موضع باخ درباره وضعیت بانوان افغان، بحران مالی و المپیک پاریس

موضع باخ درباره وضعیت بانوان افغان، بحران مالی و المپیک پاریس

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در نشستی درباره مهمترین اتفاقت ورزشی و بازی‌های المپیک صحبت کرد.

به گزارش سادس و به نقل از پایگاه خبری تاس، جلسه هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک برگزار شد و توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نشستی با خبرنگاران داشت. اعضای هیات اجرایی قبل از نشست، یاد و خاطره الیزابت دوم، ملکه فقید بریتانیا را با یک دقیقه سکوت گرامی داشتند و پرچم المپیک و پرچم بریتانیا بر فراز کاخ المپیک به حالت نیمه افراشته درآمد.

وضعیت بانوان ورزشکار افغان

توماس باخ در مورد ورزشکاران زن در افغانستان که بعد از روی کار آمدن طالبان امکان فعالیت ندارند گفت: ما با نمایندگان سازمان ملل، وضعیت را به دقت دنبال می کنیم. نمایندگان سازمان ملل رویه خاصی دارند که وضعیت امور را در حوزه های مختلف زندگی از جمله غذا، آموزش و امنیت ارزیابی می کند. در کابل هیچ رویکرد واحدی از سوی مقامات افغانستان وجود ندارد. در آخرین تماس‌های خود در چند ماه پیش، گزارش دادیم که در مرحله اول وضعیت را رصد خواهیم کرد و سپس نتایج اقدامات خود را اعلام خواهیم کرد.

رئیس IOC خاطرنشان کرد: در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که در ماه اوت در ترکیه برگزار شد، بانوان در تیم افغانستان حضور داشتند. دو خبر وجود دارد؛ خوب و بد. خبر خوب این است که زنان اکثریت تیم را تشکیل می دادند و خبر بد این است که اکثر آنها از افغانستان به مسابقات نیامدند.

بحران مالی و اقتصادی جهانی

کمیته بین المللی المپیک (IOC) دلیلی برای وحشت از بحران مالی و اقتصادی جهانی ندارد. پایگاه خبری فرانسه پیش‌تر گزارش داده بود که برگزارکنندگان بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای آماده سازی با مشکلات مالی روبرو هستند.

باخ گفت: IOC هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد، ما بحران مالی و اقتصادی جهانی را کاملاً آرام ارزیابی می کنیم. مطمئن هستیم که از نظر مالی پایدار خواهیم ماند و می توانیم همانطور که در برنامه هایمان پیش بینی شده به ورزشکاران کمک کنیم.

مسائل امنیتی و نحوه میزبانی المپیک پاریس 

باخ در ادامه گفت: ما مسائل امنیتی را به دقت برای المپیک در نظر گرفتیم. ما به اثربخشی سرویس‌های امنیتی فرانسه کاملاً اطمینان داریم و می‌دانیم آنها از حوادثی که در جریان فینال لیگ قهرمانان اروپا بین رئال مادرید و لیورپول رخ داد درس خوبی گرفته‌اند. 

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در مرکز شهر برگزار می شود و پیش بینی می شود در طول رژه تیم ها، ورزشکاران با قایق در رودخانه سن حرکت کنند.

باخ گفت: من در حال حاضر مشتاقانه منتظر هستم که ببینم چگونه ورزشکاران از این لحظه باشکوه در مراسم افتتاحیه لذت می‌برند. این تجربه المپیک بی نظیر خواهد بود، هیچ‌کس افتتاحیه در کنار رودخانه را فراموش نخواهد کرد که طی آن ۶۰ هزار هوادار از ورزشکاران استقبال خواهند کرد.

پیش از سخنان باخ،‌ مارک آدامز سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک به خبرنگاران گفت: هیات اجرایی به طور مداوم اوضاع را رصد می کند، باید به یاد داشته باشیم که کمیته بین المللی المپیک از یک سو در مورد تحریم ها و از سوی دیگر اقدامات حفاظتی این تصمیم را گرفته است. تحریم ها علیه مسئولان درگیر همچنان باقی است. ورزشکاران روس بدون پرچم روسیه و سرود ملی باید رقابت کنند و فدراسیون‌های بین‌المللی نباید در روسیه مسابقات خود را برگزار کنند. قبلاً در مورد معضلی که به وجود آمده صحبت های زیادی کرده ایم. به این دلیل تصمیم گرفتیم که این اقدام را انجام دهیم زیرا دولت ها شروع به مداخله در امور  ورزشی کردند و کمیته های ملی المپیک و ورزشکاران را تحت فشار قرار دادند. برای اینکه مسابقات از سیاسی شدن کامل در امان باشد، مجبور شدیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *