اعلام وضعیت اضطراری در «بریتیش کلمبیا» و دستور تخلیه هزاران خانه

در حالی که ماموران آتش‌نشانی در کانادا با آتش‌سوزی‌های طبیعی مهیبی که خانه‌ها را طعمه کرده‌اند مبارزه می‌کنند، ساکنان حدود ۱۵ هزار خانه در استان «بریتیش کلمبیا» دستور ترک خانه‌هایشان را گرفته‌اند.

به گزارش سادس به نقل از بی بی سی، مقام‌های محلی می‌گویند که شمار قابل توجهی از ساختمان‌ها در غرب «کلونا»، شهری با ۳۶ هزار نفر جمعیت، آتش گرفته و بیش از ۲۴۰۰ خانه خالی شده است.

در سراسر استان وضعیت اضطراری اعلام شده، جایی که صدها آتش‌سوزی به طور جداگانه گزارش شده است.

صدها کیلومتر بالاتر، حریقی عظیم به سوی شهر «یلونایف» در حرکت است.

مهلت تعیین‌شده رسمی برای ترک این شهر که مرکز سرزمین‌های شمال غربی کانادا است، روز جمعه به سرآمد. یک مقام محلی بعدا گفت که تقریبا همه ساکنان با ماشین یا هواپیما، شهر را ترک کرده‌اند.

«شِین تامپسون»، وزیر محیط زیست و سکونتگاه‌های این منطقه گفت: حدود ۱۹ هزار نفر از ۲۰ هزار سکنه، این شهر آن را ترک کرده‌اند.

تامپسون گفت: برخی تصمیم گرفته‌اند همانجا که هستند پناه بگیرند. اگر همچنان در یلونایف هستید و حضور شما برای امدادرسانی ضروری نیست، لطفا آنجا را ترک کنید.

او اخطار داد که بزرگراه‌ها و فرودگاه شهر ممکن است دچار حریق شود.

در بریتیش کلمبیا دستور ترک منطقه در عصر روز جمعه ظرف یک ساعت از ۴۰۰۰ خانه به حدود ۱۵ هزار خانه افزایش یافت و ۲۰ هزار خانه دیگر هشدار آماده باش گرفته‌اند.

«دیوید اِبی»، وزیر اول این استان عصر جمعه گفت که وضعیت به سرعت متحول شده و مقام‌ها خود را برای وضعیتی بسیار مشکل در روزهای آینده آماده می‌کنند.

وی گفت: امسال (۲۰۲۳) با بدترین فصل آتش‌سوزی در بریتیش کلمبیا روبرو هستیم و با توجه به شرایط به شدت متغیر، در سراسر استان وضعیت اضطراری اعلام می‌کنیم.

او یادآور شد که اعلام وضعیت اضطراری امکان می‌دهد تا مقام‌ها در موقعیت مناسبی برای دسترسی فوری به کلیه ابزارها به منظور حمایت از نواحی مسکونی قرار داشته باشند.

«مرکز حریق‌های جنگلی میان-سازمانی» این کشور نیز اعلام کرد که کانادا هم اکنون بدترین فصل آتش‌سوزی در تاریخ خود را تجربه می‌کند به طوری که حداقل ۱۰۰۰ حریق در سراسر کشور رخ داده است.

کارشناسان می‌گویند که تغییر اقلیم خطر هوای داغ و خشک را افزایش داده که به آتش‌سوزی دامن می‌زند.

ژوئیه امسال گرمترین ژوئیه در تاریخ از زمان ثبت رکوردها بوده است.

دمای شدید و طولانی رطوبت بیشتری را از خاک و پوشش گیاهی دفع می‌کند که زمینه‌ای مساعد برای رشد سریع آتش فراهم می‌کند به خصوص اگر باد شدید باشد.

پیش‌تر «جِیسون برولوند»، رئیس اداره آتش نشانی «وست کلونا»، این حریق را «ویرانگر» توصیف کرد.

او افزود: ما برای نجات محلات خود سخت جنگیدیم و صد سال کار آتش‌نشانی را در یک شب انجام دادیم.

مقام‌های محلی از آسیب‌های قابل توجه ساختمانی در ناحیه از جمله در «تریدر کُو» در شمال «وست کلونا» خبر می‌دهند. هرچند تاکنون تلفاتی گزارش نشده است.

«جولیانا لوئن»، ساکن کلونا واقع در ساحل شرقی دریاچه «اوکناگن» برای بی‌بی‌سی توضیح داد که مردم محل چگونه شاهد توده غلیظ دودی بودند که مثل «شبحی بدشگون» که خبر از خرابی می‌داد از دامنه کوه سرازیر شد و چگونه با گسترش حریق و بسته شدن راه‌ها برخی از اهالی «تریدر کُو» به دریاچه پریدند.

برادر و مادربزرگ او بعد از آنکه آتش به سرعت از یک تک درخت جهش کرد و کل یک محله مسکونی را تهدید کرد به خانه او پناه آوردند.

او گفت که ساکنان این ناحیه به آتش‌سوزی‌ها عادت دارند چون اقلیمی شبیه به کالیفرنیا دارد اما دما، خشکی هوا و باد شدید در روزهای اخیر شرایط کاملا مساعدی را برای شکل‌گیریِ توفانی از جنس آتش فراهم کرده است.

آسمان اطراف فرودگاه بین‌المللی کلونا اکنون به روی همه پروازها به جز ماموریت‌های آتش‌نشانی بسته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *