تارکان تحصیل به مدرسه بازمی‌گردند؟

سادس/همدان شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌های آموزشی و تعطیلی ادامه‌دار مدارس در سه سال‌تحصیلی متوالی موجب شد تا برخی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف که نیاز به واکاوی و ریشه‌یابی دارد، ترک تحصیل کرده و نام دانش‌آموزان بازمانده و تارکان از تحصیل را به خود بگیرند.

مرکز آمار کشور در فرودین‌ماه امسال از افزایش نرخ باسوادی کشور خبر داد و اعلام کرد: براساس آمار در سال‌تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۹۷۰ هزار و ۸۷۱ نفر، یعنی نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند که در ترک تحصیل این‌ تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل، شیوع کرونا نقش مؤثری داشته است.

شهرستان اسدآباد هم از جمله شهرستانهایی است که به تبع سراسر کشور آموزش آن تحت تأثیر شرایط کرونا قرار گرفت و کلاس های آموزشی مدارس به سمت فضای مجازی سوق داده شد.

در حال حاضر براساس آمار آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد حدود ۱۰۰۰ دانش آموز در این شهرستان ترک تحصیل کرده اند که بیشترین این ترک تحصیل ها در دوران شیوع کرونا بوده است.

اما برای بازگشت این دانش آموزان آیا مسئولان شهرستان راهکار و یا برنامه ای را در نظر دارند؟ و آیا علل ترک تحصیل این دانش آموزان بررسی و ریشه یابی شده است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با سادس، مطرح کرد: دوران کرونا و دوری دانش آموزان از فضای کیفی آموزش و تعلیم و تربیت آسیب جدی به دانش آموزان وارد کرد.

کیومرث سرمدی‌واله افزود: گرفتاری‌هایی که فضای مجازی در کنار عدم دسترسی برخی دانش آموزان روستاهای دور افتاده به اینترنت و استفاده از فضای مجازی و کلاس‌های فضای مجازی ایجاد می کرد، موجب شد تا  همه این عوامل دست به دست هم دهند و با افزایش دانش آموزان بازمانده از تحصیل مواجه شویم و آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل نسبت به قبل افزایش بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن مجازی شدن آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا موجب شد تا برخی از دانش آموزان هم که مشغول به تحصیل بودند، به لحاظ کیفیت علمی و تحصیلی و مسائل تعلیم و تربیت و مسائل اعتقادی با استفاده از فضای مجازی و غیرمستقیم‌ بودن تعلیم و تربیت و آموزش دچار آسیب شوند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس خاطرنشان کرد: مشکلات اخیر بخشی از جوانان که به نوعی تحت تأثیر هیجانات و تبلیغات سوء فضای مجازی قرار گرفتند، ناشی از دوری و فاصله چند ساله این دانش آموزان از تربیت و سیستم‌آموزشی حضوری و مستقیم بوده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس خاطرنشان کرد: مشکلات اخیر بخشی از جوانان که به نوعی تحت تأثیر هیجانات و تبلیغات سوء فضای مجازی قرار گرفتند، ناشی از دوری و فاصله چند ساله این دانش آموزان از تربیت و سیستم‌آموزشی حضوری و مستقیم بوده است.

وی یادآورشد: کنترل و مدیریتی مناسب توسط خانواده ها، مدرسه و معلم برای استفاده دانش آموزان در دوران کرونا از فضای مجازی نبود و گاهی نمی دانستیم دانش آموزان و فرزندانمان در فضای مجازی چه می‌کنند این بود که بحث مسائل غیراخلاقی و غیرعلمی فضای مجازی همه و همه آسیب های متعددی به برخی دانش آموزان زد.

 سرمدی‌واله با اشاره به دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان اسدآباد گفت: فعلاً آمار رسمی از تعداد بازماندگان از تحصیل شهرستان ندارم اما آمار دقیق بازماندگان از تحصیل شهرستان را از آموزش و پرورش و نیز فرمانداری درخواست خواهیم کرد و علت ترک تحصیل دانش آموزان را بررسی و زمینه بازگشت آنها به تحصیل را فراهم می‌کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد هم با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید امسال ۲۰ هزار دانش آموز در ۲۱۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند که ۱۳۰۰ معلم کار آموزش آنها را به عهده دارند، گفت: در سال تحصیلی امسال ۲۰۰۰ نفر کلاس اولی به سیستم آموزشی شهرستان اضافه شد که نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

سجاد محمدی‌شمیم در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به ۱۰۰۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان اسدآباد بیان کرد: تلاش مجموعه آموزش و پرورش شهرستان این است که بتواند شرایط تحصیل را برای این دانش آموزان با پیگیری لازم فراهم کرده و آنها را دوباره به مدرسه بازگرداند.

وی تصریح کرد: وجود این تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان دارای چند علت بوده که یکی از این علت ها ازدواج زودهنگام دختران در مناطق روستایی شهرستان است که خانواده ها به واسطه این امر با ادامه تحصیل فرزندان خود مخالفت می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد اعلام کرد: بازماندن از تحصیل دانش آموزان شهرستان دارای چند علت شامل ازدواج زودهنگام دختران در مناطق روستایی، نرساندن معدل برای رشته تحصیلی مورد علاقه، مخالفت خانواده ها با تحصیل فرزندان، مشکل اقتصادی و جذب شدن در بازارکار است.محمدی‌شمیم افزود: تعدادی هم به علت مشکلات تحصیلی که داشته‌اند، معدل لازم را برای رشته تحصیلی که به آن علاقه دارند، نرسانده‌اند که در این رابطه سعی شده با استان هماهنگ کنیم تا بتوانیم با یک ترمیم معدل و ترمیم نمره و امتحان مجدد این دانش آموزان بتوانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

وی مخالفت خانواده ها با تحصیل فرزندان خود را یکی دیگر از موارد و دلایل ترک تحصیل دانش آموزان و افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل در شهرستان دانست و تصریح کرد: برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه، برای خانواده این دانش آموزان حاشیه شهر و روستاها کلاس های آموزشی با حضور کارشناسان دانشگاه و بهزیستی در حال برگزاری داریم تا با برگزاری این کلاس های آموزشی و مهارتی دید والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود بازتر شده و تغییر یابد.

وی مشکل اقتصادی را یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل برخی دانش آموزان برشمرد و یادآور شد: برخی موارد که تعداد این موارد به نسبت دیگر علل کمتر است، مسائل اقتصادی دانش آموزان بوده که در این رابطه دانش آموزانی که دارای مشکلات اقتصادی باشند، نهادهای حمایتی را برای کمک به این دانش آموزان پای کار می‌آوریم و کمک می کنیم که به خاطر مسائل ضعف اقتصادی ترک تحصیل نکنند.

سجادی‌شمیم ادامه داد: عمده علت بازمانده از تحصیل در بین دانش آموزان در پایه دوم متوسطه به ویژه پسران بوده که این دانش آموزان جذب بازارکار شده اند و دیگر تمایلی برای تحصیل ندارند.

رئیس اداره آموزش و پرورش اسدآباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر از دانش آموزان پایه دوم متوسطه شهرستان جدب بازارکار شده اند و دیگر به مدرسه نمی‌آیند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا از نقش مؤثری در افزایش تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان برخودار بوده و بیشتر این بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا اتفاق افتاده است، گفت: امسال آموزش و پرورش شهرستان مدیران مدارس ابتدایی خود را ملزم کرده که دانش آموزان فارغ التحصیل خود را رصد و پایش کنند که در کدام آموزشگاه و مدرسه ثبت نام کرده‌اند و اگر ثبت نام خود را انجام نداده اند مدیر مدرسه حتی اگر شده با مراجعه حضوری پیگیر ثبت نام دانش آموز در متوسطه اول باشد.

محمدی‌شمیم با بیان اینکه مدیران مدارس متوسطه اول هم باید دانش آموزان خود را رصد کنند که در کدام مدرسه ثبت نام کرده است، افزود: با این روش توانسته ایم بسیاری از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را رصد و پایش کنیم ضمن اینکه در آبان ماه آمار کامل دانش آموزان بازمانده از تحصیل شهرستان مشخص خواهد شد که آیا دوباره برای ادامه تحصیل بازمی‌گردند یا خیر؟ با دادستان شهرستان هم مکاتبه‌ای داشته ایم تا خانواده هایی که از ادامه تحصیل فرزندان خود ممانعت می‌کنند را به دستگاه قضا معرفی کنیم.

وی در زمینه تحصیل دانش آموزان در دوران پساکرونا نیز مطرح کرد: جدا بودن دانش آموز از فضای درس و مدرسه باعث شده است که ضعف و تنبلی در تحصیل بیشتر آنها مشهود شود که به همین منظور آموزش و پرورش اسدآباد از همکاران فرهنگی خواسته به منظور جبران اُفت تحصیلی طرح های خود را در این رابطه ارائه دهند.

محمدی‌شیمیم اظهار کرد: به منظور رشد علمی و ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان در مناطق محروم ۴۸ نفر از معلمان این شهرستان در قالب گروه جهادی شهدای فرهنگی مشغول فعالیت هستند که در نوع خود یکی از فعال‌ترین گروه های جهادی استان همدان محسوب می شود.

به گزارش سادس، امیدواریم با عزم راسخ دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و ارگان‌ها و سازمان‌های سهیم و مؤثر، همه دانش‌آموزان در گستره عدالت آموزشی از موهبت تحصیل بدون دغدغه و سرشار از شوق یادگیری بهره مند شوند و با برنامه‌های پیش بینی شده آموزش و پرورش و نیز همکاری دیگر دستگاه‌های ذیربط شاهد بازگشت دوباره دانش آموزان بازمانده از تحصیل به کلاس درس و مدرسه باشیم چراکه آموزش با دانش آموز معنا می‌یابد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *