ایزدخواه: عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه رفع مشکل خودروسازان است

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: راه حلی جز عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد، چرا که هم به نفع مردم، دولت و خودروساز است و هم اینکه شفافیت ایجاد می کند.

روح الله ایزدخواه در گفت و گو با سادس در خصوص درخواست اخیر خودروسازان کشور برای افزایش قیمت محصولاتشان، بیان کرد: من این بحث را که همچنان خودروسازان می گویند ما در حال زیان هستیم و قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند به حساب استیصال دولت می گذارم، چراکه ما از روز اول در مجلس یازدهم فعال برخورد کرده و در این خصوص تصمیم سازی کردیم.

وقتی عرضه خودرو کمتر از تقاضاست، بهترین روش عرضه خودروی صفر در بورس کالاست

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین جلسات متعددی را در کمیته خودرو کمیسیون صنایع تشکیل دادیم و همه عوامل خودروسازان، قطعه سازان و انجمن ها را آوردیم و آنجا به این راه حل رسیدیم که در زمانی که عرضه خودرو کمتر از تقاضا است، بهترین روش عرضه این است که خودروی صفر در بورس کالا عرضه شود و قیمت پایه عرضه همان قیمت تمام شده باشد و مابقی را به بازار هدفمند و کنترل شده بورس کالا بسپاریم تا قیمت نهایی از آنجا در بیاید. البته این به معنای رهاشدگی بازار نیست بلکه می شود تنظیم گری کرد و کسانی را که می‌خواهند از بازار بورس خرید کنند اولویت بندی کرد تا در آنجا شفاف شود که چقدر عرضه شده، چقدر فروش رفته و به چه قیمتی به فروش رفته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم افزود: با این کار ضمن اینکه خودروساز به پول واقعی خود می‌رسد، محلی هم برای تامین منابع مالی خواهد بود که در آینده از مابه التفاوت ایجاد شده در بورس کالا بتوانیم برای اهداف توسعه ای در این صنعت استفاده کنیم.

عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم، دولت وخودروساز است

ایزدخواه با اشاره به اینکه این طرح با دقت نوشته و ساعت ها و ماه‌ها روی آن کار شد، تصریح کرد: تقریبا نظر همه عوامل را گرفتیم، اما مصادف شد با تغییر دولت که ما گفتیم به سمت قانونگذاری نرویم و اجازه دهیم دولت خودش به این تشخیص برسد و این کار را پیش ببرد. الان هم بعد از گذشت حدود یک سال از شروع به کار دولت مشخص شد که هیچ کدام از روش‌های گذشته جواب نداد و دولت همه تلاش خود را کرد ولی به جواب نرسید. حال به نظر می‌رسد که دیگر باید بپذیرند راه حلی جز عرضه خودرو در بورس کالا وجود ندارد، چرا که هم به نفع مردم و دولت است و هم به نفع خودروساز است و همچنین ایجاد شفافیت می کند.

وی یادآور شد: آقایان به ما می گفتند هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود، بله؛ هیچ جای دنیا هم خودرو از یکی دو سال قبل پیش فروش نمی‌شود و هیچ جای دنیا هم قیمت‌های خودرو اینقدر مبهم و غیر شفاف نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه معتقدم بهترین راه حل برای تعیین قیمت عادلانه خودرو عرضه در بورس کالاست، گفت: ما با بورس هم صحبت کردیم و آنها هم از لحاظ اجرایی و فنی نگاهشان مثبت است و می گویند این کار شدنی است و قطعا باعث ایجاد اعتدال بهتری در بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جدی: در وضعیت فعلی هرگونه افزایش قیمت خودرو موجب تنش در بازار می شود

سلیمی: نباید همه هزینه افزایش قیمت خودرو از جیب مردم جبران شود

ایزدخواه با اشاره به اینکه بعد از تشکیل اجلاسیه سوم کمیسیون صنایع تلاش می کنیم که این طرح را در قالب قانون پیش ببریم، تاکید کرد: معتقدیم اگر دولت خودش اقدام کند و این کار را پیش ببرد بهتر است تا آنکه بخواهیم قانون طرح کنیم، به هر حال دست دولت بازتر است و انعطاف بیشتری دارد، اما  اگر ببینیم دولت نمی تواند مساله را حل کند قطعا ما تکلیف قانونی خود را اجرا خواهیم کرد و در قالب طرح قانونی موضوع را پیش خواهیم برد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *