قرارگاهی برای آرامش/ قرارگاه ضد سرقت پلیس برای صیانت از اموال مردم

این قرارگاه با روحیه ای جهادی و با همت و تلاش مضاعف، تمام توان خود را در مرحله اول معطوف به بررسی علل و قوع این دست از جرم ها می شود، بعد از بررسی جوانب مختلف این مسئله با به کارگیری تجهیزات مدرن و نیروهای جوان و آموزش دیده که در کنار تخصص خود، تعهد اخلاقی نیز دارند؛ به مبارزه سازمان یافته با یان دسته از جرایم می پردازند تا هموطنان در ایام خاص و در مخیط های مختلف نسبت به امنیت مالی خود احساس ارامش داشته باشند.

 

سرويس انتظامي سادس: جرم نوعی ناهنجاری است که حاصل از کار افتادن هنجارهای اجتماعی است.  هنجارهای اجتماعی بوسیله قواعد رسمی و ارزشهای غیر رسمی برخواسته از فرهنگ به زندگی اجتماعی انسان را تنظیم می شود، و نتیجه آن شکل گیری نظامی از الگوهای مناسب برای رفتار اجتماعی می باشد که همکاری متقابل انسان ها را امکان پذیر می سازد. اهمیت این نظام رفتاری و ارزشی زمانی اهمیت پیدا می کند که جامعه به عنوان یک واحد پویا بوسیله همین نظام ارزش ها و وجدان جمعی حیات سالم و معتدل پیدا می کند، به همین دلیل جامعه برای اینکه حیات و سازمان اجتماعی اش را حفظ کند باید اعضای خود را جامعه پذیر نماید.
دقیقا در چنین فضای مفاهیمی مانند جرم و کجروی و بزهکاری و یا ناهنچاری معنا پیدا می کنند، یعنی هرگاه فرآیند جامعه پذیری یعنی یادگیری نظام رفتاری و ارزش های فرهنگی و اجتماعی در وجود افراد آن جامعه نهادینه نشود، عده ای از خطوط ترسیم شده برای رفتار صحیح و مبتنی بر ارزش ها که در ایران اسلمی بالاترین ارزش های انسانی و الهی از طریق دین مبین اسلام نهادینه شده است خروج پیدا می کنند و این پیروی نکردن از هنجارها به شکل های مختلف خود را نشان می دهد، بعضی از این ناهنجاری ها کلان و خشن هستند یعنی سطح وسیعی از مردم را مورد آسیب مستقیم قرار می دهد و به گونه ای هتسند که احساسات طیف وسیعی از مردم را خدشه دار می نمایند که به اینها جرایم خشن می گویند.

 

با توجه به دایره تاثیرات منفی و سیع این دست از جرایم همیشه دستگاه های نظارتی اعم از پلیس و قوه قضائیه برخورد های قاطع و سریعی در مقابلشان نشان دادند تا از این طریق از شیوع و گسترش این دست از بزه ها جلوگیری شود؛ اما دسته ای دیگر از جرایم با توجه به اینکه با عموم مردم مستقیما در ارتباط نیستند و احساسات طیف وسیعی از مردم را برنمی انگیزانند، جرایم خرد نامیده می شوند مانند کیف قاپی و یا سرقت ماشین و یا منزل و این دست از ناهنجاری ها که در ضرب المثل های فارسی نیز از آن به آفتابه دزدی تعبیر می شود؛ این قسم از جرایم شاید برخلاف اینکه در سالهای گذشته به علل مختلف رشد داشته اند ولی چندان مورد توجه نبوده اند و کار منظم و تشکیلاتی برای مهار آنها صورت نگرفته است.

 

 

سرقت های کوچک و خرد در جوامع مختلف هر چند نسبت به بسیاری از جرائم مانند نزاع های خیابانی و گروگان گیری و… خشونت کمتری دارد ولی می تواند به احساس امنیت عموم مردم آسیب جدی وارد نماید. به طور مثال در ایام تعطیلات و یا عید نوروز که افراد بسیاری به مسافرت می روند اگر احساس امنیت در جامعه بوسیله نهاد های انتظامی تامین نشده باشد آسوده خاطر نخواهد بود و آرامش لازم را در سفر نخواهد داشت.
پیامدهای منفی سرقت در جامعه این است که باعث از بین رفتن یا کاهش احساس امنیت اجتماعی می شود زیرا امنیت یک محصول اجتماعی و حاصل همراهی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم است، به عبارتی احساس امنیت، برداشت ذهنی انسانها از وضعیتی است که تصور میشود تهدیدی متوجه جان، مال و ارزش های آنها نیست و یا حداقل اگر هم چنین تهدیدی وجود دارد، قابل کنترل است به بیان ساده احساس امنیت همان نداشتن اضطراب است که بر اثر رفع نیازهای افراد انجام میشود.
با توجه به این تعریف از احساس امنیت می توان پیامدهای منفی آن را بر روابط اجتماعی و زندگی افراد بررسی کرد. کاهش احساس امنیت از طرفی اعتماد عمومی را  به سازمان های مرتبط مانند قوه قضائیه و یا نیروی انتظامی کاهش می دهد چرا که سبب می شود دیگر بقیه موفقیت های پلیس و نیروهای انتظامی مورد توجه قرار نمی گیرد. از سمت دیگر عدم احساس امنیت باعث می شود که رفتار اجتماعی به نوعی سوءظن آلوده گردد و همچنین استرس و نگرانی نسبت به اموال خود باعث می شود که از مسافرت و تفریح که به نوعی برای رفع خستگی و بازیابی توان است زیرا این تصور ذهنی را ایجاد می کند که همیشه در معرض سارقان هستیم و در نتیجه بهره کافی و لازم را از اوقات فراغتخود نبرند. را نبرد.
روند کند رسیدگی به شکایات در کلانتری ها نیز عامل مهم دیگری است که باعث ایجاد حس بی اعتمادی مردم به نیروی انتظامی و جسارت سارقان می شود، چرا که طولانی شدن رسیدگی به پرونده، کمک می کند که سرنخ های پیدا کردن سارق به مرور از بین برود و بسیاری از این پرونده ها راکد و حل نشده باقی بمانند.
توجه به همین مسئله، مسئولین نیروی انتظامی را در سال 93 برای اولین بار به این نتیجه رساند تا قرارگاهی برای مقابله با این دست از جرایم تشکیل شود که مهم ترین وظیفه آن مقابله با افزایش سرقت های خرد و کوچک باشد تا با سرعت عمل و بدون درگیر شدن در بروکراسی اداری با سارقین برخورد مناسب صورت بگیرد.
این قرارگاه با روحیه ای جهادی و با همت و تلاش مضاعف، تمام توان خود را در مرحله اول معطوف به بررسی علل و قوع این دست از جرم ها می شود، بعد از بررسی جوانب مختلف این مسئله با به کارگیری تجهیزات مدرن و نیروهای جوان و آموزش دیده که در کنار تخصص خود، تعهد اخلاقی نیز دارند؛ به مبارزه سازمان یافته با یان دسته از جرایم می پردازند تا هموطنان در ایام خاص و در مخیط های مختلف نسبت به امنیت مالی خود احساس ارامش داشته باشند. بررسی آمارها از روند کاهشی سرقت ها و به طور کلی جرایم خرد و افزایش رضایت عمومی حاکی از موفقیت این طرح و عملکرد خوب نیروی انتظامی در تحقق اهداف عملیاتی این طرح مهم که منجر به افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت می شود، است.
محمد وحید سهیلی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *