عدم همخوانی برخی داده‌های آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه منشأ بخشی از آسیب‌ها بیرون از مدرسه است و نباید عنوان دانش‌آموز را برای برخی آسیب‌ها به کار ببریم گفت: وقتی در منطقه‌ای زیرساخت مناسب همانند اشتغال وجود ندارد، یک آسیب است. برخی مشکلات برون سازمانی هستند و در برنامه‌ریزی‌ها باید برای آنها اقدام کرد.

به گزارش سادس، مجتبی همتی‌فر در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری اجرایی سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیته ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان افزود: وقتی می‌خواهیم مسئله‌ای را حل کنیم ریشه اول، شناخت است. یکی از مشکلات ما تولید داده و گزارش‌های کمی و کیفی است و برخی گزارش‌ها با هم همخوانی ندارد.

به گزارش سادس، نماینده جهاد کشاورزی در این مراسم، گفت: تا چه میزان هماهنگی درون سازمانی و بیرون سازمانی درباره نظام مشاوره و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد؟ آیا نیروی متخصص داریم؟ در دانشگاه‌ها، تربیت متخصص مشاوره رونق نگرفته است. آموزش و پرورش گرفتار حداقل‌هاست و برای فراهم کردن امکانات، شرایط سختی دارد. برنامه نماد نسخه خوبی برای شرایط عادی است، اما نه شرایط فعلی.

به گزارش سادس، احدی، نماینده وزارت ورزش و جوانان نیز با بیان اینکه باید مراقب باشیم سیاه‌نمایی نکنیم، گفت: باید به تعریف واحدی برسیم. تعریف آسیب اجتماعی، کاهش عوامل خطرساز و تقویت عوامل محافظت کننده است.

وی افزود: در طرح نماد، مددکار دیده نشده بود و با ۱۰ مددکار می‌خواستند مشکل استان را حل کنند، در حالی که می‌توان از نیروهای برون سازمانی هم کمک گرفت.

به گزارش سادس، سالم، نماینده وزارت ارتباطات نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی منبعث از مسائل فرهنگی است گفت: تا قبل از شروع کرونا شاهد هستیم که میزان آسیب های اجتماعی، نسبت‌ به زمان کرونا و استفاده از فضای سایبری، سرعت بیشتری گرفته است و باید در زمینه مقابله با اشاعه ضدفرهنگ ها در فضای مجازی برنامه داشته باشیم.

به گزارش سادس، مصطفوی، معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز با اشاره به اینکه در بخش درون سازمانی سامانه ها و تعاملات معاونت های وزارت آموزش و پرورش به همدیگر متصل شده و نگاه جزیره‌ای به معاونت‌ها از میان برداشته شده است اظهار کرد: در گذشته نگاه تک بعدی به دانش آموزان وجود داشت اما اکنون در سند تحول دیده شده که باید معلمان و خانواده ها را نیز مدنظر داشت. دستگاه‌های متولی در حوزه خانواده و نیروی انسانی باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به سمت استعدادیابی و طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان رفته است. در سند گفته شده است که تمرکز ما بر سبک زندگی است و رویکردها باید بومی و دینی بشوند. درحال پیاده سازی این رویکرد هستیم.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *