برای توسعه دانش‌بنیان‌ها مانع‌تراشی نشود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دستاوردهای حوزه بایوتکنولوژی تا صنعتی شدن فاصله دارد، درخواست کرد: از مانع‌تراشی برای فناوران کشور جلوگیری شود.

به گزارش سادس، عبدالحسین روح‌الامینی امروز در مراسم آغاز فاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانی مبتنی بر mRNA که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، با اشاره به چالش‌های تولید و اخذ مجوز برای این واکسن، تاکید کرد: در حال حاضر کشور کره جنوبی یکی از پیشتازان بایوتک است، هر چند که کشور ایران نیز طی سال‌های گذشته با تلاش و مجاهدت دانشمندان، دستاوردهای خوبی در زمینه بایوتک به‌دست آورده است.

وی با بیان اینکه محققان این حوزه در مرز دانش حرکت می‌کنند، اظهار کرد: اما هنوز با صنعتی‌شدن خیلی فاصله داریم و نیاز است در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود و تجدیدنظرهای جدی در این زمینه داشته باشیم.

روح‌الامینی با اشاره به سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برخی از شرکت‌ها در حوزه‌های نوین فناوری، خاطر نشان کرد: نمونه آن شرکت سامسونگ است، از حدود ۸ سال پیش علاوه بر ساخت تلفن‌های هوشمند در حوزه‌های سلول‌های بنیادی و ژن‌درمانی خیز برداشته و گام‌های اساسی در این زمینه انجام داده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در ایران نیز با حمایت‌های مقام معظم رهبری گام نخست این مهم تحقق یافته است، اما باید وارد فاز دوم نیمه صنعتی، صنعتی و صادرات آن شویم.

وی خاطرنشان کرد: با دستیابی به این تکنولوژی ضمن رونق صادرات از مهاجرت نخبگان پیشگیری می‌کنیم.

روح‌الامینی یادآور شد: موتور پیشران توسعه در کشور نوآوری و فناوری است که به لحاظ اقتصادی کارگشاست و ارزش افزوده بسیاری به همراه دارد.

وی با اشاره به برخی مانع‌تراشی‌ها برای فناوران کشور، گفت: در برخی از شرکت‌ها استعدادهای زیادی وجود دارد و اگر ما برای آنها کاری انجام نمی‌دهیم، مانع‌تراشی برای آنها نشود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *