غربالگری مولکولی خون‌های اهدایی / استقرار بانک خون پیش بیمارستانی در دستور کار

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همزمان با هفته دولت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت استقرار بانک خون پیش‌بیمارستانی، در عین حال عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم را تشریح و بر حرکت شتابنده به سوی پیشرفت‌های نوین تاکید کرد.

به گزارش سادس، دکتر مصطفی جمالی با تاکید بر رویکرد مردم محوری دولت سیزدهم اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران در طول ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم و با استفاده از ظرفیت ممتاز مردم، توانسته است برنامه های خود را با شتاب و اثرگذاری بیشتر به سمت اهداف تعیین شده پیش ببرد.

جمالی ادامه داد: “توالی یابی نسل جدید” NGS, روشی با دقت بالا جهت تایپ دقیق و کامل به منظور یافتن اهداکننده سازگار سلول های بنیادی می باشد که به عنوان یک دستاورد مهم، ایران را در این حوزه به سطح کشورهای برتر دنیا خواهد رساند.

وی افزود: دیگر دستاورد فنی جدید سازمان انتقال خون ایران، آزمایش‌های غربالگری مولکولی NAT است که در تشخیص زودرس عوامل عفونی کمک می کند و باعث ارتقای سلامت خون و و فرآورده های خونی شده و افزایش ارزش پلاسمای اهداکنندگان برای تولید داروهای مورد نیاز کشور را به همراه دارد و همچنین غربالگری آنتی بادی اسکرینینگ که از بروز عوارض احتمالی در گیرندگان خون به خصوص نوزادان و اطفال جلوگیری می کند، یکی از دستاوردهای مهم دیگر است.
 
 مصطفی جمالی خاطرنشان کرد: تهیه فرآورده پلاکت به روش بافی کوت نیز دستاورد نوینی است که باعث افزایش طول عمر بیشتر این فرآورده و همچنین به دست آوردن حجم بیشتری پلاسما جهت تهیه داروهای مشتق از آن خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه به دستاوردهای علمی، آموزشی و پژوهشی این سازمان در طول فعالیت دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اعطای نشان ملی بهره وری به متخصصان سازمان انتقال خون، انتخاب مجدد سازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون به عنوان تنها مرکز همکار علمی آموزشی سازمان بهداشت جهانی در منطقه و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشورهای منطقه مدیترانه شرقی به درخواست سازمان بهداشت جهانی، از دستاوردهای علمی، آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون در طول ۲ سال اخیر بود که امیدواریم این روند با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم که در دستور کار قرار گرفته، استقرار بانک خون پیش بیمارستانی در اورژانس هوایی و آمبولانس های زمینی اورژانس است که هدف این کار، کاهش مرگ و میر و ناتوانی های جسمی در مجروحین سوانح و حوادث جاده ای و مادران باردار در مناطق صعب العبور است.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: راه‌اندازی بانک خون ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش برای ماموریت تاریخی اخیر یک دستاورد بزرگ بود که این کار به منظور دسترسی پرسنل درمانی این ناوگروه به خون مورد نیاز کادر اعزامی در حوادث احتمالی و همچنین جهت پاسخ به نیاز خون در جریان اعمال جراحی در بیمارستان داخل ناوشکن انجام شد و سازمان انتقال خون برای اولین بار در بین کشورهای منطقه، اقدام به آموزش کارکنان درمانی و استقرار بانک خون بیمارستانی شامل تامین خون منجمد با گروه خونی O منفی، تامین تجهیزات تخصصی نگهداشت و آماده سازی خون منجمد در شرایط ویژه با رعایت استاندارد جهانی، در ناوشکن نیروی دریایی کرد.

وی در ادامه و با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم در رشد و توسعه مراکز اهدای خون بر اساس شعار دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت محور، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد احداث بیمارستان و افزایش تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور و ضرورت تامین خون و فرآورده‌های خونی برای مراکز درمانی، یکی از اولویت‌های سازمان را بر پایه افزایش مراکز اهدای خون بنا نهادیم تا بتوانیم نیازهای فزاینده مراکز درمانی به خون و فرآورده های خونی را در آینده پاسخگو باشیم که خوشبختانه از شهریور ۱۴۰۰ و شروع فعالیت دولت سیزدهم شاهد افتتاح و بهره‌برداری بیش از ۲۰ مرکز اهدای خون در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: افزایش تعداد مراکز آزمایش غربالگری یکی از مهمترین راهبردهای فنی سازمان بود که به آن دست پیدا کردیم و بر اساس آمار، تا سال ۱۴۰۰ در ۱۱ استان این کار انجام می‌شد که با حمایت‌های دولت مردمی در سال ۱۴۰۲ به ۲۴ استان رسید و تا ایجاد این مراکز آزمایشگاهی در تمام استان ها، کار ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر گفتمان دولت مبنی بر حضور مدیران در بین مردم و ارتباط مستقیم با آحاد جامعه، اظهار کرد: سفرهای استانی را با هدف دیدار با استانداران و مسئولین عالی استانی در دستور کار قرار دادیم و تا کنون در ۲۲ استان کشور حضور پیدا کردیم که یکی از برکات این بازدیدهای میدانی آن بود که از نزدیک با کمبودها و کاستی ها آشنا شدیم و برای رفع تمام مشکلات و مطالبات، برنامه‌ریزی‌های سریع و هدفمندی را انجام دادیم و طی دیدارهای مختلف، ظرفیت و حیاتی بودن فعالیت سازمان انتقال خون را به اطلاع ائمه جمعه، استانداران و مدیران ارشد در استان‌ها رساندیم.

جمالی با اشاره به افزایش حدود ۹ درصدی شاخص اهدای خون کشور در سال ۱۴۰۱ و همچنین افزایش ذخایر خون و فرآورده‌های خونی از ۵ به ۸ روز، ادامه داد: تا قبل از استقرار دولت مردمی، سازمان انتقال خون به عنوان تنها متولی تامین خون و فرآورده‌های خونی در کشور به ۸۵ درصد نیازهای مراکز درمانی پاسخ می داد و در این دو سال با یک حرکت جهادی و شیوه‌های مختلف در تشویق و ترغیب مردم برای انجام این کار انسان دوستانه، توانستیم به لطف خدا و همراهی مردم به صورت صد در صدی پاسخگوی نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن باشیم.
 
وی تصریح کرد: با ایجاد فضای ذخیره اقلام استراتژیک کیت و کیسه‌های خون، خوشبختانه موفق شدیم تمام اقلام استراتژیک سازمان را تا پایان سال جاری تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در ۹۵ درصد بیمارستان های کشور، سیستم هموویژیلانس و یا نظام مراقبت از خون مستقر گردید و این کار تا پایان سال در تمام بیمارستان ها، انجام خواهد شد. سیستم اتوماسیون گروه‌بندی گروه‌های خونی فرعی نیز در ۱۶ استان تا پایان سال ۱۴۰۱ مستقر گردید که امیدواریم تا پایان سال جاری این سیستم در تمامی استان‌ها مستقر شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تبیین نقش مردم به عنوان سرمایه های اصلی این سازمان، گفت: بخشی از مردم به عنوان اهداکنندگان خون و بخشی دیگر به عنوان نیکوکاران و خیرین در رشد و توسعه مراکز اهدای خون و ارتقای کیفی خدمات، یاری‌رسان ما بوده‌اند و بعد از ایجاد معاونت اجتماعی در ساختار سازمان انتقال خون در طول ۲ سال گذشته، بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و غیر نقدی از جلب مشارکت‌های مردمی و همراهی خیرین به مسیر پیشرفت و توسعه فعالیت‌های سازمان کمک کرده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، وی اضافه کرد: گفتمان دولت سیزدهم مبتنی بر خودکفایی، اعتماد به متخصصان بومی و ترجمان عملی شعار “ما می‌توانیم” است و از این رو در طول ۲ سال گذشته، شاهد رونمایی از دستاوردهای فنی بودیم که حاصل تلاش، مسئولیت پذیری و تعهد دانشمندان شاغل در سازمان انتقال خون است.

جمالی در پایان از افزایش میزان استفاده از کیسه‌های فیلتردار (تولید خون کم لوکوسیت) از ۲۰% به ۶۰%، با هدف ارتقای کیفیت محصولات خون و کاهش واکنش‌های ناشی از تزریق خون و فراورده‌های آن خبر داد که در صورت حمایت و تامین اعتبار لازم، تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *