صدور ۱۰ میلیون جریمه برای تخلفات ساکن/ توقف در چه محل‌هایی ممنوع است؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از صدور بیش از ۱۰ میلیون جریمه برای تخلفات ساکن در معابر تهران طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش سادس، سرهنگ فیروز کشیر به تشریح موارد تخلفات ساکن در معابر پرداخت و گفت:‌ تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک‌جا سکون دارند و باعث بی نظمی در معابر شهر می‌شود. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده‌روها، پارک به صورت دوبله و پارک در حاشیه بزرگراه‌ها باشد.

وی افزود: می‌توان گفت تمامی این تخلفات چهره و نظم شهر را بر هم می‌زند و در همین راستا نیز باید با رفتارهای خوب و قانونمند ترافیکی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نظر را در شهر و جامعه نهادینه کنیم. تخلفات باید به عنوان یک منکر در نظر شهروندان جلوه کند چراکه همه در این خصوص مسئول هستیم و باید سهم خود را هر چند کوچک در برابر برقراری نظم و ایمنی ترافیک انجام دهیم.

توقف در چه محل‌هایی ممنوع است؟

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: طبق ماده ۱۶۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی هر نوع پارک و توقف که منجر به بر هم خوردن نظم عمومی جامعه شود کلا ممنوع است.  همچنین در ماده ۱۶۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت به این موضوع اشاره شده که ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در محل‌هایی  نظیر پیاده‌رو و گذرگاه عابرپیاده، مقابل ورودی خیابان‌ها و جاده‌ها و کوچه‌ها یا ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان‌ها، داخل تقاطع، در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه راه‌ها یا تقاطع راه‌ آهن، در فاصله ۱۵ متری شیرهای آب آتش  نشانی و شیرهای آب نصب شده در راه ها، در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ های راهنمایی و رانندگی و یا محل هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علایم راهنمایی و رانندگی شود، از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها، در فاصله ۱۵ متری ورودی و یا خروجی مراکز آتش‌نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی، توقف دوبله، توقف روی پل‌ها و درون تونل ها و معابر در ارتفاع، در خیابان‌هایی که پیاده رو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند، در ایستگاه‌ های وسایل نقلیه همگانی و حریم آنها که با علایم راهنمایی و رانندگی مشخص است، توقف در محل هایی که علایم راهنمایی و رانندگی مانند تابلوهای توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی‌های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف دارد، در هر نقطه از معابر درحال تعمیر، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه و در طول مسیر و خط‌های عبور آزادراه‌ها و توقف در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان از جمله این موارد است.

وی گفت : کجای قانون به یک راننده اجازه داده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو باید با وی تماس بگیرد ؟ آیا این اقدام درست است که اگر شهروندی مقابل منزل و پارکینگ خود راه تردد بسته ببیند و اگرمریضی داشته باشد که باید از منزل خارج و به موقع به بیمارستان برسد تکلیف چیست ؟ با شماره تلفنی که معنی و مفهوم ان این است که به من زنگ بزن چه باید کرد ؟ این اقدام و توقف، تخلف است و قانونگذار برای این کار اعمال قانون در نظر گرفته است.

کشیر ادامه داد: پلیس در ۱۱ ماهه سال جاری در شهر تهران تعداد ۱۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ خوردو را به‌دلیل تخلفاتی چون توقف زیر تابلو ، توقفات دوبله ، سد معبر اعمال قانون کرده است چرا که این رانندگان باعث ایجاد ترافیک‌های کاذب و بر هم زدن نظم عمومی و چهره شهر شده‌اند. رانندگان به هیچ عنوان نبایدتخلف توقف در زیر تابلوی پارک مطلقا ممنوع را انجام دهند چرا که نقض حریم این تابلو مشکلات فراوانی را برای دیگر شهروندان و بی‌نظمی در شهر بوجود آورده است.

وی افزود : برخی از رانندگان با پارک در محل ایستگاه‌های اتوبوس باعث اخلال در رفت و آمد و توقف اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی می‌شوند و گاهی برخی رانندگان با پارک و توقفات دوبله مقابل مراکز و آموزشگاه‌ها تردد دیگر شهروندان و رانندگان را مختل می‌کنند . در همین راستا نیز رانندگان به هیچ عنوان حق ندارند که به صورت دوبله توقف کرده و راه مردم را بند بیاورند. پلیس بی جهت و بدون دلیل راننده‌ای را جریمه نمی کند هر نوع تخلفی که باعث بی نظمی و بر هم زدن نظم عمومی جامعه شود پلیس به جد با آن در چهار چوب قانون برخورد خواهد کرد .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *