تاکید بر زنانگی و عاطفه مادری در «الگوی سوم زن»

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در خصوص چرایی لزوم استفاده از الگوی سوم برای زن تراز انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به اشکالات الگوهای شرقی و غربی گفت: فرق این دو الگو با الگوی سوم، در بعد فردی و انسان بودن است. نظام جمهوری اسلامی خیلی از مواقع زن و مرد را مساوی می‌داند و اسلام این ویژگی را دارد که در عین جامعیت و کامل بودن نقش‌ها را متفاوت ببیند؛ این الگو برای زن در جایی حق تحفظ می‌گذارد. در الگوی سوم زن، فطرت و غریزه و عاطفه مادری و زنانگی کنار گذاشته نمی‌شود.

به گزارش سادس، دکتر نیره قوی مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در برنامه‌ای رادیویی در پاسخ به اینکه چرا از عنوان الگوی سوم زن برای زن تراز انقلاب اسلامی استفاده می‌شود؟ اظهار کرد: بعد از تحول در جامعه، معمولاً سعی می‌شود در ابعاد مختلف مسیر رشد و توسعه را الگوسازی کنند؛ بعد از انقلاب نظام، ساختار و قانون تغییرکرد و یکی از تغییرات اساسی نیز تغییر جایگاه زن در بعد حضور اجتماعی بود.

وی ادامه داد: الگوی زن شرقی زنی بود که در خانه محصور و بریده از تمام تعلقات و نقش آفرینی و کنشگری در جامعه در ابعاد مختلف بود لذا یک بعد از توانمندی‌های زنان ناکارآمد جلوه داده می‌شد؛ اما در زن غربی بالعکس است و به بهانه آزادی زن و احقاق حقوق، می‌گویند زن کاملاً مساوی با مرد در همه ابعاد است و این تساوی نه تنها موجب رشد و پیشرفت و تبیین جایگاه رفیع برای زن و احقاق حقوقش نمی‌شود بلکه بخشی از توانمندی‌ها را از او می‌گیرد؛ پس هر دو الگو اشکالاتی دارند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه انقلاب بر مبنای اسلام یک نظام حکومتی به دنیا عرضه کرد به نام نظام جمهوری اسلامی ایران و در اصل چهارم قانون اساسی می‌گوید در بعد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی «اسلام» باید حاکم باشد گفت: اما اصل ۲۰ ویژه زنان است و در اصل ۱۹ زنان در بعد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با مردان مساوی هستند. اصل ۲۰ می‌گوید باید زمینه‌ها برای اقشار مختلف آماده باشد. فرق این دو الگو با الگوی سوم در بعد فردی و انسان بودن است و جنسیت فرق نمی‌کند و نظام جمهوری اسلامی خیلی از مواقع زن و مرد را مساوی می‌داند و اسلام این ویژگی را دارد که در عین جامعیت و کامل بودن نقش‌ها را متفاوت ببیند و نقش زن و مرد در جایی که رشد انسانی، تحصیل، مشاغل و.. وجود دارد مساوی می‌داند؛ اما این الگو برای زن در جایی حق تحفظ می‌گذارد. در الگوی سوم زن، فطرت و غریزه و عاطفه مادری و زنانگی کنار گذاشته نمی‌شود و باید در قوانین ۹۰ درصد تساوی وجود داشته باشد.

طبری ادامه داد: خیلی وقت‌ها پیشرفت زن را از نگاه بالادستی می‌بینیم و در نظر داریم زن را هم در خانواده و هم در اجتماع رشد دهیم اما این نگاه باید درونی باشد؛ یعنی چه کنیم تا رضایت زنانه و کیفیت زندگی زنان را بالا ببریم؟، بخشی از آن به سیاستگذاری‌ها و نگاه‌های کلان برمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به بعد شخصی و فردی خودمان است. اگر می‌خواهیم از ظرفیت اجتماعی و زنانی که توانمند و مستعد هستند استفاده کنیم و قرار نیست جنسیت آنها کنار گذاشته شود؛ نیاز به تعریف جدیدی از شغل داریم و ساختاری غیر از ساختارهای اقتصادی لیبرالیستی تعریف کنیم؛ چون جمع کردن تمام نقش‌های همسری، مادری و کار و فعالیت خانه و فعالیت اجتماعی بسیار مشکل است. اینکه یک فضای مساوی را ترسیم کنیم واقعاً عادلانه نیست و به دور از عدالت است و باید قدمی برای بهبود کارکرد زن در فضای اجتماعی برداریم و از طرفی باید کمک کنیم تا کیفیت زندگی خانوادگی بالا رود که نیاز به سیاست گذاری کلانی داریم؛ چون اگر به صرف شعار باشد جمع کردن این نقش‌ها کار دشواری است.

به گزارش سادس، همچنین ریحانه طبری، دکترای مطالعات زنان و فعال اجتماعی نیز در این برنامه درخصوص ویژگیهای الگوی سوم و زنان انقلاب اسلامی گفت: هر الگویی یک ویژگی‌هایی دارد و یکی از ویژگی‌های الگو این است که بدانیم بر چه مبنایی ترسیم می‌شود. الگوهای مختلفی برای زنان وجود دارد؛ در انقلاب اسلامی یک نگاه سیستمی باید باشد؛ یعنی مبانی مشخص باشند، اسلام الگوی متفاوتی دارد که تعادل در این الگو حفظ می‌شود. طراحی یک الگو برای یک زن باید با مبانی نظام کلان اسلام همخوان باشد. مبنای انقلاب اسلامی، اسلام بود و هدف بلند مدتش پیاده سازی قوانین اسلام با یک نگاه تمدنی است لذا در مدل الگوی زنانه باید حرکت فردی، خانوادگی و اجتماعی، نوع تربیت خود و فرزندان یک زن تراز انقلاب اسلامی با مبانی اسلام در تعارض نباشد و علاوه بر حق و مبانی دین اسلام دنبال مسئولیت باشد؛ پس تلازم حق و تکلیف در این الگو وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه برای تبیین الگوی سوم زن نوع ادبیات و بیان چگونه باید باشد؟ گفت: چگونگی بازنمایی و ادبیات و مفاهیمی که می‌توان به عنوان ابزار استفاده کرد تا نسل جدید ارزش‌ها را حفظ کنند و انتقال دهنده باشند این است که یک جایگاه ویژه داشته باشیم و فرزند زمان خود باشیم و به عنوان یک ایرانی افتخار کنیم در کشوری زندگی می‌کنیم که انقلاب اسلامی در این کشور رخ داده و فرهنگ قوی ایرانی داریم که جزو تمدن‌های کهن دنیا است. از زیباترین روش‌هایی که می‌شود مسئولان سیاستگذار و برنامه ریز انجام دهند این است که بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تکیه کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *