فاجعه فقدان سردخانه انتقال خون در گلستان

سادس/گلستان مدیرعامل سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران، گفت: فقدان سردخانه انتقال خون در استان گلستان یک فاجعه است و خون‌های اهدایی جهت غربالگری به استان مازندران ارسال می شود.

مصطفی جمالی، عصر امروز، در جریان سفر به گلستان در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن پاسخگویی به سوال آنها، دستاوردهای نشست با مسئولان استان را مناسب ارزیابی کرد و توضیح داد: در این نشست‌ها بر تملک دارایی ها به طور ویژه تاکید و قول‌هایی در این زمینه داده شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر اینکه سامانه سیار خون‌گیری برای شهرستان های کوچکتر، بخش ها و روستاهایی که امکانات اهدای خون برای آنها مهیا نیست، بسیار ضرورت دارد، ادامه داد: فقدان سردخانه در استان گلستان یک فاجعه است و جالب اینکه شهرهای کوچکتر دارای سردخانه هستند و این اصلاً قابل پذیرش نیست که گرگان به عنوان مرکز استان فاقد این مهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ استان کشور را بدون سردخانه نداریم، در خصوص نصب و راه اندازی دستگاه غربالگری جدید مرکز گلستان، گفت: این دستگاه گران قیمت را خریداری و برای استان ارسال کرده‌ایم و هفته آینده نصب می‌شود و خوشبختانه راه اندازی این دستگاه گلستان را از مازندران مستقل می کند و دیگر خون‌های اهدایی گلستان برای تست به استان مازندران ارسال نمی شود و گلستان به شکل مستقل عمل خواهد کرد.

جمالی، با اشاره به اینکه در بحث بودجه‌های جاری بدترین وضعیت را استان گلستان دارد، خاطر نشان کرد: موضوع را در دیدار با استاندار گلستان مطرح کردیم ولی صحبت های مطرح شده در خصوص اصلاح بودجه ما را قانع نکرد و به جمع‌بندی نرسیدیم و در این خصوص باید بگوییم که بیشتر استان ها بین ۳۵ تا ۶۰ درصد بودجه انتقال خون را افزایش داده اند و ما در گلستان شاهد این موضوع نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا اهداکنندگان خون را تکریم می‌کنند، افزود: ولی متاسفانه ما با ارزان ترین و بی خاصیت ترین آبمیوه ها از اهداکنندگان پذیرایی می کنیم و بودجه کافی را برای خرید ملزومات نداریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، با تاکید بر اینکه در مدیریت برنامه‌ریزی استان، حرف‌ها را می شنویم، ولی عمل و حمایت را نمی بینیم، تصریح کرد: چگونه می شود که کردستان به عنوان استان محروم بیشترین نگاه را در افزایش اعتبارات داشته است، ولی در گلستان این نگاه وجود ندارد و متاسفانه باید بگوئیم که این مدیریت اعتقادی به انتقال خون ندارد.

وی، با اشاره به اینکه گلستان نباید کمتر از تهران باشد، یادآور شد: پزشکان و پرستاران فعال در پایگاه‌های انتقال خون هم در معرض کرونا بودند، ولی حمایت‌هایی که از دانشگاه علوم پزشکی شد، از سازمان انتقال خون نشد.

این مقام مسئول با هشدار در خصوص اینکه سازمان، نیروهای خود را از دست می دهد، اضافه کرد: پزشکان و نیروهای فعال در این حوزه تخصصی هستند و آنها می‌باشند که در همه ایام سال از قبیل ۱۳بدر، تاسوعا و عاشورا و دیگر تعطیلات پای کار هستند و ایثار و از جان گذشتگی می کنند و باید به آنچه که حداقل حق آنها می باشد، از جمله پرداخت اضافه‌کار، برسند.

مصطفی جمالی، با تاکید بر اینکه افزایش بودجه برای ما بسیار مهم است و اینکه باید توجه کنیم که یک مرکز انتقال خون در گلستان همه بیمارستان‌های سطح استان را پوشش می دهد، افزود: اگر یک اتوبوس خون‌گیری به ظرفیت استان اضافه شود، تا ۵ سال آینده در دریافت خون های اهدایی هیچ مشکلی را نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگر سخنان خود به آخرین وضعیت پرسنل و بخصوص بازنشستگان انتقال خون کشور اشاره کرد و گفت: پرسنل ما در مضیقه هستند و این تاسف بار است که بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پاداش های خود را دریافت نکرده‌اند و با توجه به تورم ها این ظلم به آنها می باشد.

جمالی، با بیان اینکه در استان های همدان و زنجان نیز مشکل بودجه ای نداریم، یادآور شد: متاسفانه با توجه به توسعه بیمارستان‌ها طی ۱۰ در سال اخیر، شاهد هیچگونه رشدی در انتقال خون نیز نیستیم و با توجه به افزایش قیمت ها باید حدود ۴۰ درصد اعتبارات افزایش یابد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از دستگاه های به کار رفته در پایگاه‌های انتقال خون در سطح استان ها سخن گفت و توضیح داد: خرید برخی دستگاه های اصلی و حیاتی به کار گرفته شده در پایگاه‌ها از توان تامین بودجه استان نیز خارج است و خود ما تامین کننده آنها هستیم و در خصوص دستگاه‌های تست غربالگری نیز پیش قراردادی بسته شده است و تا پایان سال نیز نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *