بررسی نقاط ضعف تیم ملی بسکتبال/ تابش‌نیا: مقابل قطر خوش شانس هم بودیم

بررسی نقاط ضعف تیم ملی بسکتبال/ تابش‌نیا: مقابل قطر خوش شانس هم بودیم

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال ایران معتقد است که تیم ملی مقابل قطر خوب بازی کرد اما خوش شانس هم بود که پیروز از زمین خارج شد.

به گزارش سادس، تیم ملی بسکتبال ایران در نخستین بازی خود از پنجره اول انتخابی‌های کاپ آسیا ۲۰۲۵ عربستان، با نتیجه بسیار نزدیک ۷۶ – ۷۴ قطر را در وقت‌های اضافه شکست داد تا بر خلاف انتظارها، یک بازی بسیار سخت را پشت سر بگذارد.

* قطر نبض بازی را در اختیار داشت

سعید تابش‌نیا، کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال ایران، در گفت‌وگو با سادس، درباره این دیدار اظهار کرد: قبل از هر چیزی باید بگویم که بازی‌های ما مقابل تیم‌هایی چون قطر و اردن همیشه گره می‌خورد و بازی‌های راحتی مقابل این تیم‌ها نداشته‌ایم. شب گذشته هم قطر واقعا خیلی خوب بازی کرد و خصوصا در کوارترهای دوم و سوم حتی نبض بازی را هم در اختیار داشتند. خیلی کم اشتباه، روی اصول و با برنامه پیش رفتند.

او افزود: در کوارتر اول ما اهدافی که برای بازی داشتیم را به حریف دیکته کردیم اما در کوارترهای دوم و سوم قطر نبض بازی را در اختیار گرفت و کارهایی که دوست داشت را داخل زمین انجام داد. در کوارتر چهارم با دفاع فول کورت پرسی که زدند (دفاع تک به تک بازیکنان ایران از زیر سبد ایران) برای ما مشکل ساز شدند. البته قابل پیش بینی بود که مقابل قطر به مشکل بخوریم. بهنام یخچالی خوب بازی کرد و به نظرم برگ برنده ما در این دیدار بود. امیدوارم با بهتر شدن روند تیم ملی، در پنجره‌های بعدی به نتایج خوبی دست یابیم.

بررسی نقاط ضعف تیم ملی بسکتبال/ تابش‌نیا: مقابل قطر خوش شانس هم بودیم

* بازی با هند سخت‌تر است

کاپیتان سابق تیم ملی بسکتبال ایران، درباره بازی با هند نیز گفت: از نظر من بازی با هند خیلی سخت‌تر از بازی با قطر خواهد بود، چون هند سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای روی بسکتبال و کلا ورزش خود کرده است. امیدوارم دوشنبه بچه‌ها با پیروزی به ایران برگردند. سیستم‌هایی که برای تیم ملی چیده شده طبق بضاعتی بود که داشتیم و از نظر من توانستند بازی را کنترل کرده و به پیروزی برسیم. البته چاشنی شانس در کسب این پیروزی دخیل بود.

* استفاده از بازیکن خارجی خوب است اما …

او در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست در پست‌های پنج و یک (سنتر و پوینت گارد) تیم ملی ایران هم مثل کشورهای آسیایی چون ژاپن، چین، قطر، لبنان و … بازیکن خارجی به کار گیرد، توضیح داد: مشکل این است که طبق قوانین نوشته یا نانوشته‌ای که در کشور ما هست، نمی‌شود بازیکنان خارجی را به تبعیت دربیاوریم و تنها باید بازیکنان ایرانی که در خارج از کشور هستند و بازی می‌کنند را شناسایی کرده و به تیم ملی دعوت کنیم. ساختار و قوانین ما این اجازه را نمی‌دهد وگرنه اتفاق خوبی است.

تابش‌نیا افزود: کشورهایی مثل قطر از سال‌های دور این کار را انجام می‌دهند و بازیکنان خارجی را در حوزه ورزش وارد تیم‌های ملی کشور خود می‌کند. در چنین شرایطی بازیکنان جوان آن‌ها در کنار این بازیکنان خارجی با اعتماد به نفس بیشتری بازی می‌کنند و رفته رفته رشد خواهند کرد. ما قطعا باید پست‌های پوینت گارد و سنتر خود را قوی‌تر کنیم و در این موضوع شکی نیست اما باید با بضاعت فعلی خود کار کنیم. به نظرم بهتر است الان به داشته‌های خود فکر کنیم چون از نظر من داشته‌های بدی نداریم. فقط به کسب تجربه و بازی‌های بیشتر نیاز دارند.

بررسی نقاط ضعف تیم ملی بسکتبال/ تابش‌نیا: مقابل قطر خوش شانس هم بودیم

* یکسری ضعف‌ها در کادرفنی وجود دارد

او درباره برخی انتقادهایی که از تعویض‌های دمیر در کوارتر نخست بازی صورت می‌گیرد نیز گفت: به نظر من شرایط بازی باعث شد که او آن تعویض‌ها را انجام دهد. از نظر من تیم ما خوب بازی کرد و کادرفنی هم توانست تصمیمات خوبی بگیرد. واقعا تیم قطر شب گذشته فوق‌العاده کار کرد و اشتباهات بسیار پایینی داشتند و آمار شوت‌ها و ریباندهای آن‌ها واقعا قابل قبول بود. چون بازی را بردیم می‌شود ادعا کنیم که عملکرد کادرفنی خوب بوده اما قبول کنیم که یکسری اشتباهات و نقاط ضعف‌هایی هم هست که باید برطرف شود.

* عدم شناخت از بازیکنان طبیعی است

تابش‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا بحث عدم شناخت دمیر از بازیکنان تیم ملی را قبول دارد، تصریح کرد: عدم شناختی که برخی کارشناسان می‌گویند مسئله‌ای است که می‌تواند طبیعی باشد چون فرصت آنکه بچه‌ها باهم تمرین کنند و کادرفنی نظراتش را اعمال کند کم بود. بازیکنی مثل یخچالی سه یا چهار جلسه بیشتر با تیم تمرین نکرده و ایجاد هماهنگی در تیم زمان‌بر است. انتقادهای که صورت می‌گیرد درست است و معظلات و ضعف همیشه وجود دارد اما ما باید بتوانیم آن‌ها را تا حد امکان کم کنیم. به نظر من عدم هماهنگی بچه‌ها و کم‌ تجربگی یکسری از بازیکنان مشکل ساز است که با مرور زمان درست می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *