ایتالیایی‌ها به داد مجسمه فردوسی می‌رسند/ راه اندازی موزه مجسمه در سال ۱۴۰۲

مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، قرار است در سال آینده توسط ایتالیایی‌ها ترمیم شود.

با انتشار خبر دو رنگ شدن مجسمه فردوسی و هشدارهای کارشناسان مبنی بر اینکه این اتفاق، اولین و آخرین نمونه نخواهد بود، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ طی گفت‌وگویی با سادس در دی‌ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المان‌های شهری به ویژه مجسمه‌های فاخر شهری، برنامه‌ریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمه‌های شهری و مرمت آثار در دستور کار قرار داده‌اند که در همان راستا مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا، آغاز خواهد شد.

اکنون بعد از گذشت سه‌ ماه، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط است؛ با این حال قادری این نوید را به سادس می‌دهد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیایی‌ها ترمیم خواهد شد.

او اینگونه به سادس توضیح می‌دهد: در سازمان زیباسازی واقعا پیگیر وضعیت مجسمه فردوسی هستیم و ان شاءالله در سال آینده قرار است باتوجه به رایزنی‌هایی که با شرکتی در کشور ایتالیا داشته‌ایم، این اثر را با حضور کارشناسان این شرکت ترمیم خواهیم کرد.

قادری درباره علت تاخیر در ترمیم مجسمه میدان فردوسی بیان می‌کند: رایزنی‌ها برای ترمیم مجسمه از شهریور آغاز شده بود ولی باتوجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد، مجبور به تعویق این فرآیند شدیم.

او ادامه می‌دهد: برای ترمیم اثر از اساتیدی مانند ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی دعوت کردیم که چند جلسه کارشناسی برای ترمیم آن برگزار و در راستای آن با پنج موسسه خارج از کشور و داخلی صحبت شد و در نهایت به این موسسه ایتالیایی رسیدیم که نمونه‌های موفق مرمت را در دنیا داشته است.

ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند/ راه اندازی موزه مجسمه در سال ۱۴۰۲

ماجرای شیرهای میدان حر به کجا انجامید؟

در پی دورنگ شدن مجسمه فردوسی، همچنین خبرهایی هم از دورنگ شدن شیرهای اصلی میدان حر منتشر شد که توسط غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ از جنس مس ساخته شده اند.

همچنین از قادری درباره مرمت شیرهای میدان حر سوال می‌کنیم که پاسخ می‌دهد: ترمیم این مجسمه‌ها در حال بررسی است که مجددا شیرها را با فایبرگلاس بسازند. طرح اسکن سه بعدی اثرها انجام شده که می‌توان پروژه را سال آینده به انجام رساند ولی برنامه قطعی برای آن نداریم.

ایتالیایی ها به داد مجسمه فردوسی می رسند/ راه اندازی موزه مجسمه در سال ۱۴۰۲

او ادامه می‌دهد: به هر حال مرمت آثار هنری شهری یک امر مستمر است و شاید ماهی پنج تا ۱۰ اثر را مرمت کنیم؛ برخی از این آثار فاخر است و برخی نه. ولی در سال آینده باتوجه به قراردادی که با یکی از پیمانکاران داشته‌ایم، مرمت آثار را به صورت جدی‌تر و با نظم بیشتر انجام خواهیم داد.

راه اندازی موزه مجسمه در سال ۱۴۰۲

قادری همچنین درباره راه‌اندازی موزه مجسمه این نوید را می‌دهد که «پیگیر این هستیم که سال آینده موزه مجسمه را راه بیندازیم و آثار اصلی هنرمندان شاخص را در کنار هم جمع کنیم، همانند همان کاری که در دنیا انجام می‌شود تا نگهداری مرمت و نظارت بر این آثار دقیق تر شود.»

پیرایش دیوارهای شهری

در انتها درباره طرح آرام‌سازی و پیرایش فضای شهری پرسیدیم که پاسخ این سوال را سیدشهاب‌الدین شکیبا ـ مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی ـ داد و بیان کرد: در بحث ترمیم آثار شهری، پیرایش دیوارها را نیز داریم؛ یعنی اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دیوار شناسایی شده که وضعیت مناسبی ندارند، فرسوده و قابل مرمت نیستند یا تصویر شاخصی روی این دیوارها نیست. قرار است ابتدای سال آینده همه این دیوارها پیرایش شود و زشتی‌های شهری را بکاهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *