جریمه‌ها به‌خاطر قدیمی بودن قانون تعزیرات بازدارنده نیست

سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی گفت: چون قانون تعزیرات حکومتی قدمت زیادی دارد، جریمه ها تناسبی با قیمت‌های روز و وضعیت فعلی ندارد.

به  گزارش سرویس اجتماعی سادس،‌ عبدالعلی میرکوهی در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوال دیگری درباره پایین بودن میزان جریمه‌های تعزیراتی و بازدارنده نبودن قانون گفت: در مورد تخلفات صنفی، چون قانون تعزیرات قدمت زیادی دارد، جریمه ها تناسبی با قیمت های روز و وضعیت فعلی ندارد و سازمان تعزیرات به دنبال اصلاح این قانون است و طرحی هم در این خصوص در مجلس شورای اسلامی مطرح است.

وی با بیان اینکه تا جایی که مقدور باشد، همکاران ما سعی می‌کنند جریمه‌ها را به صورت حداکثری اعمال کنند تا موثر باشد، درباره کالاهای ضد ارزشی و فرهنگی گفت: این کالاها جزء کالاهای ممنوعه هستند و طبیعتا باید امحا شوند که همین کار هم صورت می گیرد.

سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت بازار شب عید و کارایی سامانه 135 اظهار کرد: هرساله برای شب عید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ می‌شود و امسال 17 روز هم زودتر این تدابیر آغاز شد. هم اکنون 2725 گشت مشترک در سراسر کشور به منظور نظارت بر بازار شب فعالیت دارند و تاکنون 8803 مورد بازرسی انجام دادند که منجر به تشکیل 4772 فقره پرونده شده است. همچنین در این ایام متخلفین بیش از یک و نیم میلیارد تومان فقط از طریق گشت‌های مشترک، محکوم شده‌اند.

سرپرست سازمان تعزیرات در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره به حاشیه بردن این سازمان در مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه گفت: تعزیرات از مبارزه با قاچاق کالا منع نشده است و هر پرونده قاچاقی که بیاید رسیدکی می شود.
تا جایی که اطلاع دارم چنین نیست و شاید آقای اجتهادی بیشتر در جریان باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نرخ‌های متفاوتی که به صورت سلیقه ای توسط کسبه روی کالاها و اجناس قرار داده می‌شود گفت: در مورد برخورد با تخلفات صنفی یا قاچاق کالا، دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش خود را انجام می‌دهند. کسبه باید خودشان انصاف را در بازار رعایت کنند و متاسفانه کارهای سودجویانه یک تعداد معدود، آثار کار خوب یک تعداد بیشتری را از بین می‌برد. در 11 ماهه سال قبل، 503 هزار و 333 فقره پرونده وارد تعزیرات حکومتی شده است و در 11 ماهه امسال، 465 هزار و 171 فقره پرونده وارده داشتیم. در سال جاری 500 هزار و 939 فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور رأی شده است.همچنین در سال جاری دو هزار و 629 میلیارد تومان محکومیت برای متخلفان صادر شده است. همچنین در سال ٩٥ در خصوص قاچاق ٤٧ هزار و ٩٨ فقره پرونده تشکیل و همین حدود نیز مورد رسیدگی قرار گرفته است.

میرکوهی افزود: طی سه روز اخیر نیز 60 دستگاه خودرو خریداری کردیم تا اکیپ گشت‌های خود را برای تهران و سایر استان‌های پرتردد فعال‌تر کنیم. در سال جاری، قاچاقچیان توسط شعب تعزیرات هزار و 646 میلیارد تومان جریمه شدند که البته برخی از جریمه‌ها نیز مربوط به حبس است.

معاون وزیر دادگستری در پاسخ به سوالی درباره پایین بودن جریمه‌ها و بی‌تفاوتی متخلفین به جریمه‌های صادره اظهار کرد: ما هم معتقدیم که جریمه‌ها باید متناسب سازی شود. در قانون قاچاق کالا و ارز و برخی قوانین دیگر، پیش‌بینی شده که جریمه‌ها هر سه سال یکبار براساس تورم افزایش یابد اما در برخی قوانین قدیمی چنین موضوعی پیش بینی نشده که قانون تعزیرات یکی از اینهاست و ان‌شاءلله طرحی که در مجلس قرار دارد به نتیجه برسد تا این مشکلات رفع شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره قاچاق گوشی‌های تلفن همراه و طرح رجیستری گفت: تا جایی که در جریانم چیزی در ارتباط با فرایند کشف و پیگیری قاچاق گوشی تغییر نکرده بلکه در تلاش هستند سامانه‌های کنترلی مجهزتر و کامل‌تر شود. آماری هم که ما داریم، کشف قاچاق در سال های اخیر سیر نزولی داشته و این نشان از تلاش دولت برای مبارزه با قاچاق و از بین بردن بسترهای قاچاق است.

سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: صلاحیت رسیدگی به بیش از 90 درصد پرونده‌های قاچاق در صلاحیت تعزیرات است اما مبالغی که به ما گزارش می شود، کم است اما حجم پرونده ها زیاد است. لایحه ای از طرف دولت به مجلس ارسال شده تا ایرادات برطرف شود.

میرکوهی درباره نظارت و ساماندهی بر آرایشگاه‌های زنانه گفت: در این مورد، یک طرح ویژه‌ای از آذرماه شروع شده و ادامه دارد و در ایام نوروز هم به صورت جدی برگزار و با متخلفین برخورد می‌شود.

معاون وزیر دادگستری درباره برخی تخلفات مالی برخی شرکت‌های عمومی غیردولتی مثل آبفا که بیشتر از تعرفه‌های دولتی از مردم دریافت می‌کنند افزود: مردم برای این موضوع می‌توانند هم به هیئت‌های تخصصی و هم تعزیرات مراجعه و در صورت وجود تخلف، شکایت کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *