مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) هفتم اسفند ۱۴۰۱، شیفت اول از دومین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ ۱۸ مصوبه در بخش درآمدی داشتند. آنان همچنین یک بند از این بخش را برای تعیین تکلیف به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداندند.

به گزارش سادس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روز(شنبه) ششم اسفند۱۴۰۱، وارد بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سه شیفت شدند و بررسی های خود را از رسیدگی به بخش های درآمدی بودجه آغاز کردند و سپس وارد بررسی بخش های هزینه ای می شوند.

در ابتدای این جلسه محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت شهادت رئیس ایستگاه ۱۲۰ آتش نشانی تهران در عملیات اطفای حریق در خیابان بهار تهران، گفت: انصافا سازمان آتش نشانی تهران نشان داد که در حوادث تا پای جان برای حفظ جان شهروندان تلاش می کند.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد علیرضا عباسی مبنی بر معافیت واردات آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی موافقت کردند.

در واکنش به این مصوبه حسین رجایی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ عینا این بند آمده بود و سازمان اورژانس باید به واردات آمبولانس اقدام می کرد اما حتی یک عدد آمبولانس هم وارد نکردند. اگر این ها توانایی داشتند پارسال حداقل یک آمبولانس به کشور وارد می کردند.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

پس از طرح پیشنهادی از سوی مجتبی توانگر بند مربوط به اخذ مالیات از صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی، به دستور محمدباقر قالیباف این بند جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ ارجاع داده شد.

نمایندگان نیز با پیشهاد علیرضا سلیمی مبنی بر اختصاص مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از معادن  به استان محل استقرار آن معادن، مخالفت کردند.

در مصوبه ای دیگر با تصمیم نمایندگان مقرر شد که در سال آتی مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران پروژه ها به حساب  استان محل استقرار واریز شود.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در ادامه بررسی های مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲، با تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در جریان جلسه نوبت صبح امروز، نمایندگان تبصره دیگری از بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند که بر اساس آن، مالیات اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری برای انجام فعالیت های تولیدی معادل هفت واحد درصد کاهش می یابد.

همچنین دستگاه های اجرائی موظف شدند تا معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را ‌به‌صورت جمعی- خرجی در حسابهای مربوط به خود ثبت کنند.

در دو مصوبه دیگر، برای معافیت مالیاتی انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی هم از سوی نمایندگان سقف معینی تعیین شد و معافیت مالیاتی تمام موسسات آموزشی و کمک آموزشی از جمله موسسات کنکور در سال ۱۴۰۲ لغو شد.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، نمایندگان با پیشنهاد محمدرضا صباغیان درباره بندی از تبصره ۶ این لایحه، مبنی بر اخذ مالیات دو درصدی از انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است، مخالفت کردند.

در تصمیمی دیگر نمایندگان،‌ انواع خودروهای لوکس سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ را مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد کردند.

از طرف دیگر واحدهای مسکونی لوکس بالای ۲۰ میلیارد در سال آینده از مالیات معاف شدند.

در واکنش به این تصمیم، محمدرضا صباغیان گفت: متاسفانه صحبت‌هایی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که به نام محرومان و به کام ثروتمندان است. آقای میرکاظمی پاسخ دهد در شهرستان‌هایی که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد چند درصد خانه‌های ۲۰ میلیارد به بالا وجود دارد؟

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز،‌ نمایندگان با افزایش اختیارات سازمان امور مالیاتی در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم موافقت کردند.

همچنین نمایندگان  وزارت راه و شهرسازی را مجاز دانستند تا به واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.

این مصوبه واکنش محمدحسن آصفری را در پی داشت که در اعتراض به آن گفت: اگر قرار باشد برای واردات خودرویی معافیت حقوق ورودی در نظر گرفته شود در وهله اول باید برای خودروهای سواری لحاظ شود چرا که خودروسازان که پدر مردم را در آورده‌اند در اولویت هستند.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

تعیین سازوکار مالیاتی تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات از دیگر مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

نمایندگان در مصوبه ای دیگر کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش را درصورت رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف کردند. هرگونه اعطای معافیت غیر از این بند ممنوع می‌باشد.

مجلس در مصوبه ای دیگر نیز سازوکاری را برای حمایت از گروه های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج سازندگی جهت اجرای طرح های عمرانی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری تعیین کرد.

مصوبات شیفت اول از دومین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲

در راستای تحقق ماده(۱۸) قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم  نمایندگان  با اعمال تخفیفات مالیاتی به ازای فرزند سوم و بیشتر موافقت کردند.

با اعلام محمدباقر قالیباف جلسه علنی نوبت صبح امروز پایان یافت و ادامه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ امروز از سرگرفته خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *