دولت مکلف به تکمیل مطالعات درباره کاهش آب دریای خزر می‌شود

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «به دلیل وجود نداشتن مطالعاتی درباره دلایل کاهش سطح دریای خزر به صورت قطعی نمی‌توان درباره این کاهش اظهار نظر کرد»، عنوان کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه بندی وجود دارد که در صورت تصویب نمایندگان مجلس، دولت مکلف می‌شود که هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل مطالعات درباره کاهش آب دریای خزر اقدام کند تا بر اساس آن بتوان درباره کاهش سطح آن اظهار نظر و تصمیم‌گیری کرد.

سمیه رفیعی در گفت‌وگو با سادس در پاسخ به پرسشی درباره علل کاهش سطح آب دریای خزر گفت: درباره موضوع دریای خزر الان به صورت قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد چراکه هیچ مطالعه‌ای درباره این که کاهش سطح دریا خزر مربوط به کدام مولفه است وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه که در صحن مجلس در حال رسیدگی است، بندی وجود دارد که دولت را مکلف می‌کند هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل مطالعات درباره کاهش آب دریای خزر اقدام کند تا بر اساس آن بتوان درباره کاهش سطح آن اظهار نظر و تصمیم‌گیری کرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: دریای خزر شرایط خاص اکولوژی دارد و ورودی این دریاچه مشخص است چراکه تقریباً بسته است. همچنین این روزها با گرمایش جهانی مواجهیم اما فعلاً نمی‌توانیم اظهار نظر مشخصی درباره علت کاهش سطح آن داشته باشیم.

به گزارش سادس، اواخر مرداد ماه سال جاری مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش دو متری سطح آب این دریا از سال ۱۳۷۵ تاکنون خبر داد و گفت که روند کاهشی سطح آب دریای خزر در دو سال اخیر نسبت به دوره حدود سی ساله افزایش یافته؛ به طوری که سال گذشته سطح آب این دریا ۲۶ سانتی‌متر کاهش یافته است.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *