امدادگران در معرض اختلال روانی پس از حادثه/ ضرورت حمایت روانی از عوامل امدادی

رئیس سازمان اورژانس کشور بر ضرورت افزایش حمایت‌های روانی از امدادگران تاکید کرد.

به گزارش سادس، روزانه حوادث مختلفی در سراسر جهان و از جمله ایران رخ می‌دهد که امدادگران در خط مقدم امدادرسانی به آن هستند، امدادگرانی که دامنه فعالیتشان از آتش‌سوزی و تصادف تا سیل و زلزله و … را شامل می‌شود. حضور این افراد در صحنه حوادث گرچه ممکن است آنان را در معرض آسیب‌های جانی بیشتری نیز قرار دهد، اما آسیب‌های روحی ناشی از مواجهه با صحنه‌های دلخراش حوادث روی ناپیدای مشکلاتی است که ممکن است یک امدادگر با آن درگیر شود.

دکتر جعفر میعادفر،  رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با سادس، به آسیب‌های روحی و روانی که تکنسین‌ها اورژانس در معرض آن قراردارند، اشاره کرد و گفت: اورژانس یک فوریت است و تکنسین‌های این سازمان به تمامی حوادثی که خسارت جانی دارد اعزام می‌شوند. به عبارت بهتر اورژانس یک فوریت مرتبط با جان انسان است بنابراین فشار مضاعفی نیز در ماموریت‌های اورژانس به تکنسین‌های اورژانس وارد می‌شود که این فشارها می‌تواند به شکل روحی و جسمی بروز پیدا کند.

وی ادامه داد:‌ شغل تکنسین‌های اورژانس به شکلی است که آن‌ها در انواع مختلفی از حوادث حضور دارند که از سخت‌ترین‌ آن‌ها در ماه‌های گذشته می‌توان به حادثه متروپل، حادثه خارج شدن قطار مشهد-یزد از ریل و … اشاره کرد. تکنسین‌های اورژانس در تمامی این حوادث حضور پیدا می‌کنند و گاهی حضور در این دسته از حوادث موجب بروز اختلالات PTSD یا همان اختلال پس از حادثه نیز می‌شود که علائم خاص خود را دارد.  

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: اختلال PTSD مربوط به اختلال بعد از حادثه است که فرد دائما حادثه را مرور و یادآوری می‌کند و از این طریق دچار آسیب روحی می‌شود.

ضرورت حمایت روانی از تکنسین‌های اورژانس

میعادفر با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا رسیدگی‌های روانشناسانه یا همان حمایت‌های روانی از تکنسین‌های اورژانس را افزایش دهیم گفت: در  بخشی از دانشگاه‌ها مشاوره‌های روانشناسی داریم اما تعداد آن کم است و باید تلاش کنیم که آن را گسترش دهیم.

وی درباره اعطای مرخصی به پرسنل اورژانس برای ریکاوری آن‌ها نیز اظهارکرد: باید به فکر مرخصی دادن به پرسنل خود نیز باشیم تا بازیابی روحی و روانی برای آن‌ها صورت گیرد و پس از ریکاوری به کار بازگردند که متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی مشکلاتی داریم.  

میعادفر افزود: در حال حاضر فقط می‌توانیم با انجام برخی از اقدامات تشویقی سعی کنیم تا نسبت به بهبود شرایط تکنسین‌ها اقدام شود. به عنوان مثال وزیر بهداشت در ارتباط با حادثه فروریختن ساختمان متروپل و قطار مشهد-یزد به صورت کتبی از تکنسین‌های اورژانس تشکر کرد و خواست تا افرادی که در این دو ماموریت حضور داشتند به صورت مالی نیز تشویق شوند که در حال انجام این اقدامات هستیم.  

رئیس سازمان اورژانس کشور از پیشنهاد حمایت روانی از امدادگران استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که شرایط آن فراهم شود. او در عین حال از تلاش‌ها  وایثارگری‌های امدادگران و به خصوص تکنسین‌های اورژانس در سراسر کشور نیز قدردانی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *