تحویل ۱۸۰۰ مدرسه برکت/ تأمین مالی درمان ۱۰ هزار زوج نابارور

بنیاد برکت در ۲۰ آذرماه سال ۱۳۸۶ تأسیس شد تا به‌عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام امور عام‌المنفعه، در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت کند؛ از جمله فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد برکت می‌توان به انعقاد قرارداد ساخت ۲۶۰۰ مدرسه تکمیل و حدود ۱۸۰۰ واحد آن اشاره کرد.

به گزارش سادس، فلسفه‌ وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب‌وکار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ره‌کردهای مقام معظم رهبری است.

بنیاد برکت با مشارکت در راه‌اندازی و توسعه‌ی طرح‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و …، انجام طرح‌های عمرانی و زیربنایی، مدرسه‌سازی و ارائه‌ خدمات سلامت، عام‌المنفعه و بیمه‌ای به دنبال تأثیر کلی بر توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی مناطق محروم کشور، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه‌ کارآفرینی، محرومیت‌زدایی، فقرزدایی و جلوگیری از مهاجرت نیروهای محلی به شهرهای بزرگ است.

سیاست راهبردی مهم بنیاد برکت در اجرای پروژه‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور، همواره پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده‌ی کامل از توان سازمان‌های غیردولتی، عام‌المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقیِ کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح‌ها به کارآفرینان بومی بوده است. درواقع حضور و مشارکت بنیاد برکت صرفاً به‌منظور توانمندسازی اقتصادی و تجمیع سرمایه‌های خُرد در مناطق محروم انجام می‌پذیرد.

الگوی توانمندسازی اقتصادی بنگاه‌محور: الگوی فعالیت در طرح‌های اقتصادی بنگاه‌محور، مشارکت حداکثر ۴۹ درصدی بنیاد برکت و حداقل ۵۱ درصدی کارآفرین بومی است. این‌گونه مشارکت در اجرای طرح‌های کوچک و متوسط، با استفاده از مدل‌های مالیه‌ی خُرد انجام می‌شود. این یعنی کارآفرینان با داشتن طرحی در مناطق محروم می‌توانند شریکی قدرتمند داشته باشند که آن‌ها را در کارآفرینی یاری کند.

از مزیت‌های فراوان این شیوه‌ مشارکت بنیاد، می‌توان به ایجاد فرصت‌های شغلی محلی و درنهایت جلوگیری از مهاجرت نیروهای بومی از مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته اشاره کرد. بر اساس این الگو تاکنون بنیاد برکت بیش از ۳۸۰ کارآفرین را در مناطق هدف همراهی کرده است.

الگوی تسهیلات محور: در این الگو که بر اساس اندازه کسب‌وکار در سه سطح تعریف شده است؛ با شناسایی طرح‌های واجد شرایط در مناطق هدف، با استفاده از منابع بانکی نسبت به احیای کارگاه‌های تولیدی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط اقدام می‌شود. در قالب این الگو نیز تاکنون ۵۲۰ طرح موردحمایت قرارگرفته‌اند.

الگوی حمایتی برای کسب‌وکار خانوادگی: در این الگو، به‌منظور رشد و ارتقای طرح‌های خرد و خانگی، حمایت از کسب‌وکارهای خانوادگی از طریق سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور: با بررسی سازمان‌های غیردولتی برتر جهان در حوزه‌ توان‌افزایی و فقرزدایی، ارزیابی و ارتباط مؤثر با سازمان‌های مردم‌نهاد و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مطرح، آیین‌نامه و الگوهای جدید توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور شامل: «آفتاب» (آیین‌نامه‌ فقرزدایی و توان‌افزایی برکت)، «آسمان» (آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی)، «مهتاب» (مدل هادی تلاش اقتصادی برکت) و «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت) در سال‌های اخیر تدوین و در دستور کار بنیاد برکت قرار گرفته‌اند.

در این الگو، ضمن حضور مجریان و تسهیلگران اجتماعی-اقتصادی بنیاد در مناطق روستایی هدف، ظرفیت‌ها و مزیت‌های محلی احصا، کارآفرینان بومی شناسایی و اهلیت سنجی شده و برای تأمین مالی به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

در راستای اجرای الگوی فوق با اتکا به امکانات و ظرفیت‌های محلی و توجه ویژه به ایجاد زنجیره‌های ارزش و خوشه‌های تولید، بیش از ۶۰ درصد منابع سرمایه‌گذاری توسط مردم تأمین و بنیاد نیز از طریق شبکه‌ همکاران محلی بر مراحل اجرای طرح نظارت می‌کند. در این حوزه تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار طرح اجتماع‌محور با ظرفیت اشتغال ۵۴۰ هزار نفر ایجاد شده است.

در راستای پایدارسازی اشتغال ایجاد شده در این الگو، شبکه تسهیل گران، مجریان و پشتیبانان و همچنین کارشناسان مربوطه در بنیاد برکت به‌منظور آموزش مستمر و اطمینان از تحقق اهداف طرح‌ها، به مدت ۳۰ ماه در کنار کارآفرینان حضور دارند.

اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی در مناطق محروم

حجم و تنوع خدمات بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از سه نوع خدمت در بدو تأسیس، که شامل توانمندسازی اقتصادی، توسعه‌ امور زیربنایی و مدرسه‌سازی با اعتباری بالغ ‌بر چهار هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال بود، به ۶۰ نوع خدمت با اعتباری بالغ بر ۳۲۵ هزار میلیارد ریال در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ ۳۱ استان کشور افزایش یافته است.

اجرای طرح‌های جامع پیشرفت منطقه‌ای: با تدوین و انتشار اطلس جامع مناطق محروم کشور (شامل: سطح‌بندی، پهنه‌بندی و احصای مزیت‌های نسبی مناطق محروم) توسط بنیاد برکت، در حال حاضر این سند ارزشمند، به‌عنوان مبنایی برای اجرای طرح‌های جامع پیشرفت منطقه‌ای در مناطق هدف است.

بر این اساس و با کسب تجربه از اجرای موفق طرح جامع پیشرفت و احیای منطقه‌ی اندیکا، لالی و بخش عشایری مسجدسلیمان در استان خوزستان، اجرای طرح‌های جامع پیشرفت منطقه‌ای در ۲۷ نقطه هدف برای پوشش بالغ بر ۳۰۰۰ روستا (در مدت ۳ تا ۵ سال) و با  هدف اشتغال‌زایی، عمران و آبادانی با مشارکت استانداری‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ملی و استانی در دستور کار قرار گرفته است.

مناطق ۲۷ گانه هدف‌گذاری شده شامل تکاب، دره‌شهر، نهبندان، درگز، کوهسرخ، راز و جرگلان، هویزه، حمیدیه، کارون، باوی، سردشت (احمدفداله)، شعیبیه، دلگان، سرباز، هیرمند، بیجار، راور، باشت، کهگیلویه (با اولویت بخش‌های دیشموک و چاروسا)، بویراحمد (با اولویت بخش لوداب)، گمیشان، شفت، دلفان، کوهدشت، جزیره‌ی هرمز، بشاگرد و بهاباد هستند.

ساخت مدارس برکت در مناطق محروم کشور: بی‌شک مدرسه‌سازی یکی از بنیادی‌ترین و ماندگارترین فعالیت‌های بنیاد برکت است که در راستای منویات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در ساخت مدرسه در روستاها و مناطق محروم کشور انجام می‌شود. به همین منظور، بنیاد برکت برای تأمین فضای مناسب و استاندارد برای دانش‌آموزان این مناطق، با وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تعامل مستمر است. در این زمینه تاکنون قرارداد ساخت ۲۶۰۰ مدرسه منعقد و حدود ۱۸۰۰ واحد آن تکمیل شده است.

ساخت مراکز فرهنگی و مذهبی: رسیدگی به امور فرهنگی همواره جزو اولویت‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است و بدون شک انجام این امور بدون ساخت و تأمین اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی- مذهبی میسر نخواهد بود. بنیاد برکت در این زمینه تاکنون قرارداد ساخت ۱.۹۰۰ مرکز فرهنگی و مذهبی شامل: مسجد، حسینیه، خانه‌ی عالم، حوزه‌ی علمیه، مصلی و دارالقرآن در مناطق محروم کشور منعقد کرده که ۱۶۰۰ واحد آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و یا آماده‌ی افتتاح است.

 ساخت مسکن محرومان: بنیاد برکت با مشارکت در ساخت بیش از ۴۶ هزار واحد مسکن محرومین و اولویت دادن به آسیب‌دیدگان اجتماعی، خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول، سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان و مناطق آسیب‌دیده جنگ تحمیلی، با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری کرده است. از این تعداد تاکنون بیش از ۳۶ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسیده و تحویل صاحبان آن شد. ه است.

اجرای سایر پروژه‌های عمرانی: تاکنون بیش از ۵۵۰۰ پروژه‌ عمرانی دیگر نظیر برق‌رسانی، آب‌رسانی، پل‌سازی، جاده‌سازی، احداث مراکز ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، احداث پاسگاه نیروی انتظامی، جایگاه نفت و گاز، اجرای طرح هادی، تکمیل و تجهیز زمین ورزشی، آبخیزداری و… را در مناطق محروم ۳۱ استان کشور اجرا کرده است.

در این رابطه نیز اولویت بنیاد برکت توجه به مسائل دارای اولویت کشور و اعلام نیاز دستگاه اجرایی است. برای نمونه در خصوص تأمین آب مناطق محروم، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان آب و فاضلاب کشور و استان‌های دارای تنش آبی برای اجرای پروژه‌های روستایی در هشت استان دارای اولویت اقدام شده است.

سرمایه‌گذاری برای ساخت و تکمیل بیمارستان، مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌منظور ارتقای بهداشت و درمان و بر اساس اعلام نیاز و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار تکمیل و ساخت ۱۷ بیمارستان و مرکز درمان سرطان و نیز انعقاد قرارداد ساخت ۲۸۰ مرکز و خانه بهداشت را از طریق بنیاد برکت در دست اقدام دارد.

بنیاد برکت تاکنون با تکمیل تعهدات در ۱۱ بیمارستان در شهرهای گرمسار، مینودشت، میانه، فردوس، درگز، بهار، بانه، تیران و کرون، قرچک، دزفول و نی‌ریز و نیز تکمیل و تحویل ۲۰۰ مرکز و خانه بهداشت در مناطق محروم سراسر کشور گام بلندی در جهت تحت پوشش قرار دادن خدمات درمانیِ نقاط محروم و روستایی کشور برداشته است.

خدمات بیمه‌ای برکت: بنیاد برکت در این زمینه ضمن اجرای “طرح برکت مهدوی” با هدف بیمه ۲۰۰ هزار نفر از ایتام کشور و “طرح تأمین مالی درمان ناباروری ۱۰ هزار زوج نابارور”، از طریق انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با استانداری‌ها نسبت به ارائه‌ خدمات بیمه‌ حوادث برای حدود ۵۰ درصد روستاهای کشور اقدام شده است.

خدمات سلامت برکت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زمینه‌ ارائه‌ خدمات سلامت نیز از طریق شرکت سلامت برکت و شرکت توسعه راهبرد سلامت برکت، برای ارائه‌ خدمات استاندارد و با کیفیت به بیماران، آموزش و تحقیقات پزشکی اقدام کرده است.

از برنامه‌ها و اهداف این دو مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ساخت بیمارستان ۷۴۰ تختخوابی و مرکز جامع درمان سرطان برکت و انتقال دانش از برترین مؤسسات پزشکی و ارائه‌کنندگان خدمات سلامت به پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در داخل کشور، ارائه‌ خدمات مشاوره مدیریتی، طراحی، اجرا و توسعه‌ بیمارستان و مراکز بهداشتی-درمانی (نظیر: مدیریت کسب‌وکارهای سلامت‌محور، طراحی و اجرای سیستم‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در مراکز سلامت‌محور، خدمات مشاوره و اجرای مدیریت منابع انسانی، بهینه‌سازی کاربردی فضاهای درمانی موجود، تأمین و نگهداری تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی و …) و هماهنگی و همکاری با بخش دولتی و خصوصی در راستای ارتقای فرآیندهای مدیریت در حوزه سلامت از این جمله هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *