دانش مردم نسبت به مسائل حقوقی کم است

سادس/همدان مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: دانش حقوقی کمی در میان مردم نسبت به موضوع‌های حقوقی، بویژه موضوع‌های مربوط به دیوان عدالت اداری وجود دارد.

مجید بشیری امروز (پنجشنبه، نهم آذر ماه) در کارگروه تخصصی با حضور مدیران استان همدان به‌عنوان سیزدهمین مقصد، به دو رکن اصلی این سفر اشاره ‌و اظهار کرد: یکی از رکن‌های اصلی تشکیل همین کارگروه‌هاست و توضیحاتی درباره قانون جدید دیوان و اینکه دستگاه‌های اجرایی چه تکالیفی براساس آن دارند و چه کارهایی باید انجام بدهند و از چه کارهایی باید پرهیز کنند، ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: رکن دوم این سفر، ملاقات مردمی است؛ دیروز حدود ۳۰۰ نفر از مردم خدمت رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان رسیدند و نکاتی را مطرح کردند که اغلب درباره املاک و حوزه‌های شهرداری بود. همچنین موضوعاتی درباره کارگری و کارفرمایی داشتیم. تعدادی از مراجعه‌کنندگان پرونده در دیوان داشتند و خیلی‌ها پرونده نداشتند که این نشان می‌دهد دانش حقوقی کمی در میان مردم نسبت به موضوعات حقوقی، بویژه موضوعات دیوان عدالت اداری وجود دارد.

بشیری با تأکید بر اینکه این تکلیف ما، رسانه‌ها و صداوسیماست که اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی حقوقی به مردم داشته باشیم، یعنی مردم را نسبت به حقوق‌شان در سازمان‌ها و اداره‌ها آشنا کنیم، اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود مردم با نحوه نگارش یک دادخواست و اینکه چگونه باید مطالبات خود را مطرح کنند، آشنایی ندارند و این وظیفه ماست که شرایطی را فراهم کنیم تا مردم آشنا شوند، البته دفاتر استانی ما کمک می‌کنند که اطلاعات خوبی در حوزه صلاحیت دیوان به مردم بدهند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند به سامانه ساعد که از طریق سایت دیوان قابل دسترسی است، مراجعه کنند، گفت: افراد از طریق این سامانه می‌توانند سوالات حقوقی خود را طرح کنند؛ مثلا اگر در حوزه‌ بازنشستگی سوالی دارند که آیا الان برای بازنشستگی اقدام کنند یا خیر؟ سختی و زیان‌آوری مشاغل به آنها تعلق می‌گیرد یا خیر؟ اگر تعلق می‌گیرد به چه صورت باید عمل کنند؟ و حتی اگر شرایط استفاده از وکیل را ندارند می‌توانند از بستر این سامانه استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *