از چشم سودجويان به دور نمانده و راهي براي ورود انبوه كالا (بسيار بيشتر از نياز مرزنشينان و براي فروش در شهرهاي بزرگ كشور) به كشور شده است كه در حكم كالاهاي قاچاق هستند/جوان

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *