جان‌فدای جنگل

سادس/لرستان سبزپوشانِ متعهد و مسئولیت‌پذیر صفت مردان عاشقی‌ست که برای حفظ رگ حیات طبیعت، جان می‌دهند.

سبزپوشانِ متعهد و مسئولیت‌پذیر صفت مردان عاشقی‌ست که برای حفظ رگ حیات طبیعت، جان می‌دهند. شاید هم بهترین عنوان برای آنها “جان‌فدا” باشد. انسان‌هایی که همزاد جنگل شده‌اند و شب‌ها و روزهای عمر خود را در پاسداری از حیات طبیعت سر می‌کنند تا مبادا شاخه‌ای بشکند، مرتعی غصب شود؛ تبر اهریمنی بر تنه تنومند درختی بنشیند.

جان‌فدای جنگل با کمترین دستمزد و مزایا امرار معاش می‌کند و سر به زیر، چشم به کرم مسئولان دوخته است. این در حالیست که تا آتشِ بی‌ملاحظگی طبیعت گردی برافروخته می‌شود همه چشم‌ها به دستان اوست. او ‌به همان اندازه که نیازمند حمایت معنوی است به حمایت مادی هم نیاز دارد؛ دستمزد پایین این قشر و خطرات جانی که آنها را تهدید می‌کند از مبارزه با قاچاقچیان چوب تا جلوگیری از سوختن عرصه‌ها که به صورت عمدی یا طبیعی انجام می‌شود تنها نشان از عشق آنان به طبیعت دارد.

در حالی که عرصه‌های جنگلی به خاطر قاچاقچیان چوب، ذغالگیری، بی‌مهری برخی افراد به جنگل و همچنین عوامل طبیعی نابود شده و هر ساله شاهد کاهش مساحت جنگل‌ها هستیم اما هنوز نسبت جنگلبانان با سرانه جنگل همخوانی نداشته و تا مطلوب فاصله‌ داریم.

نهم مردادماه مصادف با ۳۱ جولای از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگلبان به عنوان روز جهانی جنگلبان نامگذاری شده است، به همین مناسبت  سادس گفت‌وگویی با حسین میرزایی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، انجام داده است.

وی در این گفت‌وگو اظهارکرد: جنگلبان نوک پیکان حفظ منابع طبیعی هستند که با کمترین امکانات و دریافتی‌ها برای حفظ جنگل تلاش می‌کند در عین حال به لحاظ نیروی جنگلبان براساس استانداردهای روز دنیا در کشور و لرستان فاصله‌ها داریم.

میرزایی تاکید کرد: نیاز است به جنگلبانان توجه ویژه شود تا انگیزه بگیرند چرا که آنان در سرما و گرما و در نبود امکانات در پاسگاه‌های منابع طبیعی حضور دارند تا از عرصه‌های جنگلی محافظت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بر ضرورت فرهنگسازی برای حفاظت از منابع طبیعی در بین مردم تاکید کرد و با بیان اینکه جنگلبانان در بحث و مقابله با تخریب و تصرف‌ها پای ثابت هستند و ضرورت دارد امکانات خودرویی و تجهیزات آنان به روزرسانی شود، تصریح کرد: در بحث اطفای حریق  و حفاظت از منابع طبیعی و عرصه‌های ملی باید حل مشکلات جنگلبانان مورد اهتمام ویژه متولیان امر  و در اولویت اول نظام حاکمیتی قرارگیرد.

میرزایی با بیان اینکه جنگل و شغل جنگلبانی تا جایی اهمیت دارد که در چندین موارد مقام معظم رهبری تاکیدات مکرر بر این مسئله داشتند، گفت: نیاز است در حوزه تامین اعتبارات، تجهیزات و امکانات حداقل‌ها را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه در لرستان با کمبود نیروی جنگلبان مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: جذب جنگلبان موضوعی سراسری و بسیار محدود است در صورتی که باید به ازای هر بازنشسته یک نیرو جذب شود اما عملاً اینگونه نیست و هرساله مجوز جذب تعداد محدودی نیروی جنگلبان به استان داده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته علیرغم اینکه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و به ویژه جنگل بالاست کماکان نیروهای محافظ جنگل یا همان جنگلبان در حد استاندارد هستنددر حالیکه در کشور و به تبع آن لرستان نیز از این نقیصه مستثنی نیست.

میرزایی هوشمندسازی و مردمی‌سازی حفاظت از منابع طبیعی را ضروری دانست و با بیان اینکه منابع طبیعی استان در بحث حفاظت به این سمت و سو در حرکت است و قطعاً با استفاده از تجهیزات به روز و دوربین‌های پیشرفته پایش‌های دقیق‌تری انجام خواهد شد، گفت: ۱۴۷۰۰ نفر هم‌یار طبیعت در لرستان برای حفاظت از جنگل‌ها وعرصه‌های منابع ملی لرستان با منابع طبیعی استان همکاری دارند و معتقدم هرایرانی باید یک همیار طبیعت باشد.

وی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند در سامانه امنیت طبیعت ثبت‌نام کنند و پس از فراگرفتن آموزش‌های تخصصی کارت “همیارطبیعت” دریافت کنند تا بتوانند در زمان بحران و حفاظت از جنگل‌ها کمک‌ حال منابع طبیعی لرستان باشند،

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *