شیب کم منطقه و عدم وجود آبراهه مناسب، عوامل وقوع سیل در آهنگران

سادس/مرکزی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: به دلیل شیب کم منطقه، عدم وجود آبراهه مناسب و تخلیه آب در جاده نظام آباد، سیل در آهنگران رخ داد.

عزت الله آمره ای ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رییس سازمان  مدیریت بحران کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سیلاب سال ۱۳۹۸ برای کشور برکاتی به همراه داشت، اظهار کرد: تمام نقاط حادثه خیز استان در آن سیلاب شناسایی شد و همین امر باعث شد که در سیل اخیر، حداقل خسارت جانی و مالی را متحمل شویم.

وی با اشاره به تاثیر گرفتن ۳۰ نقطه از استان از بارندگی ها، بیان کرد: قبل از وقوع سیل نقاط حادثه خیز استان شناسایی و اقداماتی در حوزه رصد هسته های بارشی از طریق مدل های هواشناسی، بازدید میدانی از مسیل ها و رودخانه ها و راه های مواصلاتی و اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها انجام گرفت و در حین سیل هدایت و مدیریت سیلاب، بازگشایی موانع احتمالی در مسیر سیلاب و لایروبی رودخانه و مسیل ها در محل های شناسایی شده انجام شد.

آمره ای در خصوص وضعیت روستای آهنگران گفت: منطقه فراهان به سه منطقه تقسیم شد و بیشترین خسارت نیز به منطقه سه باز می گردد که در این منطقه هیچگونه امکان تخلیه آب وجود نداشت و مجالی برای نفوذ آب شکل نگرفت و آب به سمت آهنگران جاری شد.

وی تصریح کرد: اینکه ظرف ۴۰ دقیقه، بارشی حدود ۷۲ میلیمتری دریافت شود رقم عجیبی است و آب در مسیر خود به جاده نظام آباد برخورد کرد و به دلیل عدم امکان عبور، تیم های عملیاتی ناچار به شکافتن جاده شدند.

آمره ای حجم قابل توجه بارش، شیب کم منطقه، عدم وجود آبراهه مناسب و تخلیه آب در جاده نظام آباد را عامل وقوع چنین سیلی در آهنگران دانست.

به گزارش سادس؛ در این جلسه فرماندار فراهان با تاکید بر اینکه قبل از وقوع سیل در روستا حضور داشتیم و تیم های عملیاتی و امدادی نیز حاضر بودند، بیان کرد: از همه ظرفیت ها به جهت کاهش خسارت استفاده کردیم و حتی طبق دستور بنده جاده شکافته شد تا جریان آب به جایی دیگر هدایت شود و اگر چنین نمی شد قطعا خسارات بسیار بالاتر بود.

آقازیارتی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز در روستا نیز در وقوع این سیل نقش موثری داشت، افزود: تخلیه آب و گل و لای منازل توسط گروه های بسیجی و جهادی انجام شد، کشف و انتقال و دفن احشام در ساعات اولیه واقعه اجرایی و شست و شوی لوازم منزل و تعمیر نیز به انجام رسید.

وی افزود: از روز دوم تخلیه و تخریب و آوار برداری انجام شده است و تنها مواردی جزئی باقی مانده است. در روستای آهنگران ۵۸ خانه تخریب کامل داشته و ۶۲ واحد تعمیرات نیاز دارد و مردم از نظر خسارت به لوازم منزل بسیار متضرر شده اند.

فرماندار فراهان با بیان اینکه در کنار بخش کشاورزی، قنوات منطقه نیز آسیب دیده است و مردم به شدت به دنبال مرمت قنوات هستند، گفت: ۵۱۲ راس دام سبک و دو راس دام سنگین از بین رفته است و لازم است که مردم از این حیث حمایت شوند و خسارت به صورت نقدی پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای بالادست آهنگران نیز آسیب دیده و ۱۱ رشته قنات نیز متحمل خسارت شده اند، گفت: در اولین روز از واقعه هرآنچه مورد نیاز مردم بود آماده شد و استان رکوردی را در این حوزه زد و امروز نیز عملیات اجرایی احداث واحد مسکونی ویژه مددجویان کمیته امداد آغاز شد. تمکن مالی اهالی این منطقه بسیار کم است و نمی توانند زیر بار پرداخت تسهیلات بروند و تقاضا داریم که کمک ها به شکل بلاعوض انجام گیرد.

در ادامه این جلسه فرماندار محلات نیز اظهار کرد: شهرستان محلات در دو مقطع(عصر ششم و نهم مردادماه) درگیر سیلاب شد، در بارش روستای بزیجان یک فوتی و سه مصدوم بر جای ماند.

ملک جانی با بیان اینکه قبل از وقوع حادثه هشدارهای لازم صادر شده بود، گفت: ۶۰ واحد مسکونی شهری و ۳۳ واحد آسیب دیده به لحاظ وسایل و ۵ واحد مسکونی روستایی، ۲۵ هکتار گلخانه، ۳۵ هکتار محصولات کشاورزی و ۱۱ هکتار باغات نیز خسارت دیده اند و ۱۵ کیلومتر از معابر شهر نیمور دچار آب گرفتگی شد، تاسیسات برق دانشگاه آزاد و زیرساخت های آبفا نیز دچار خسارت شده اند.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت به اقشار کم توان وارد شده است و لازم است که برآورد خسارت در کمترین زمان انجام و خسارت پرداخت شود، گفت: کمک بلاعوض به کشاورزان براساس سطح زیرکشت آسیب دیده، لایروبی قنوات و … را خواستاریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *