انتظار مردم از آموزش و پرورش باید کتاب‌های درسی باشد، نه مسائل حاشیه‌ای

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به یک فهم و درک مشترک در زمینه آموزش و پرورش برسیم گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد فرادستگاهی و مردم نهاد است.

به گزارش سادس، محمود امانی در نشست روابط عمومی دستگاه‌های عضو این شورا افزود: شورای عالی آموزش و پرورش ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۷۵ توسط عده ای از بزرگان کشور که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند با نام انجمن معارف برای سیاستگذاری و قانونگذاری در امر توسعه مدارس کشور راه اندازی شد تا اینکه در سال ۱۳۰۰ توسط مجلس شورای آن زمان به نام شورای عالی معارف به رسمیت شناخته شد.

امانی افزود: این شورا با توجه به تاریخچه شکل گیری خود از اصالت طولانی در کشور برخوردار است و افراد برجسته زیادی عضو آن بوده اند. تمام کشورها در باب آموزش و پرورش خود دارای یک نهاد سیاستگذار و قانونگذار در حوزه آموزش و پرورش هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا چون یک نهاد مستقل و فرادستگاهی است در طول دوران فعالیت خود هیچگاه دچار چالش های سیاسی نشده و استقلال خود را حفظ کرده است گفت: در طول این سال‌ها قانون تشکیل آن چندین بار دچار تغییر و دگرگونی شده سیر تحولی زیادی را پشت سر گذاشته است.

امانی تصریح کرد: تعداد اعضای شورای عالی ۲۲ عضو اصلی، دو عضو ناظر مجلس و ۶ عضو وابسته است که هفت وزارتخانه و سازمان عضو آن هستند.

وی افزود: اتقان مصوبات یکی دیگر از سرمایه‌های شورای عالی آموزش و پرورش است؛ یعنی دارای مصوبات حساب شده و با ملاحظات همه جانبه نظام تعلیم و تربیت کشور است و یکی از مشهورترین تولیدات آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

امانی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش از نهادهایی است که تاثیر جدی در فرآیندهای سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه آموزش و پرورش دارد. یکی از شعبه‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش کشور است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: این شورا در روند شکل گیری خود نقش کنشگری خوبی در روند آموزش و پرورش کشور داشته است به طوری که بسیاری از مجوزهای فرهنگی، علمی، آموزشی و هنری از طریق این شورا صادر شده است که اسناد آن در واحد اسناد و کتابخانه این شورا موجود است.

امانی تاکید کرد: شورای عالی  به عنوان یک نهاد تخصصی باید جایگاه خود را به عنوان سیاستگذار و قانونگذار در حوزه آموزش و پرورش حفظ کند و از ظرفیت‌ها و امکانات سایر دستگاه‌ها برای بهبود روند آموزش و پرورش استفاده کند.

وی افزود: شورای عالی یک نقطه اتکا، اطمینان و اعتماد برای دانش آموزان و خانواده‌هایشان است. روابط عمومی دستگاه‌های عضو شورای عالی می‌توانند به آموزش و پرورش برای تحقق اهداف خود کمک کنند تا این دستگاه عظیم بتواند به خوبی وظایف خود را انجام دهد.

امانی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط آموزش و پرورش باید همه بسیج شوند گفت: نگاه مقوله‌ای، خاص و تک بعدی به آموزش و پرورش یک آفت است، این نگاه باید اصلاح شود و خدمت به آموزش و پرورش را یک وظیفه ملی و همگانی ببینیم.

وی بیان کرد: همه باید به این باور برسند برای توسعه و پیشرفت کشور، آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند و در این میان مدرسه جایی است که آینده کشور در آن شکل می گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: مدرسه آیینه واقع نمای آینده ماست؛ در مطالعات اندیشمندان و جامعه شناسان اهمیت و جایگاه آن بویژه در دوره ابتدایی مورد تاکید قرار گرفته است.

امانی با اشاره به اینکه برای تعلیم و تربیت دانش آموزان باید بهترین‌ها را انتخاب کرد اظهار کرد: دغدغه اصلی جامعه و مسئولان باید آموزش و پرورش باشد و انتظار مردم از آموزش و پرورش باید کتاب‌های درسی باشد نه مسائل حاشیه‌ای و پیش پا افتاده.

وی افزود: نسبت به برخی از مسائل دیگر اتمام ملی وجود دارد به طور مثال واکسیناسیون کودکان، محیط زیست، نفت، گاز و… همین توجه ملی هم باید نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد. برای کمک به آموزش و پرورش باید همه محدودیت را بر طرف کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مسئله اصلی جامعه باید آموزش و پرورش باشد اظهارکرد: آموزش و پرورش مرکز نهادینه سازی ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و به نوعی مرکز پیشگیری از چالش‌ها و مسائل کشورهاست که با سرمایه گذاری و اولویت قائل شدن برای آن، آینده خود را تضمین می کنند.

امانی افزود: حساسیت جامعه نسبت به آموزش و پرورش منجر به تصمیمات درست می شود. چرا برای اجرای یک سند ۱۰ سال باید طول بکشد و در این مدت ۶ وزیر تغییر کند؟ عدم ثبات مدیریت بلای جان سند شده است که اجرای آن سال ها طول کشیده است.

وی ابراز کرد: باید به یک بلوغ مدیریتی در مورد اجرای سند تحول برسیم و یک هسته مرکزی و راهبردی برای اجرای آن تشکیل شود. این شورا متولی یک وظیفه خطیر ملی است که نیازمند همکاری و همراهی همه جامعه، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای انجام این وظیفه مهم است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: باید به یک فهم و درک مشترک در زمینه آموزش و پرورش برسیم چون این دستگاه به تنهایی نمی تواند این وظیفه مهم و خطیر را انجام دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *