فلاح: یزدانی مقابل تیلور کشتی‌گیر درجه ۲ بود/ او نباید با کتف پاره به بازی‌های آسیایی می‌رفت

فلاح: یزدانی مقابل تیلور کشتی‌گیر درجه ۲ بود/ او نباید با کتف پاره به بازی‌های آسیایی می‌رفت

پیشکسوت کشتی ایران و دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان، با بیان اینکه حسن یزدانی در دیدار مقابل تیلور از نظر فنی، روحی و بدنی در شرایط خوبی نبود، گفت: او در این مبارزه مثل یک کشتی‌گیر درجه ۲ کشتی گرفت.

اکبر فلاح در گفتگو با سادس، درباره ارزیابی خود از نتایج تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های قهرمانی جهان، اظهار کرد: ۳۰ سال پیش سکوی جهانی کشتی آزاد داشت از دستمان می‌رفت. در چنین شرایطی ما در رقابت‌های جهانی ۱۹۹۵ آتلانتا به عنوان نایب قهرمانی جهان رسیدیم و از کسب این نتیجه خیلی خوشحال شدیم. در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد هم به عنوان نایب قهرمانی جهان رسیدیم که کسب این نتیجه برای کشتی ما قابل قبول بود اما وقتی عملکرد فنی تک‌تک نفراتمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم ایرادات زیادی در کار آن‌ها وجود داشت که همین موضوع باعث نگرانی ما می‌شود.

پیشکسوت کشتی ایران و دارنده مدال طلا و نقره جهان، با اشاره به عمکلرد کشتی‌گیران ایران در این مسابقات، گفت: ۵۷ کیلوگرم ما کجا خوب بود؟ اصلا این جمله که کشتی‌گیر ما اولین تجربه جهانی خودش را پشت سر می‌گذاشت حرف غلطی است و معلوم نیست از کجا آمده است. چرا کشتی‌گیران روس و آمریکا که بارها در اولین حضورشان مدال های طلای جهان و المپیک می‌گیرند را مثال نمی‌زنیم؟ مگر مسابقات جهانی جای کسب تجربه است؟ این حرف نباید برای کشتی‌گیر جا بیفتد که چون بار اولش است توقع مدال از او نمی‌رود. در مجموع نماینده ما در این وزن پس از کسب ۲ پیروزی، شکست سنگینی داشت و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

وی ادامه داد: رضا اطری کشتی‌گیر وزن ۶۱ کیلوگرم ما با این همه تجربه باز هم به این شکل از مسابقات جهانی بدون کسب حتی یک پیروزی حذف شد که واقعا چرایی این عملکرد جای سوال دارد. در وزن ۶۵ کیلوگرم رحمان عموزاد باید مدال می‌گرفت اما باز هم با اشتباهات عجیب به این هدف نرسیدیم. امیرمحمد یزدانی کشتی‌گیر ۷۰ کیلوگرم ما خوب کار کرد و شایسته رسیدن به مدال طلا هم بود. امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم باید در این مسابقات مدال می‌گرفت و با این تجربه و آمادگی وقتش بود که به یک مدال خوشرنگ برسد اما روی سکو نرفت.

فلاح خاطرنشان کرد: در وزن ۷۹ کیلوگرم، محمد نخودی پس کی قرار است مدال طلا بگیرد؟ او دو سال در فینال رقابت‌های جهانی مغلوب جردن باروز شد اما امسال هم در غیاب باروز باز هم به مدال طلا نرسید. این رقابت‌ها وقت خوبی بود که او در نبود حریف اصلی‌اش قهرمان جهان شود اما باز هم قدر این فرصت را ندانست.

پیشکسوت کشتی ایران با اشاره به پنجمین شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم رقابت‌های قهرمانی جهان، گفت: ۸۶ کیلوگرم ما در دنیا فقط یک حریف دارد که باز هم نتوانست او را شکست بدهد.حسن یزدانی در این مبارزه اصلا خوب نبود. او اصلا در حد و اندازه خودش کشتی نگرفت و به اعتقاد من هم از نظر بدنی و فنی و هم از نظر روحی و روانی شرایط خوبی نداشت و آماده نبود. یزدانی قبل از مبارزه فینال شاید خوب بود و همه رقبایش را شکست داد اما در فینال مقابل دیوید تیلور به یکباره تبدیل به یک کشتی‌گیر درجه ۲ شد. یزدانی از نظر فنی بهتر از تیلور است و نباید در طول این سال‌ها مقابل او این شکست ها را تجربه می کرد اما با وجود برتری فنی، چند سال است که مقابل او می‌بازد.

فلاح با انتقاد از اینکه چرا باید یزدانی با کتف پاره بلافاصله بعد از مسابقات جهانی عازم بازی‌های آسیایی شد، خاطرنشان کرد: شاید اگر یزدانی با آن وضعیت به بازی‌های آسیایی نمی‌رفت دیگر احتیاجی به انجام عمل جراحی کتف در فاصله نزدیک تا المپیک نداشت. به نظر من فشار بیش از حد حضور در ۲ رویداد در فاصله نزدیک به هم باعث شد کارش به عمل جراحی بکشد.

مربی سازنده کشتی تهران، ادامه داد: در وزن ۹۲ کیلوگرم، آذرپیرا می‌توانست عملکرد خیلی بهتری داشته باشد اما او هم دور از انتظار کشتی گرفت و به مدال نرسید. در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز کشتی‌گیر طراز اولی همچون سعدالله‌یف فقط آمده بود که خودش را محک بزند و وقت آن بود که گلیج با شکست او به یک پیروزی با ارزش برسد و در جایی که اسنایدر آمریکایی هم در حد خودش نبود، مدال طلا به ایران برسد اما کشتی‌گیر ما قدر این فرصت را ندانست و خیلی راحت پیروزی را با باخت در ثانیه های پایانی عوض کرد.

وی با تمجید از عملکرد امیرحسین زارع در سنگین وزن، خاطرنشان کرد: زارع دراین مسابقات همه حریفانش را یک طرفه برد. البته این بدان معنا نیست که عملکرد او بدون ایراد است. زارع در پیچ و خم‌های کشتی، خیمه خوردن‌ها و لول خوردن‌ها باید بیشتر کار کند. آکگل و پتریاشویلی یک دهه از او بزرگتر هستند و سال‌های آخر کشتی‌شان است. آن‌ها با ۳۵ سال سن اصلا دیگر نباید بیایند و به دنبال مدال باشند. زارع هم باید حواسش را جمع کند و فکر نکند که ایرادی در کارش نیست. او باید بر روی ایرادات فنی خود کار کند تا صاحب طلای المپیک شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *