پیش‌بینی کاهش فرود پرندگان در زیستگاه‌های گیلان

سادس/گیلان رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: به دلیل تغییرات اقلیم و گرمای بی‌سابقه، کاهش فرود پرندگان را در زیستگاه‌های استان شاهد هستیم.

حسین علی‌نژاد در گفت‌وگو با سادس با اشاره به مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و زیستگاه‌های گیلان، اظهار کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه در کشور و استان و همچنین عرض‌های جغرافیایی بالاتر، تعداد پرندگان کمتری نسبت به سال گذشته مهاجرت کردند.

وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان در ۸۰ درصد زیستگاه‌های استان انجام شده است، افزود: بررسی‌ها کاهش فرود پرندگان را به دلیل تغییرات اقلیم و گرمایش زمین نشان می‌دهد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه هنوز جمع‌بندی سرشماری پرندگان در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان به اتمام نرسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به عوامل تغییرات اقلیم و بواسطه آن کاهش مهاجرت پرندگان، امسال با کاهش فرود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های استان روبرو باشیم.

علی‌نژاد با بیان اینکه امسال سال سرد زمستانی را شاهد نبوده‌ایم و این مسئله در مهاجرت پرندگان حائز اهمیت است، گفت: پایش یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان در حفظ گونه‌های مختلف فرود آمده در تالاب‌ها بسیار تأثیرگذار است و کشفیات نشان از برخورد قانونی و جدی محیط‌ زیست با متخلفان و همچنین تداوم پایش‌ها دارد.

وی درباره بیشترین گونه‌های مهاجر به تالاب‌های گیلان، تصریح کرد: انواع مرغابی‌سانان، خروس کولی و کاکایی‌ها بیشترین جمعیت را در پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *