دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار چیست؟

دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار چیست؟

سادس/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی به بررسی دلایل عمده ایجاد خستگی در یک ورزشکار پرداخت.

سلیم شریعتی در گفت و گو با سادس، اظهارکرد: گاها برای فوتبالیست‌ها پیش آمده است که اگر تمرین‌هایشان با ریکاوری کافی همراه نباشند نتیجه آن احساس خستگی حاد در عملکرد فوتبال و کاهش اجرای فعالیت‌هایشان در میادین  ورزشی می‌شود.

وی بیان کرد: گاهی  ورزشکار این افت را ناشی از کمبود تمرینی خود می پندارد و به تلاش‌های ورزشی خود اضافه می‌کند و این اوضاع را بدتر می‌کند،در حالی که دلایل عمده ایجاد خستگی، دفع اسید لاکتیک، لاکتات و مواد زائد از بدن ورزشکار است.

این فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که خستگی مغز قدرت عضلات و سیستم عصبی را کاهش می‌دهد، افزود: تجمع  اسید لاکتیک و لاکتات در خون و عضلات، تخلیه ذخایر گلیکوژن عضلات اسکلتی و کبد، افت قند خون، تخلیه فسفوکراتین عضلات ناشی از استلرت ها و انفجارهای  پی در پی، تجمع پتاسیم بیرون غشاء سلول  و داخل از جمله موارد در ایجاد خستگی در یک ورزشکار محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد:  در واقع یکی از موارد مهم سرد کردن ، برگشت خون به قلب از اندام‌های فعال تحتانی است که این فرایند طی سه مکانیزم انجام می‌شود که می‌توان به فرایند تنفس، فعال کردن تلمبه عضلانی و فعال کردن دریچه ها و کانال‌های سیاهرگ و از طریق دم و بازدم‌های مکرر و انجام حرکات کششی خاص و مشارکت انقباض‌های عضلانی تحتانی  و عضلات دیافراگم و شکمی در هنگام تنفس اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *