برگزاری جشن تولید قطارملی؛ به زودی/ تمرکز جهاد دانشگاهی بر حمل و نقل ریلی

گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی برگزار شد.

به گزارش سادس، امروز دوشنبه گردهمایی تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی برگزار شد که در این مراسم شیخ‌طاهری، مدیرعامل کارخانه واگن‌سازی تهران با بیان اینکه امروز واگن سازی تهران در ادامه مأموریت تولید قطار ملی و در راستای تصمیم بزرگی که ۵ سال پیش برای افزایش میزان بومی سازی گرفته شد، خود را به عنوان میزبان این گردهمایی می‌داند، گفت: تلاش می‌کنیم که مسئله ناوگان متروی تهران را حل کنیم و امیدوارم جلسه امروز جهشی دوباره برای تولید انبوه قطار ملی باشد و باتوجه به همدلی و هم صدایی که در بومی سازی دانش قطار ملی مترو ایجاد شده، امیدوارم به زودی شاهد ایجاد تولید انبوه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه ۴۳ درصد از سهم تولید قطار ملی بر عهده شرکت واگن سازی تهران گذاشته شده است، اظهار کرد:  در حال حاضر باید ۱۵ رام ۷ واگنه و یک رام ۸ واگنه تولید کنیم و در حال حاضر ۳ رام ۷ واگنه در مجموعه واگن سازی وجود دارد که بعد از تأییدیه‌های نهایی تجهیزات اصلی نصب خواهد شد و بزودی جشن تولید اولین واگن‌های ساخته شده را خواهیم گرفت.

در ادامه گردهمایی، روشن مسئول سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت نیز با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت تمرکز خود را بر مسائل مکانیکی و برقی متمرکز کرده  و زمینه های کاری خود را در حوزه حمل و نقل ریلی، صنایع و معادن و… متمرکز کرده، گفت: از سال ۸۳ طراحی و ساخت سیستم رانش واگن‌های مترو را در دستور کار قرار دادیم که با تلاش مدیران اسبق و فعلی جهاد دانشگاهی کار پیش رفت تا بتوانیم بیش از ۸۰ درصد در این حوزه حمل و نقل ریلی را بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در همکاری با اروپایی‌ها مشکلاتی ایجاد کرد، گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کار سخت شد؛ اما با همکاری معاونت عملی و فناوری یک کار پایلوت را پیش گرفته و تمام کردیم. تا اینکه در سال ۹۸ با متولی گری معاونت عملی و حمایت واگن سازی یک رام قطار ملی را طراحی کردیم و با اینکه بستر تست قطارها فراهم نبود ولی شرکت بهره برداری متروی تهران با ما همکاری کرد و ریسک کار را پذیرفت. حالا امیدواریم با تأمین منابع مالی و اجرای الزامات قطار ملی بتوانیم در زمان مقرر کار تحویل داده شود.

 علی امام مدیرعامل حمل و نقل مپنا نیز با تأکید بر اینکه می بایست تبلور این تجربه ارزنده را در قراردادهای بعدی ببینیم، گفت: قرار بود ۲۰۰۰ دستگاه واگن تا پایان برنامه ششم وارد ناوگان کلانشهرها شود ولی حتی یک واگن هم وارد شبکه متروی هیچ کلانشهرهای نشد. البته جای خوشحالی دارد که شهرداری تهران با جدیت پیگیر قرارداد ۶۳۰ دستگاه است.

وی با بیان اینکه گروه مپنا متولی طراحی قطارهای ملی شد و در زمان مقرری که باید، انجام شد و اخیرا نتیجه تست آن در آزمایشگاهی در کشور «چک» صورت گرفته شده است، اظهار کرد: از این جهت این افتخار برای مپنا ایجاد شد که در طراحی انواع بومی‌ها پیش قدم بشود. طراحی و ساخت بوژی‌های قطار سبک خط یک متروی مشهد که پیچیدگی خاص خود را دارد نیز توسط مپنا انجام شده است و لازم به بیان است که واگن سازی پارس از سال ۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و امکانات ارزشمندی برای ساخت بدنه واگن‌های مترو، بوژی و مونتاژ نهایی قطارهای متروی دارد. بنابراین مپنا با تمام ظرفیت می‌تواند در ساخت پروژه قطار ملی فعالیت کند.

علیرضاشیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در حاشیه مراسم گردهمای تولیدکنندگان داخلی پروژه تولید انبوه قطار مترویی ملی با حضور  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه قطار ملی پنج سال پیش کلید خورد و حالا تاییدهای تولید واگن های ملی اخذ شده است گفت: برای تولید انبوه باید فضا و مسیر تولید تبیین بشود که در مراسم امروز تفاهم نامه هایی با حضور تامین کنندگان انجام شد و چارچوب وظایف این تامین کنندگان و تولید کنندگان داخلی که اهم آن اخذ تاییدیه های مورد نیاز است، منعقد شد.

وی با بیان اینکه برای تامین این ناوگان جدی هستیم و براساس  دستور شهردار خود را موظف به سرعت بیشتر برای تولید انبوه می دانیم، گفت: قرارداد ۱۱۳ دستگاه است که تبدیل به ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک دستگاه ۸ واگنه می‌شود و حالا  بدنه سه رام قطار آماده شده است ولی تجهیزات توسط تولیدکنندگان داخلی بر اساس چارچوب تفاهمات تامین می شود تا با سرعت بیشتر به سمت مونتاژ نهایی واگن‌ها برویم.

وی تاکید کرد: از نظر طراحی و تولید این قطارها به میزان ۸۵ درصد داخلی سازی شده است؛ این در حالیست که از ابتدای ساخت مترو نهایت داخلی سازی ۳۰ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت واگن سازی با بیان اینکه ما در حالی از قطار ملی در کشور حرف می‌زنیم که یک تجربه ۲۰ ساله مونتاژ داریم گفت:  مجموعه واگن سازی تهران با نگاه به تجربه داخلی ایجاد شده است و امیدوارم که این مجموعه تلاش کند که با حداقل خطا و بیشترین کیفیت کار را تولید کند.
 
به گزارش سادس، در پایان تفاهم نامه های در راستای تولید انبوه قطار ملی میان شرکت‌های داخلی منعقد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *