لزوم توجه به سیاست‌های کلی نظام سلامت به عنوان اسناد بالادستی

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: باید به سیاست‌های کلی نظام سلامت به عنوان اسناد بالادستی توجه داشته باشیم و براساس آن راهکارهای لازم اندیشیده شود که این امر می‌تواند حجم عمده‌ای از مشکلات حوزه سلامت را مرتفع کند.

به گزارش سادس، دکتر محمد رئیس‌زاده در اولین نشست بررسی موانع و راهکارهای اجرای سیاست های کلی سلامت با اشاره به اینکه تخصیص‌های لازم درخصوص اعتبارات حوزه سلامت انجام نشده است، از دولت و مجلس خواست حقوق اعضای نظام پزشکی اعم از پزشک، ماما، داروساز و… که در محروم‌ترین و دورترین نقطه کشور خدمت می‌کنند، به موقع پرداخت شود.

وی باید سیاست‌ها را با یکدیگر اجرا کنیم، افزود: بنده به عنوان نماینده این صنف مظلوم می‌گویم که چرا پول پزشک خانواده را پرداخت نمی‌کنیم، اما در تریبون و رسانه‌ها به او انتقاد می‌کنیم. چرا باید زیرگوش پزشک یا مامای ما بزنند و این همکاران در شرایطی خدمت کنند که حقوق‌شان پرداخت نمی شود؟.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که اعضای حوزه سلامت نباید پاسخگوی اجرایی نشدن سیاست‌ها باشند، گفت: جامعه پزشکی نباید مورد توهین و تخریب قرار گیرند و نتیجه این امر بی‌اعتمادی مردم به پزشکان و مهاجرت آنها از کشور است. خروج پزشکان به نظام درمانی کشور آسیب وارد می‌کند و کسانی که به دلیل عدم اجرای سیاست‌های کلی نظام سلامت موجب صدمه و خسارت به حوزه سلامت شده‌اند باید مورد مواخذه قرار گیرند. همچنین برای رفع مشکلات باید آدرس درست را دنبال کنیم و به غلط به رسانه‌ها اطلاعات ندهیم.

وی با اشاره به این که هدف ما کمک به وزارتخانه و حوزه سلامت کشور است، گفت: به طور حتم راهکارهای کارشناسان حاضر در این نشست می‌تواند در حل مشکلات موثر و راهگشا باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از مباحثی در خصوص تعارض منافع و انحصارطلبی جامعه پزشکی گفت: عده‌ای با زیرسوال بردن جامعه پزشکی و مطرح کردن بحث تعارض منافع خود را متولی نظام سلامت می‌دانند. در حالی که باید به سیاست‌های کلی نظام سلامت به عنوان اسناد بالادستی توجه داشته باشیم و براساس آن راهکارهای لازم اندیشیده شود که این امر می‌تواند حجم عمده‌ای از مشکلات حوزه سلامت را مرتفع کند.

رئیس‌زاده با اشاره به این که طی یکسال اخیر مسئولین و ارگان‌های مختلف از زوایای متفاوتی به مباحث حوزه سلامت پرداخته‌اند، گفت: عده‌ای مدعی و طلبکار و عده‌ای هم خود را متولی حوزه سلامت می‌دانند که این موضوع محل انتقاد ما بوده و با توجه به این که برخی حوزه سلامت را ناکارآمد می دانند، در یک جمع بندی به این اتفاق نظر رسیدیم که با رجوع به سیاست های کلی مقام معظم رهبری که درسال ۱۳۹۳ به عنوان سیاست های حوزه سلامت ابلاغ شد، موانع و راهکارهای اجرای این سیاست های کلی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. اگر افراد یا حوزه ها در اجرای سیاست های کلی کم کاری کرده یا آن‌ها را اجرایی نکرده‌اند باید پاسخگو باشند و مورد بازخواست قرار گیرند و این امر عادلانه است.

وی افزود: باید به سیاست‌های کلی نظام سلامت به عنوان اسناد بالادستی توجه داشته باشیم و براساس آن راهکارهای لازم اندیشیده شود که این امر می‌تواند حجم عمده‌ای از مشکلات حوزه سلامت را مرتفع کند.

بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در سیاست‌های کلی نظام سلامت به مباحث اقتصاد سلامت، آموزش، ظرفیت‌های مورد نیاز، مباحث دارویی و … توجه شده است، اظهار کرد: باید بدون متهم کردن افراد و ارگان‌ها به تعارض منافع، برای انحصار طلبی و مسائلی از این قبیل راهکارهای منطقی جهت حل مشکلات و این که چرا تاکنون بسیاری از مفاد سیاست‌های کلی نظام سلامت اجرایی نشده است، ارائه شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *