خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۸بهمن؛ بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها

رسیدگی عملکرد منابع و مصارف هدفمندی در بودجه/ بررسی طرح بانکداری اسلامی و … از مهمترین موضوعات خبری جلسه علنی امروز (سه شنبه) هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها، بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران و … در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۸بهمن؛ بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها

در ابتدای این جلسه، رییس مجلس روز نیروی هوایی را به غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و از اقدامات این نیرو در خودکفایی و دفاع قدردانی کرد.

محمدباقر قالیباف  همچنین از نمایشگاه توانمندی های تولید داخل که در محل مجلس شورای اسلامی برپاست، بازدید کرد.

در جریان جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها با محوریت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور توسط سخنگوی این کمیسیون در صحن مجلس قرائت شد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۸بهمن؛ بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جریان بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندی در بودجه در صحن مجلس حاضر شده بود، تاکید کرد که ۱۳۹۴ منابع بودجه عمومی کشور در لایحه سال جاری پیش بینی شده بود که در ۱۰ ماهه امسال ۱۱۶۹ همت تحقق یافته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به حدود ۹۵.۵ درصد منابع بودجه عمومی محقق شود.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم  اعلام کرد که بر اساس گزارش ۱۰ ماهه ابتدای سال، میزان صادرات کشور ۷ میلیارد دلار صادرات بوده است و بر اساس گزارشات تا پایان اسفند تحقق ۹ میلیارد دلار قطعی است.

از طرف دیگر سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲  گفت که با ادامه وضعیت فعلی درباره منابع و مصارف تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها ساختار اقتصادی کشور و حوزه انرژی مشکلات بیشتری پیدا کرده و کسری‌های بودجه پنهان می‌شود و باید به داد این وضعیت برسیم.

در ادامه بررسی های مربوط به عملکرد منابع و مصارف هدفمندی در بودجه،‌ مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه دولت و سازمان برنامه باید موضوع بنزین، گازوییل و فرآورده‌های داخلی را جدی بگیرند، اظهار کرد: الان در مفروضات بودجه سال آتی،‌ بودجه ای برای واردات پیش‌بینی شده‌ است و اگر فرآورده‌های داخلی تنظیم نشود، باید در سال آینده بیشتر از آنچه حاصل از فروش داخلی به دست می‌آید، صرف واردات شود.

فرزانه: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی بازار سرمایه را دچار التهاب می‌کند

کوچکی نژاد: از دولت نهم تاکنون تبصره ۱۴ قانون بودجه محل مناقشه بوده است

میرتاج‌الدینی: عملیاتی شدن کالابرگ الکترونیکی مطالبه مجلس از دولت است

عزیزی: مجلس آمادگی کامل کمک به دولت برای پیشرفت کشور را دارد

بیگی‌نژاد: باید سیاست‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف بنزین و گازوئیل پیش‌بینی شود

در ادامه نظرات نمایندگان در جریان بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندی در بودجه، تاکید علی نیکزاد نایب رئیس مجلس هم بر این بود که مطابق تکلیف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، منابع دریافتی از مالیات بر ارزش افزوده گاز و فراوردهای نفتی باید در منابع عمومی و بودجه شهرداری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ اختصاص این منابع به یارانه نان از الان محل اشکال است.

ناطقین مجلس

گودرزی: طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری کارخانجات نساجی بروجرد کلید می‌خورد

صالحی: با ایجاد شفافیت در واگذاری دارایی‌ها اعتماد بخش خصوصی به دولت افزایش می‌یابد

بخشی پور خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت شد

جمیری: کرامت مردم در سایه نظام اسلامی باید مورد توجه مسئولان باشد

ارکانی: دولت متقابلا از تصمیمات مجلس حمایت کند

***

در ادامه جلسه علنی امروز، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بررسی شد و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در مواد ۱ تا ۲۲ این طرح موافقت شد.

بر این اساس نمایندگان  بانکداری اسلامی را الگوی خاصی از بانکداری که در آن، عملیات و خدمات بانکی در چارچوب اهداف نظام اسلامی و سازگار با شریعت و موازین فقه اسلامی تنظیم می‌گردد، تعریف کردند.

در مصوبه دیگر مربوط به طرح بانکداری اسلامی هم به بانک مرکزی اجازه داده شد برای تحقق سیاست‌های ارزی خود، در بازار ارز مداخله و اقدام به خرید یا فروش ارز یا اوراق مالی مبتنی بر ارز نماید اما هرگونه خرید و فروش ارز، طلا و اوراق مالی مبتنی بر آنها توسط بانک مرکزی باید به نرخ بازار یا در فاصله ای مشخص از آن که توسط هیأت‌عالی تعیین می‌شود، انجام گیرد.

در جریان جلسه علنی،‌ در حالی که نمایندگان بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح بانکداری جمهوری اسلامی را در دستورکار داشتند، درگیری لفظی جلال رشیدی کوچی با حسن نوروزی برای لحظاتی باعث متشنج شدن جلسه علنی مجلس شد.

ماجرا این قرار بود که در واکنش به مصاحبه روز گذشته حسن نورزی که مدعی شده بود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال می‌شود، جلال رشیدی کوچی با حضور مقابل صندلی حسن نوروزی با صدایی بلند خطاب به وی بیان کرد: شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید، حتی رئیس کمیسیون نیز اظهارات شما را (درباره طرح صیانت) تکذیب کرده است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس  نیز اظهارات حسن نوروزی را تکذیب و تاکید کرد که چنین موضوعی در مجلس به تصویب نرسیده است.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۸بهمن؛ بررسی عملکرد هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان همچنین کلیات و جزییات لایحه یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کردند.

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی هم در دستورکار جلسه قرار گرفت و نمایندگان، مدت تعهد مشمولان رشته‌های تخصصی پزشکی که قبل از اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی  فارغ التحصیل شده اند، به میزان دو برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای لحاظ کردند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

امیرآبادی: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم مشکوک است

نماینده قم: هیات ویژه ای برای رسیدگی به علت مسمومیت سریالی دانش آموزان به قم اعزام شود

بدری: محل مشخصی برای اعتراضات احزاب و تشکل های مردمی تعیین گردد

کریمی: به راهکارهای کارشناسان و سمن‌های محیط زیست توجه کنید

رضایی: دهک بندی‌ها در سامانه رفاه ایرانیان اصلاح شود

***

۲۴۶ نماینده در بیانیه ای از فرمان عفو عمومی مقام معظم رهبری در مورد جمع کثیری از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر قدردانی کردند که توسط یک عضو هیات رئیسه مجلس در صحن علنی قرائت شد.

در پایان جلسه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس اعلام کرد: جلسه بعدی صحن مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و نمایندگان هفته آینده جهت سرکشی در حوزه‌های انتخابیه خود حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *