دفاع از حقوق کودکان را وظیفه خود می‌دانیم/ تدوین ۵۵ بند حمایت از کودک و کودکستان‌ها

سادس/خوزستان رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: رویکرد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مساله شهریه، رویکرد الگوی هزینه تمام شده است و باید میان حمایت از حقوق خانواده و کودک و حق مؤسس و کارکنان موازنه برقرار شود.

مجتبی همتی‌فر در نخستین گردهمایی مؤسسان کودکستان‌های استان خوزستان که امروز (۱۵ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه دفاع از حقوق کودکان را وظیفه خود می دانیم، اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بسته حمایتی جامع که به دولت ارسال شده ۵۵ بند در حوزه حمایت کودکستان‌ها، مربیان، زیرساخت‌ها، سلامت و تغذیه کودکان تکالیفی را تعیین کرده که در کمیسون مجلس تصویب شده و در نوبت بررسی هیات دولت هستند.

به گزارش سادس، وی با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، افزود: انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای حل مشکلاتی بود که بشر قرن‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

همتی‌فر گفت: اگرچه همه مشکلات برطرف نشده اما دور از انصاف است که کسی مدعی شود تمام مشکلاتی که قرن‌ها با آن مواجه بودیم در مدت چند دهه به طور کامل حل شود.

وی بیان کرد: در ایام دهه فجر باید به یاد بیاوریم چه هدفی داشتیم و در راستای آن تلاش کنیم و در عین حال، نگاهی نیز به پشت سر داشته باشیم و بدانیم چه مسیری را طی کرده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نتیجه دغدغه مقام معظم رهبری در این حوزه بود. تشکیل این سازمان نقطه عطفی بود که نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص دوران کودکی و مسائل این حوزه دغدغه‌مند است.

وی افزود: در دولت سیزدهم، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک همچون نهالی پا گرفته است و با تمام نقص‌ها، رشد قابل توجهی داشته است؛ امیدواریم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به زودی جزئی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

همتی‌فر با اشاره به اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای پیشرفت، اهتمام جمعی دارد، ادامه داد: در دو سال و نیم اخیر که از عمر تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌گذرد همواره شاهد دو نوع تلاش بوده‌ایم؛ بخشی از این تلاش در راستای استقرار و تثبیت سازمان و بخشی دیگر ساماندهی وضع موجود است.  

وی عنوان کرد: تا پیش از شکل گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، پایگاه اطلاعاتی از کودکستان وجود نداشت؛ امیدواریم مساله ساماندهی تا پایان سال به نتیجه برسد و وارد فرآیندهای ارتقای کمی و کیفی خدمات دوران کودکی شویم زیرا هدف اصلی این سازمان تربیت است.  

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: عزم همه ما باید ناظر به تربیت نسل آینده باشد،معیار اندازه گیری تمام تلاش ها همین امر است که ما چه کمکی در تربیت نسل ظهور می کنیم.

وی افزود: اساسنامه سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است و باید سیاست‌ها را به میدان عمل ببریم. در این مسیر ضمن رفع مشکلات پیشین باید تجربیات موفق آن را ادامه دهیم.

همتی‌فر گفت: اصل اول سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مشارکت دادن مردم و دغدغه‌مندان این حوزه و تسهیل خدمت به آن‌ها است و باید شرایطی را فراهم کنیم که دغدغه‌مندان کار خود را بهتر انجام دهند.

وی ادامه داد: تاکید ما بر این است که شرایط به صورتی پیش برود که به نفع کودکان باشد و تا حد ممکن امور این حوزه به خود صاحب‌نظران دغدغه‌مند و واجد شرایط واگذار شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت گفت: پیش از این تدوین و استفاده از یک کتاب برای تربیت همه کودکان مرسوم بود اما سند تحول ذیل سیاست‌های تحولی، اعلام کرد که سیاست چند تالیفی با مشارکت بخش غیر دولتی باید ایجاد شود و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خود را موظف می‌داند که در اجرای سند تحول پیشرو باشد.

وی ادامه داد: در حوزه چند تالیفی کتب پیشتاز بودیم و باید ناظر به نیازها، سبک‌ها و بوم‌ها محتوای فاخر تولید شود. گاهی شمال و جنوب  یک استان به لحاظ فرهنگ و زبان متفاوت است و از همین رو نیاز به محتواهای فاخر متناسب با زیست بوم خود دارند.

همتی‌فر یادآور شد: اگر مؤسسان کودکستان‌ها این توانایی را در خود می‌بینند که محتوای مناسب با زیست بوم خود را تولید کنند ما در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از آن استقبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: تاکنون ۶۵۴ هزار کودک توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیمه شده‌اند. هیچ نگاه منفعتی در این خصوص توسط سازمان نیست و تنها هدف ما حفظ سلامت کودکان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکرد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مساله شهریه، رویکرد الگوی هزینه تمام شده است و باید میان حمایت از حقوق خانواده و کودک و حق مؤسس و کارکنان موازنه برقرار شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *