برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی موجب ارتقاء روابط ایران و کوبا می‌شود


وزیر بهداشت با تاکید بر این که در شرایط بین المللی جدید برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی می تواند کمک زیادی به ارتقاء روابط دو کشور کند، افزود: روسای جمهور دو کشور ایران و کوبا هم علاقه مند به اجرایی شدن این توافقات هستند.

به گزارش سادس، دکتر سید حسن هاشمی که در راس هیاتی بامداد امروز وارد کوبا شده است، شب گذشته و پس از ضیافت شام در نشستی غیر رسمی با وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری کوبا ، مقدمات اصلی پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا و محتوای اسناد آن را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر بهداشت در این نشست  به وقفه 5 ساله تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: مسئولین کوبایی تلاش زیادی در جهت ارتقاء روابط دو کشور و منافع ملت ها داشتند.

دکتر هاشمی  با تاکید بر این که در شرایط بین المللی جدید برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی می تواند کمک زیادی به ارتقاء روابط دو کشور داشته باشد، افزود: روسای جمهور دو کشور ایران و کوبا نیز علاقه مند به اجرایی شدن این توافقات هستند.

وزیر بهداشت  به حضور کوبا در مجامعی مثل سازمان ملل متحد اشاره کرد و گفت: کوبا حضور هوشمندانه ای  در همکاری های بین المللی خود داشته و باید  روابط دو کشور ایران و کوبا که در سه دهه گذشته پایه گذاری شده روز به روز تقویت شود.

دکتر هاشمی افزود: افتخار دو کشور ایران و کوبا این است که در مقابل موانعی که امریکا ایجاد کرده است مدیریت خوبی داشته اند و همکاری دو طرف در این زمینه ها موثر است.

بنابر این گزارش، دکتر مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران نیز در این نشست با اشاره به ۱۸ ماه همکاری میان دو کشور ایران و کوبا  در زمینه تفاهم در تولید واکسن اشاره کرد و افزود: این همکاری در زمینه تولید واکسن پنتاوالان بود که باید توسط کوبا در ایران ساخته می شد.

رییس انستیتو پاستور ایران در ادامه ضمن اشاره به تجربه ساخت و تولید واکسن هپاتیت در ایران، افزود: اگرچه اجزای واکسن پنتاوالان در ایران تولید می شود ، اما انتظار می رود مشاوره ای فنی از سوی کوبا در راستای ساخت و تولید یک واکسن صورت گیرد.

دکتر قانعی با بیان این که واکسن پنوموکوک در ایران و کوبا تولید نمی شود، افزود: پیشنهادی جدید برای سرمایه گذاری مشترک به منظور ایجاد واکسن پنوموکوک مطرح است تا تولید مشترکی داشته باشیم و آن را به واکسن پنتاوالان به عنوان واکسن هگزاوالان متصل کنیم.

به گزارش وبدا، در ادامه این دیدار، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری کوبا ضمن قدردانی از  حضور دکتر هاشمی در کوبا ابراز امیدواری کرد تا با انعقاد تفاهم نامه ها میان دو کشور ایران و کوبا، فصل جدیدی در حوزه های مشترک اقتصادی بویژه درحوزه دارو و واکسن فراهم شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *