نگاه ویژه معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به بحث آسیب‌های نو پدید در جامعه

سادس/چهارمحال و بختیاری معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر نگاه ویژه این معاونت به بحث آسیب‌های نو پدید است که بسیاری از خانواده‌ها درگیر این مساله هستند و دغدغه زیادی نسبت به آن وجود دارد.

مهری‌سادات موسوی ۲۰ مهرماه در سفر به چهارمحال و بختیاری به منظور بازدید از مراکز و بررسی نحوه فعالیت دفاتر حوزه سلامت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد اصلی معاونت سلامت اجتماعی هم‌افزایی بیش‌تر روی فعالیت‌های انجامی سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های اجتماع‌محور است، به گونه‌ای‌که تعامل میان دفاتر و بخش‌های مختلف بهتر ‌و مناسب‌تر ایجاد شود.

به گفته وی، این تعامل با هدف ارائه خدمت به جامعه مخاطب و مردم شکل گرفته که امید است این اتفاق محقق و ثمربخشی و اثربخشی این فعالیت‌ها مشاهده شود.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه رصد آسیب‌های اجتماعی توسط وزارت کشور نیز دنبال می‌شود، افزود: فعالیت‌هایی که توسط سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد نیازمند به روز شدن بوده که براساس آن‌ها برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، البته جمع‌آوری آمار و اطلاعات به صورت دقیق در یک مرکز جداگانه از سازمان که متولی آن بوده تجمع مباحث علمی را دنبال کند، یعنی از اواخر امسال جایگاه رصد آسیب‌های اجتماعی به معنای خاص، در آن مرکز دنبال خواهد شد.

موسوی با اشاره به وجود ۷.۵ میلیون عائله سازمان بهزیستی در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: این تعداد افرادی هستند که به صورت طولانی‌مدت یا موردی از سازمان خدمات را دریافت می‌کنند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر نگاه ویژه این معاونت به بحث آسیب‌های نو پدید است که بسیاری از خانواده‌ها درگیر این مساله هستند و دغدغه زیادی نسبت به آن وجود دارد، البته اقداماتی در این حوزه از جمله گسترش مشاوره‌ها، توجه بیش‌تر به بحث روان درمانی و ارائه آموزش‌ها به مشاوران انجام می‌شود.

موسوی بیان کرد: کار اجتماع‌محور در تعدادی از دفاتر انجام می‌شود که تلاش می‌شود همه فعالیت‌های اجتماع محور تجمیع شوند، البته اعتقاد بر این است که در بحث پیشگیری و توانمندسازی کار اجتماع محور می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

وی تاکید کرد: رویکرد اصلی سازمان توانمندسازی است، همان‌گونه که در بحث شبه خانواده هدف این است که بازپیوند صورت گیرد در بحث آسیب‌ها نیز تا جایی که امکان دارد دختران و زنان آسیب‌دیده‌ای که امکان بازپیوند و بازگشت به کانون خانواده را داشته در دستور کار داریم، اما اگر این مساله امکان‌پذیر نباشد، به دنبال توانمندسازی برای داشتن زندگی سالم برای آن‌ها در آینده هستیم.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه در بحث معتادان متجاهر به دنبال بازتوانی و صیانت از بهبودیافتگان هستیم، خاطرنشان کرد: معتاد متجاهری که به کمپ آورده می‌شود و مجددا به جامعه برمی‌گردد، به دلیل تکرار این چرخه سیکل معیوبی را به دنبال داشته که قصد داریم تمام تلاش‌ خود را در راستای صیانت، بازتوانی و پیشگیری انجام دهیم، زیرا تجربه دنیا و کشور نشان داده کمترین توفیق برای معتادان متجاهر بحث درمان و بیش‌ترین توفیق مربوط به پیشگیری و بازتوانی است.

وی گفت: اگر قرار باشد این چرخه به نوعی شکسته شود باید در بخش‌هایی که بیش‌ترین اثرگذاری را داشته متمرکز شویم که رویکرد سازمان بهزیستی این موضوع است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *