تنفس ۲۸ روز هوای مطلوب طی مهرماه در پایتخت

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مهرماه سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران طی دو روز (۶.۷ درصد روزها) بالاتر از حد مجاز قرار گرفت و فقط طی فروردین و اردیبهشت، شرایط کیفی هوا مطلوب‌تر از ماه مهر بود.

محمد میرزایی قمی در گفت و گو با سادس افزود: مقایسه اجمالی وضعیت شاخص کیفیت هوای شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۲ با دو سال گذشته نشانگر افزایش محسوس کیفیت هوا در اولین ماه پاییز است. بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای پایتخت با وجود بازگشایی مدارس و افزایش بار ترافیکی ناشی از آن طی هفتمین ماه سال، کیفیت هوا در مجموع ۲۸ روز در شرایط قابل‌ قبول و دو روز (۲۲ و ۲۴ مهرماه) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و بر اثر وقوع سکون نسبی جو و کاهش سرعت باد ثبت شد.

وی اضافه کرد: طی مدت مشابه دو سال گذشته کیفیت هوای شهر تهران بسیار آلوده‌تر بود، به‌گونه‌ای که طی مهرماه سال ۱۴۰۰ ، هشت روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و در مهرماه سال ۱۴۰۱، چهار روز وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز نیز با شرایط بسیار ناسالم ثبت شد.

میرزایی قمی با بیان اینکه این آمار نشانگر افزایش قابل‌ ملاحظه کیفیت هوا در مهرماه سال جاری است، تصریح کرد: هرچند تغییرات میزان انتشار آلودگی به‌ویژه از منابع متحرک طی سال‌های مورد بررسی بر ایجاد این شرایط مؤثر بوده‌اند، بی‌تردید تغییرات شرایط هواشناسی طی سال‌های مورد مطالعه در کاهش و افزایش غلظت آلاینده‌ها تأثیر فراوانی دارد، به‌گونه‌ای که تحلیل و مقایسه وضعیت آلودگی هوا فارغ از بررسی شرایط هواشناسی قابل استناد نیست.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت کیفیت هوای شهر تهران بیشتر روزهای مهرماه سال جاری متأثر از شرایط نسبتاً ناپایدار جوی همراه با وزش باد مؤثر قرار داشت که این وضعیت پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل کرد. درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته وقوع توفان حامل گرد و خاک، منجر به افزایش قابل‌ ملاحظه غلظت ذرات معلق و ثبت یک روز با شرایط بسیار ناسالم در شهر تهران شد و در مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز شرایط مشابهی از نظر خیزش گرد و خاک ازمنابع داخلی و خارجی طی چندین روز به ثبت رسید ولی خوشبختانه این وضعیت در مهرماه سال جاری رخ نداد. با وجود کاهش قابل‌ ملاحظه تعداد روزهای آلوده در سال جاری، همچنان شرایط موجود با استاندارد سلامت فاصله دارد.

میرزایی قمی در پایان اظهارکرد: به‌طور حتم می‌توان گفت که در صورت اهتمام در کنترل آلودگی منابع آلاینده به‌خصوص وسایل نقلیه موتوری، مهار آلودگی با سرعت و با شدت بیشتر انجام خواهد شد. لذا با وجودی که نمی‌توان درصد دقیقی از تأثیر پدیده‌های جوی و اقدامات کنترلی در افزایش و کاهش غلظت آلاینده‌ها ارائه کرد ولی به‌طور قطع با انجام روش‌های کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت، دیزل، اعمال محدودیت‌های ترددی برای خودروهای بیش آلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کم آلاینده، با محوریت توسعه‌ی وسایل نقلیه برقی افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت سوخت از غلظت آلاینده‌های در هوا کاسته خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *