اعلام برنامه‌ها و پیش‌بینی سفرهای نوروزی

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با پیش‌بینی انجام سفرهای نوروزی در محدوده زمانی ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین‌ماه، برخی مصوبه‌ها، دستورالعمل‌ها و خدمات قابل عرضه در تعطیلات نوروز را تشریح کرد.

به گزارش سادس، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نمایندگان حدود ۲۷ دستگاه مرتبط با موضوع سفر، شنبه ۱۲ اسفندماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: درباره نحوه عملکرد و برخورد با گردشگران در نوروز ۱۴۰۳ که امسال مصادف با ماه رمضان است، مصوبه شورای فرهنگ عمومی منشور فعالیت است.

معاون گردشگری ادامه داد: این مصوبه از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزیران مربوطه و استان‌ها ابلاغ شده است. نحوه عملکرد در چارچوبی مشخص و با رعایت حرمت گردشگران و ماه رمضان تعیین شده است.

شالبافیان با اشاره به تقویم تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به اینکه عید فطر مصادف با روزهای پایانی فروردین‌ماه است، تعطیلات تا ۲۴ فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت و استان‌های دارای گردشگر بیشتر باید در این‌باره برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند.

او فعالیت ستاد سفر در طول سال را دائمی دانست و افزود: جمعیتی بالغ بر یک‌ میلیون نفر به صورت مستمر مشغول خدمت‌رسانی به مسافران خواهند بود.

 شالبافیان همچنین با بیان اینکه معرفی شهرهای مکمل و جایگزین در دستور کار قرار دارد، گفت: مبنای معرفی شهرهای مکمل و جایگزین ستاد سفر را نظر استان قرار داده‌ایم که برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی به صورت کامل انجام گیرد.

معاون گردشگری از استان‌هایی که در تأمین سوخت، کارت سوخت و مواد غذایی سال گذشته با مشکلاتی مواجه بودند، درخواست‌ کرد از حالا اعلام کنند تا پیگیری لازم با دستگاه‌ مربوطه برای رفع مشکلات انجام شود.

به گزارش سادس، در ادامه این نشست، نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها، پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و کمبودها و خواسته‌های خود را مطرح کردند.
صادق ضیاییان، رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور نیز با بیان اینکه در نوروز بیش از ۱۵۰۰ نفر پایش و رصد شرایط جوی را انجام می‌دهند، گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی ۱۰ روزه خواهد بود، که از ۲۴ اسفند برای ۴۵۰ شهر به منظور برنامه‌ریزی سفر ارائه می‌شود.

او افزود: انتظار داریم در شروع هفته اول تعطیلات ابتدا نوار جنوبی و در پایان هفته، نوار شمالی با بارش همراه باشد. بنابراین آغاز سفر با بارش همراه است.

رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: در بازه زمانی از ۲۵ اسفند تا ۵ فروردین، سامانه‌های بارشی مختلفی وارد کشور می‌شود که بیشتر نیمه غربی کشور را درگیر می‌کند.

ضیاییان افزود: در نوروز عبور متناوب امواج، را که منجر به ایجاد سامانه بارشی می‌شود، شاهد خواهیم بود، بنابراین تقریبا هیچ استانی در نوروز بی‌نصیب از بارش‌های جوی نخواهد ماند و نیاز است مردم برای سفرهای نوروزی به گزارش‌های هواشناسی توجه کنند.

رئیس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: تا پایان اسفندماه کاهش دما را تجربه می‌کنیم و هر سه هفتۀ آغازین فروردین دما بیش از حد معمول خواهد بود که کمک می‌کند بارش‌ها به صورت برف نباشد و بیشتر بارندگی باشد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این سخنان، بر ضرورت اطلاع‌رسانی دائمی و لحظه‌ای هواشناسی به منظور تصمیم‌گیری درست برای سفرها، تاکید کرد و گفت: در این حوزه خست به خرج ندهید و دست و دلبازانه در این حوزه اطلاع‌رسانی شود.

رضا صدیقی‌نیا ـ نماینده سازمان هواپیمایی کشوری ـ نیز از تشکیل کمیته امنیت هوانوردی به منظور آمادگی سطوح ایمنی در فرودگاه‌ها و تشکیل جلسه‌های فنی و  عملیاتی برای استفاده از حداکثر ناوگان خبر داد و با اشاره به رشد پروازهای داخلی از پیش‌بینی ۳۶۹ پرواز فوق‌العاده برای تعطیلات نوروز خبر داد.

او با اشاره به دستور لغو پروازهای چارتری، اظهار کرد: با توجه به آسیب‌شناسی موضوع، تلاش بر این است که صدور مجوز این پروازها (چارتری) در نوروز و برای مناطق ویژه و آزاد که سفر به آنجا شرایط خاصی دارد، ادامه یابد و بعد از تطعیلات درباره آسیب‌های آن صحبت خواهیم کرد. 

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این اظهارات، گفت: پروازها و سفرهای هوایی در نوروز یکی از مسائل جدی است که خواهش می‌کنم برنامه‌ریزی آنها به گونه‌ای باشد که تاخیرها به حداقل برسد و خدمات داخل فرودگاه مناسب با نیاز مسافران باشد.

او افزود: درباره پروازهای چارتری، اصل بر این است که به تصمیم سازمان هواپیمایی احترام بگذاریم، اما برخی نقاط شرایط خاص خود را دارد و اگر ما هم نقاط خاصی مد نظرمان بود اعلام می کنیم تا شرایط ویژه برخی مناطق برای اجرای آن قانون درنظر گرفته شود.

این خبر درحال به‌روز رسانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *