افزایش ۶۴ درصدی صادرات استان تهران نسبت به سال گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از افزایش ۶۴ درصدی صادرات استان تهران در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

محمد علیمهری در گفت و گو با سادس در تشریح روند جهش اقتصادی و افزایش صادرات در استان تهران گفت: امسال برای اولین بار آمار واقعی صادرات استان تهران از سامانه گمرک دریافت شد، این در حالیست که سال گذشته آمارهایی که در حوزه صادرات ارائه می‌شد، عموما آمار گمرک های استان تهران بود یعنی فقط کالاهایی که از گمرک های استان تهران صادر شده بود، مورد توجه قرار می گرفت و کالاهایی که در استان تهران تولید و در سایر گمرک‌ سایر استان‌ها صادر می‌شد، در آمار صادراتی استان تهران لحاظ نمی‌شد که امسال برای اولین بار موفق شدیم این آمار را دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به شش ماه سال گذشته ۶۴ درصد به لحاظ ارزش دلاری افزایش صادرات در استان تهران داشتیم، افزود: صادرات در استان تهران از حدود ۲.۵ میلیارد دلار به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است و از نظر حجمی ۸۰ درصد افزایش حجم صادرات استان تهران را شاهد بوده ایم.

علیمهری ادامه داد: از سوی دیگر در حوزه واردات هم حدود شش درصد کاهش واردات داشتیم و جایگزین تولید داخل با واردات در این حوزه محقق شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تاکید کرد: افزایش صادرات چند دلیل عمده داشت که عمده ترین آن مصوبه سال گذشته هیات دولت است که اجازه توسعه واحدهای تولیدی در استان تهران در شعاع ۱۲۰ کیلومتری صادر و تلاش شد تا واحدهای در حال توسعه با محوریت صادرات باشند. همه اینها سبب جهش در حوزه صادرات شد.

علیمهری در پایان گفت: تغییر نگاه در حوزه دیپلماسی و متمایل شدن به کشورهای همسایه به جای غرب و عضویت در پیمان‌هایی مثل شانگهای و بریکس هم در این مسیر تاثیرگذار بود و منجر به افزایش ۶۴ درصدی صادرات استان تهران شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *