ضرورت نهادینه شدن فرهنگ خودامدادی در جامعه

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: جامعه ما باید در حوزه مدیریت خطر توانمند و جامع‌نگر باشد و فرهنگ خودامدادی بین مردم نهادینه شود.

به گزارش سادس، حسین عرفانی در گردهمایی معاونان امدادونجات جمعیت هلال احمر در سراسر کشور با اشاره به وضعیت حساس کشورمان در حوزه مخاطرات طبیعی گفت:‌ خلقت انسان به عنوان یک موجود اجتماعی از بدو آن با خطر همراه بوده‌ و از حدودا ۴۰ حادثه و بلایی که ثبت شده ۳۱ مورد در کشور ما ثبت شده است. در حوزه بلایای انسان‌ساخت هم ما در سوق‌الجیشی ترین نقطه دنیا قرار داریم و از نظر منابع خدادادی پنجمین کشور ثروتمند دنیا هستیم. ما باید به قدری آماده باشیم که خطر را به صفر و نزدیک به صفر برسانیم اما هیچ خطری صفر نخواهد شد.

وی ادامه داد: در یک جامعه آرمانی جامع‌نگر بودن در مدیریت خطر اصل بسیار مهمی است. این یعنی جامعه باید توانمند شود و فرهنگ خودامدادی نهادینه شود. مردم باید دانش و مهارت مدیریت خطر را داشته‌باشند و حاکمیت سیاست‌گذاری، نظارت، برنامه ریزی و حمایت داشته باشد.

عرفانی اضافه کرد: شیوه فعالیت در امداد و نجات و مدیریت خطر نیز بسیار مهم است. باید در حوزه امداد و نجات کارتیمی وجود داشته باشد و فعالیت به صورت جمعی، گروهی و تیمی انجام شود. اگر هر کدام از اعضای تیم نتواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد کار خراب خواهد شد. جمعیت هلال احمر نیز یک تیم است و در این شرایط حضور فردی مانند دکتر کولیوند در راس جمعیت هلال احمر یک نعمت است که در دوره‌های گذشته وجود نداشت.

قائم مقام سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: همه ما قبول داریم که برای داشتن یک کارنامه خوب نیازمند برنامه‌ریزی خوب هستیم. این موضوع در جمعیت هلال احمر نیز صادق است و سلسله مراتب و زنجیره‌ای دارد که از سیاست‌های کلی نظام شروع می‌شود و به سیاست‌های حوزه امداد و نجات می‌رسد. ذیل این سیاست‌ها اسناد ملی قرار می‌گیرد. ما باید بدانیم که افق خود را بر چه اساسی تنظیم می‌کنیم.  ما برنامه داریم تا برنامه پنج ساله دوم حوزه امداد و نجات را نیز تدوین کنیم و سپس آن را اجرا و ارزشیابی کنیم. این برنامه باید دو بازوی حمایتی نیز داشته باشد که یکی از آن‌ها داده و اطلاعات و دیگری اعتبارات است. ما باید زمان‌بندی درست را نیز داشته باشیم و برنامه‌ریزی سالانه نیز داشته باشیم تا به اهداف مقطعی هم برسیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *