به‌نام همه جا؛ به کامِ …!

سادس/اصفهان راهپیمایی، تجمع، فریاد، نامه‌نگاری، کمپین و تحصن، برای آب که سیاست، دودمانش را به باد داده است. آب که حالا به تل وعده‌های احساسی اصلی‌ترین متولی‌اش یعنی وزارت نیرو می‌توان «بی عملی»، «سیاست‌زدگی» و «انفعال» را هم افزود، وزارتخانه‌ای که از طرف دولت وظیفه تدوین «طرح جامع آب» را هم بر عهده گرفته، اما به جای عمل به وظیفه، میان تو بکش من بکش‌های همه بر سر آب، یکی به میخ می‌کوبد و یکی به نعل.

حاشیه‌های طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو، از کادر هفته گذشته مجلس بیرون زد و پس لرزه‌های ملتهب نطق نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی را به بیرون از صحن و شورای بهارستان تا صحن شورای شهراصفهان، رسانه‌ها و باز هم به میان کارشناسان حوزه آب کشاند.

پیش کشیدن دوباره برخی ابهامات و اماهای اصلاً اجرا نشده زیست محیطی درباره طرح انتقال آب بهشت آباد، بدون ذره‌ای اشاره به معضلات متعدد زیست محیطی، فنی و اجرایی طرح انتقال آب بن – بروجن، آن هم در مقدمه‌چینی برای جلب رای نمایندگان بهارستان برای یک طرح به اصطلاح ملی، شاید غیر منصفانه‌ترین اقدام نماینده استان همجوار در صحن هفته گذشته بهارستان بود.

طرحی که مدعی است می‌خواهد آثار و پیامدهای سدسازی در ایران را با نگاهی موشکافانه نقد و بررسی کند، درباره چگونگی برخورد با برداشت کنندگان غیر مجاز آب تصمیم بگیرد و اصول یونسکو را در اجرای پروه‌های انتقال آب و سدسازی مورد توجه قرار دهد.

طرحی که بندهای متعدد آن از زبان نماینده استانی بیرون می‌آید که یک ماه پیش رئیس جمهور در بدو ورود به آن، اجرای طرح‌های نیمه تمام آبی را به آنها وعده داده بود، نماینده حامی طرح انتقال آب بن – بروجن که تمام پیشرفت عملیاتی خود را در استان چهارمحال و بختیاری انجام داده و به اجبار قانون پشت سد محکم اعتراض مردم، کشاورزان اصفهانی، دلسوزان محیط زیست و نمایندگان مجلس، در مرز اصفهان-چهارمحال متوقف مانده است.

مصوبه‌ای به اصطلاح ملی، اما ظاهراً به کام استان پیشنهاد دهنده طرح؛ که داد برخی نمایندگان اصفهانی مجلس را هم درآورد. به‌طوری که حجت‌الاسلام نقد علی، نماینده مردم خمینی‌شهر در اعتراض به آن در مجلس گفت: «کمیسیون کشاورزی به چه حقی تک‌روی کرده و تحقیق و تفحص را یک جانبه تأیید کرده است؟ تحقیق و تفحصی که فقط به نفع چهارمحال و بختیاری باشد مورد قبول ما نیست. این چه مدیریتی است آقای عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی!»؛ نماینده مردم خمینی شهر در صحن علنی مجلس، حالا و پس از گذشت چند روز از تذکر شفاهی‌اش در صحن بهارستان که وقت آن را هم به زحمت و چانه‌زنی از نماینده دیگری گرفته بود، در پاسخ به سوال سادس که این تذکر شفاهی آیا روند تحقیق و تفحص را در مسیر درستی قرار خواهد داد، گفت: «کم‌ترین ثمر این داد ما این بود که نمایندگان مجلس را حساس کرد، حالا دیگر نگاهشان به این تحقیق و تفحص عادی نخواهد بود».

«مسئله ما، کلمهٌ عام یُرادُ علی اصفهان بود، عنوان را عام گرفته بودند، اما اراده و قصدشان فقط ضربه زدن به اصفهان بود. مصوبه در مقدمه می‌خواست ما مظلومان را ظالم جلوه دهد، نماینده محترم چهارمحال برای تحقیق و تفحصی که تازه در طلیعه راه است، قضاوت نهایی می‌کرد»؛ نقدعلی همچنین معتقد است: دوره «آرتیست بازی و قهرمان بازی» برای آب دیگر تمام شده و حالا که «لابی‌گری و رایزنی برای آب، پازل نامیمونی از ظلم و ستم به مردم استان را رقم زده» مردم، مسئولان استانی، ائمه جمعه، نخبگان و تک تک نمایندگان مجلس باید برای حل آن تلاش کنند.

از نگاه طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز طرح بحث نماینده پیشنهاد دهنده با «سوءگیری» همراه بود، به‌طوری که به نظر می‌رسید «یک دام و انحراف از هدف اصلی یعنی رسیدن به حقیقت» وجود داشت، مثال و مصداق‌اش هم طرح بحثی بود که نماینده درخواست کننده علیه بهشت آباد در مقدمه طرح خود مطرح کرد و آن را «کوبید».

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است «بهشت آباد هم مثل هر طرح دیگر وزارت نیرو می‌تواند نقد شود»، اما وقتی نماینده پیشنهاد دهنده با سوءگیری وارد جریان می‌شود، بسیاری از طرح‌هایی که «باید در این تحقیق و تفحص دیده شود دیده نمی‌شود و یا خیلی ضعیف به آن پرداخته می‌شود».

سه هفته پیش معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان در پایان جمع بندی مصوبات سفر هیئت دولت به اصفهان این بیت را خوانده بود که «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن/که می‌گویند ملاحان سرودی/ اگر باران به کوهستان نبارد/ به سالی دجله گردد خشک رودی»؛ شعری که فردای سفر رئیس جمهور به اصفهان البته با واکنش‌های توئیتری، اینستاگرامی و حتی محفلی فراوانی روبرو شد و پای برخی شائبه‌ها را وسط کشید.

حالا بیم آن می‌رود که با توجه به برخی کم لطفی‌ها در بدنه دستگاه اجرایی، وزارت نیرو و صنعت و فشار نمایندگان دیگر استان‌ها، اصفهان در مصوبه اخیر تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب باز هم از حق قانونی خود دور بماند.

«احتمالا لابی‌گری‌هایی اتفاق می‌افتد، استان‌های مشترک در حوضه‌های آبریز مجد وارد می‌شوند، ما هم مجد وارد می‌شویم، باید با منطق و عقلانیت و عدد و رقم و آمار و شفافیت و عدالت کارمان را جلو ببریم»؛ نقدعلی در ادامه این را هم تأکید می‌کند: «نمایندگان اصفهان در کمیته مورد نظر حتماً خواهند بود، نمی‌گذاریم بیش از این به حقوق استان ظلم شود».

در روز پر التهاب مجلس، اما به جز دو سه نماینده از اصفهان، کسی اطراف نماینده معترض اصفهان نبود، نقدعلی می‌گوید: «روحیات نمایندگان استان با هم متفاوت است، البته همه به موضوع آب دغدغه دارند».

خبر تحقیق و تفحص از طرح‌های انتقال آب در وزارت نیرو آن هم با این حجم از سوءگیری، دست کم در نخستین روز طرح مسئله در صحن بهارستان، البته می‌تواند وزارت نیرو را باز هم بیشتر به ورطه «انفعال از کارهای درستی که باید به موجب قانون و اخلاق و عدالت انجام دهد» بکشاند، آن هم در زمانی که به گفته طغیانی، اصفهان بیش از هر زمان دیگری از «سم مهلک فرونشست» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تبعات زیست محیطی نبود آب رنج می‌برد.

معاون اجرایی رئیس جمهور سه هفته پیش و در جلسه جمع بندی مصوبات سفر هیئت دولت به اصفهان در جلسه شورای اداری از اختصاص «افزون بر ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار» در سفر به اصفهان برای طرح‌های آبی خبر داد، اما آیا این رقم کفاف نیاز بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیاردی مورد نیاز برای پروژه‌های آبی استان را می‌دهد؟ نماینده خمینی شهر در پاسخ می‌گوید: «یقیناً ناچیز است و از نظر عدد و رقم باز استان را بلند نمی‌کند»، اما آب اصفهان بیش از این که به عدد و رقم نیاز داشته باشد، «تصمیمات عادلانه» می‌خواهد.

تصفیه تکمیلی پساب برای پاسخ دادن به بخشی از نیاز فضای سبز یا کشاورزی و یا تامین منابع برای حق فروخته شده آب‌هایی که زمانی به خیال اینکه آب هست، فروخته شده و حتی طرح‌ها و پروژه‌هایی مانند کوهرنگ سه و بهشت آباد که برای احیای زاینده‌رود ضروری‌اند، شاید چندین برابر رقم مصوب هیئت دولت برای حوزه آب اصفهان نیازمند آب باشد و حتی تامین منابع برای برداشتن فشار تامین آب شرب برای شمال و جنوب استان از زاینده‌رود تنها بخشی از مواردی است که به بودجه «چند برابری» در مقایسه با رقم مصوب سفر اخیر رئیس جمهور به اصفهان نیازمند است، با این حال مهدی طغیانی معتقد است: «در حال حاضر «بیش از آنکه بحث مالی برای ما گلوگاه باشد، باز شدن مسیرهای بسته مورد توجه است».

از نظر او «مهم‌تر، آن بخش‌هایی از پروژه مانند کوهرنگ سه و بهشت آباد است که پروژه مسدود است» و اجازه فعالیت هم نیست، بخش‌هایی که بیش از هر زمان یا بخش دیگری به «تصمیم‌های مدیریتی در وزارت نیرو و شورای عالی امنیت ملی» نیاز دارد تا کارها شروع شود.

«دولت برای آب اصفهان برنامه دارد»؛ این طلایی‌ترین جمله رئیس جمهور در سفر به اصفهان بود، جمله‌ای که او آن را در جلسه شورای اداری و سپس نشست خبری با رسانه‌ها پیش از ترک اصفهان با اعلام تدوین «طرح جامع آب» و «به زودی» توسط وزارت نیرو کامل کرد.

نماینده خمینی‌شهر می‌گوید «هیچ مصداق کاری که بگویند فلان مصداق مربوط به این بسته پیشنهادی است به ما ارائه نشده، فعلاً همه چیز به شکل سربسته و دربسته‌ای طرح شده و از آن سمت هم اخبار قوی و ضعیفی به گوشمان می‌رسد، ما هنوز منتظریم تا پیشنهاد رئیس جمهور درباره آب را با توجه به دید عدالت‌محور و دلسوزانه ایشان ببینیم».

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *