زندگی بدون ماشین شخصی، راه‌حلی برای مقابله با مشکلات اقلیمی

محدود کردن میانگین افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، مستلزم آن است که تا اواسط قرن حاضر انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد.

به گزارش سادس، این بدان معناست که در کمتر از سه دهه، ما باید روند بیش از یک قرن افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را معکوس کنیم و انتشار سالانه را به نزدیک صفر برسانیم و همچنین با حذف کربن از جو، انتشار همه گازهای گلخانه‌ای غیرقابل اجتناب باقیمانده را متعادل کنیم.

برای کمک به سرعت بخشیدن به این فرآیند هر یک از ما باید هر کاری که لازم است برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی انجام دهیم. اما بسیاری از مردم از موثرترین راه ها برای انجام این کار آگاه نیستند.

آخرین گزارش پانل تغییرات آب و هوایی سازمان ملل به تمام روشهایی اختصاص پیدا کرده که اعمال برخی تغییرات در رفتار و سبک زندگی مردم می تواند روند انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر را تسریع بخشد. این فصل شامل تجزیه و تحلیل ۶۰ اقدام فردی است که می تواند به مبارزه با تغییرات اقلیمی کمک کند.

براساس بخشی از این گزارش، تا حد زیادی موثرترین اقدامی که باید از آن اجتناب کرد مقوله حمل و نقل است. زندگی بدون اتومبیل شخصی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به طور متوسط به میزان دو تن کربن دی اکسید به ازای هر نفر در سال می شود و همچنین اجتناب از یک پرواز طولانی، انتشار گازهای گلخانه ای را به طور متوسط ۱.۹ تن کاهش می دهد.

اما زندگی پایدار تنها به معنی رها کردن و کنار گذاشتن نیست. می توان با تغییر روش‌های مختلف به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای دست پیدا کرد. از آنجایی که رفت و آمد با خودرو آلایندگی بسیاری به همراه دارد، جابجایی فرهنگ استفاده از خودروی شخصی با وسایل نقلیه عمومی، پیاده روی یا دوچرخه سواری می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند و مزایای بیشتری برای سلامت شخصی و کاهش سطح آلودگی هوای محل زندگی خواهد داشت.

همچنین استفاده از خودروی الکتریکی به جای خودروی احتراقی می تواند سفر با خودرو را کارآمدتر ‌کند. به علاوه، تاثیر آن بر انتشار گازهای گلخانه ای با گذشت زمان و افزایش میزان برق تولید شده توسط انرژی های تجدیدپذیر، بیشتر می شود.

به همین ترتیب، به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند تولید گوشت و لبنیات تغییر به سمت رژیم‌های غذایی پایدارتر می تواند به طور قابل توجهی ردپای کربن را کاهش دهد. یک رژیم غذایی کاملا گیاهی، موثرترین راه برای انجام این کار است.

در راستای تحقق به صفر رسیدن انتشار گازهای گلخانه‌ای، هر تن گاز کربن دی اکسید واقعا اهمیت دارد. اگر بسیاری از ما حتی تعداد کمی از این پیشنهادها را اجرایی کنیم، به احتمال زیاد قادر به دستیابی به اهداف بلندپروازانه تعیین شده در توافقنامه آب و هوای پاریس خواهیم بود.

به گزارش ساینس الرت، همچنین دولت‌ها می‌توانند برای کمک به مردم برای برخورداری از زندگی پایدارتر به کارهایی همچون فراهم کردن زیرساخت‌های حمل ‌و نقل عمومی بهتر و ایمن و زیرساخت‌های «سفر فعال» (مانند مسیر اختصاصی برای دوچرخه سواران و عابران پیاده) اقدام کنند تا مردم جایگزین‌هایی برای تردد با خودرو و پرواز با هواپیما داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *