لفاظی جبیر: ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است

وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر ادعاهای بی‌اساسش درباره ایران را تکرار کرد.
به گزارش سرویس بین الملل سادس به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: باور دارم که کشمکش عربی-اسرائیلی شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.

وی گفت: من درباره دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و اراده آن برای حل بحران‌ها در منطقه خوشبین هستم. من باور دارم که ترامپ فردی است که موفقیت های بزرگی به دست خواهد آورد. ترامپ بازرگان واقع‌بینی است که همواره به منظور یافتن راه حلی برای مشکلات تلاش می کند. ترامپ به لزوم نابودی داعش ایمان دارد و ما هم به این مسئله باور داریم. ترامپ به دنبال بازدارندگی در برابر ایران است و ما هم به این مسئله ایمان داریم.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه، ادعاهای تکراری ریاض را علیه کشورمان تکرار کرد و گفت: «آمادگی داریم با بسیاری از کشورها برای حل مشکلات منطقه همکاری کنیم. ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. ایران به مفهوم شهروندی باور ندارد و از همه شیعیان می‌خواهد تا از آن پیروی کنند. ایرانی ها به قوانین بین‌المللی احترام نمی گذارند و به مقرهای دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها حمله می کنند.»

عادل جبیر، که کشورش حامی اصلی تروریست‌ها در عراق و سوریه است، در ادامه مدعی شد: «ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن، امنیت را در بسیاری از کشورها برهم می زنند. پسر بزرگ بنیانگذار داعش با امنیت در ایران زندگی می‌کند. ایران برای حوثی‌ها سلاح به یمن قاچاق می کند که نقض قطعنامه های شورای امنیت است. ایران می‌خواهد نظام حاکم بر خاورمیانه را تغییر دهد. ایران موشک‌های بالستیک خود را در اختیار حوثی‌ها قرار می دهد تا به شهرهای عربستان حمله کنند.»

وی در ادامه در اظهاراتی مغرضانه مدعی شد: «ایران تنها کشوری است که هدف حملات داعش یا هر گروه تروریستی دیگری در منطقه قرار نگرفته است. رخ ندادن حملات داعش در ایران، سئوالاتی را درباره معامله دو طرف، ضدسنی‌ها در منطقه ایجاد می کند. قانون اساسی ایران بر تلاش برای صدور انقلاب تأکید دارد. اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد نمی توانیم با آن به مذاکره کنیم. به فرهنگ ایران و ملت این کشور احترام می گذاریم، اما حاکمان بر این کشور بلندپروازی های ویرانگری در منطقه دارند.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادعا کرد: حوثی‌ها شبه نظامیانی هستند که خارج از چارچوب قانونی عمل می کنند و از حمایت کامل نظامی ایران برخوردارند.

جبیر افزود: مهار ایران اقدام ضروری است که می توان با اعمال تحریم ها، محدود کردن تحرکات و بسیاری از اقدامات دیگر آن را عملی کرد. مسئله جنگ با ایران نیست، بلکه تغییر رفتار آن است. تشکیل ائتلاف‌ها در منطقه ارتباطی به جنگ با ایران ندارد و امیدواریم تهران تغییر مثبتی در رفتار خود ایجاد کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *