ضروریت تشکیل پورتال جامع مدیریت آب و هوا

استاد تمام دانشگاه خوارزمی و بنیان گذار اقلیم شناسی سینوپتیک در ایران گفت: برای جلوگیری از مخاطره‌ای مانند سیل استفاده از نیروهای متخصص و تشکیل پورتال جامع مدیریت آب و هوا ضروری است.

به گزارش سادس بهلول علیجانی در نشست خبری بررسی ابعاد مدیریت بحران سیلاب مرداد ماه سال جاری که در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد با اشاره به مخاطره سیل و عوامل موثر بر آن مثل شدت بارش، میزان نفوذپذیری خاک و میزان نگهداشت پوشش زمین اظهار کرد: سیل زمانی خطر محسوب می‌شود که بستر عادی توان کشش روان‌آب را نداشته باشد و توان کشش به میزان شدت روان‌آب، عرض و عمق بستر، شیب بستر و آزاد بودن مسیل وابسته است.

 به گفته وی محدوده مسیل رودخانه با وجود افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی باید با توجه به سیل‌های با دوره بازگشت 25 ساله درنظر گرفته شود.

علیجانی با بیان اینکه بارش‌های موسمی نامنظم در فصل تابستان جزو ویژگی کشور است گفت: در مرداد ماه در شهر یزد 48 میلی‌متر بارش وجود داشت در صورتی که بارش روزانه 9 میلی متر تخریب ایجاد می‌کند. با وجود اینکه میانگین بارش کشور کم است اما شدت بارش امکان وقوع سیل را فراهم می‌کند.

استاد دانشگاه خوارزمی گفت: عوامل موثر بر سیل مردادماه امسال، بارش، تصرف بستر سیلابی، اشغال بستر سیلابی،‌ تخریب پوشش گیاهی، سیاست زدگی مدیران، ناآشنایی مدیران با جغرافیای منطقه، اهمیت ندادن مردم به اخطارها و هشدارهای ایمنی، عدم رعایت اخلاق محیطی توسط مدیران و مردم، عدم انتشار عمومی وضعیت سیلاب‌های گذشته و عدم تعریف و تشخیص وظایف بود.

وی ادامه داد: همچنین تخریب خاک و پوشش گیاهی، نبود آمار دقیق و مداوم از سیل‌های کشور و فراموش کردن وابستگی شدید هویت وجودی کشور به منابع طبیعی نیز از دیگر علل آن بود.

استاد دانشگاه خوارزمی در پایان با تاکید بر لزوم انجام برنامه ریزی های بلندمدت و آگاه‌سازی مردم گفت: برای جلوگیری از مخاطره‌ای مانند سیل استفاده از نیروهای متخصص و تشکیل پورتال جامع مدیریت آب و هوا ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *