مهار رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان با کاهش جمعیت

سادس/خراسان رضوی جمعیت چین احتمالاً در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته زیرا تولدها به پایین ترین حد خود رسیده و نقطه عطف قابل‌توجه این است که پیامدهای بلندمدتی برای اقتصاد خواهد داشت.

به نقل از بلومبرگ، هی یافو، جمعیت‌شناس مستقل چینی اظهار کرد که داده‌های رسمی دولت برای تعداد کل تولدها در سال ۲۰۲۲ احتمالاً رکورد پایین‌ ۱۰ میلیون را نشان می‌دهد.

این رقم کمتر از ۱۰.۶ میلیون نوزاد متولد شده در سال ۲۰۲۱ خواهد بود که در حال حاضر ششمین سال متوالی کاهش و کمترین میزان از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ بوده است. ۱۰.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ جان خود را از دست دادند که بخشی از آن به دلیل گسترش عفونت‌های کووید بود.

کاهش جمعیت پیش‌بینی شده بسیار سریع‌تر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت اتفاق می‌افتد و می‌تواند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را مهار کند.

نتیجه این است که اقتصاد چین ممکن است برای پیشی گرفتن از ایالات‌متحده تلاش کند و ممکن است جایگاه خود را به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان در سال جاری به هند بدهد.

با این حال، چین با مشکلات بیشتری مواجه است که تا حدی به دلیل اجرای چندین دهه سیاست تک فرزندی است. این امر منجر به کاهش تعداد زنان در سنین باروری شده است که به سختی می‌توان آن را حتی پس از پایان سیاست دولت و اجازه به خانواده‌ها برای داشتن فرزندان بیشتر تغییر داد.

کریستوفر بدور، معاون مدیر تحقیقات چین گفت: اقدامات اتخاذ شده برای افزایش نرخ زاد و ولد بسیار اندک و دیر بوده و کاملاً تحت تأثیر کووید صفر بر نرخ تولد قرار گرفته است.

در اواخر سال ۲۰۱۹، سازمان ملل‌ متحد پیش‌بینی کرده بود که جمعیت چین در سال ۲۰۳۱ به اوج خود می‌رسد سپس کاهش می‌یابد.

با این حال، تا سال گذشته، سازمان ملل این برآورد را اصلاح کرده بود  که در آغاز سال ۲۰۲۲ به اوج خود برسد. اکنون انتظار دارد چین ۱۱۰ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ از دست بدهد و تا پایان قرن به حدود نصف اندازه فعلی خود برسد.

کارشناسان اظهار کردند که معمولاً رشد جمعیت برای چند سال حول صفر می‌ماند تا اینکه بتوان به این نتیجه رسید که کشوری وارد فاز کاهش جمعیت شده است. اقتصاد همچنین ممکن است ضربه فوری ناشی از کاهش جمعیت را احساس نکند.

تغییر در سن بازنشستگی نیز ممکن است برخی از مشکلات را برطرف کند. کشورهایی مانند ژاپن حتی با افزایش سن و کاهش جمعیت، در حفظ کل نیروی کار موفق بوده‌اند زیرا افراد مسن بیشتری کار می‌کردند و زنانی که برای تشکیل خانواده نیروی کار را ترک کرده بودند، بازگشتند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *